ArvamusMiks vajame Eesti rahvastikustrateegiat ja mitte arengukava

Miks vajame Eesti rahvastikustrateegiat ja mitte arengukava

Jaak Uibu, teadusdoktor

On pรคris igapรคevane lugu, et Jรผri Ratase valitsust sรผรผdistatakse vigades, mis alguse saanud ammu enne tรคnase valitsuskoosseisu vรตimule pรครคsemist. See tรคhendab, et on vaja tunda ajalugu ja isegi andekas ajaloolane Jaak Valge ei jรตuaks paljastada kรตiki variserlikke sรผรผdistusi. Mรตni vรครคrkรคsitlus on niivรตrd igapรคevaellu sisse kasvanud, et tundub loomulikuna.
Juba รผle tosina aasta on meie elu tahtnud kaunistada lรตputud arengukavad, mida oli kunagi รผle saja, aga nรผรผdki on neist pool veel alles. Rahvastiku valdkonnas olid niisugused suurejoonelised plaanid, nagu โ€žRahvastiku tervise arengukava 2009-2020โ€œ, milles kรคsitleti hulka valdkondi, kuid vรคlditi rahvatervise tรคhtsaimat nรคitajat – sรผndimust. Tuleks nimetada ka โ€žLaste ja perede arengukava 2012-2020โ€œ ja veel valmimata โ€žRahvastiku tervise arengukava 2020-2030โ€œ, kuhu peaaegu aasta tagasi paljude kirjadega taotlesin sรผndimuse kรคsitlemist, kuid tรคnini valitseb veel ebaselgus.
Nรผรผd on kultuuriministeeriumi pressiteate ja sellest avaneva info alusel saadetud kooskรตlastuseks Vabariigi Valitsuse korraldus โ€žRahvastiku ja sidusa รผhiskonna arengukava 2021-2030โ€œ koostamisest. ร–eldakse, et nimi ei riku meest, aga eluaeg mingi tobeda nimega ringi kรคia ei tahaks keegi. Et lรตplikku otsust pole dokumendi kohta veel tehtud, siis pakun lohiseva nimetuse asemel kasutada โ€žEesti rahvastikustrateegia 2021-2030โ€œ.
Seda soovitan mitmel pรตhjusel:

  1. Rahvastikustrateegia on lรผhem ja kรคepรคrasem.
  2. Hoolimata pikkadest ja tรถรถmahukatest arengukavadest on Eesti demograafiline olukord รผha halvenenud, mis rรครคgib mitte arengust, vaid taandarengust. Pidevalt arengu mรตistet ekspluateerides mรคtsime tegeliku trendi kinni ja luiskame rahvale.
  3. Vรคikerahva aastakรผmneid kestev pidev vรคhenemine ja vananemine ei ole mingi areng โ€“ muutumine soovitud eesmรคrkide suunas, tรตusujoones, progressina madalamalt kรตrgemale. Inimarengu indeks kahjuks demograafilist trendi ei arvesta. Paraku isegi demograafid jahuvad ikka rahvastiku arengu kaanonit.
  4. Arengukava รตiguslik jรตud on ebamรครคrane: Riigikantselei kรคsitleb arengukavu kui strateegilisi dokumente, mille รตiguslik staatus on erinev. Seevastu รตiguskantsler kirjutas mulle: โ€žArengukava pole paraku รตigustloov akt ega allu seetรตttu รตiguskantsleri jรคrelevalvele pรตhiseaduslikkuse tagamise tรคhenduses. Vรคhemasti hetkeni, mil arengukavas ei sรตnastataks sihte, mis lรคhevad vastuollu pรตhiseaduse sรคtte ja mรตttega.โ€œ
  5. On kummaline, et niipalju energiat kulutatakse dokumentidele, millel puudub รตigusjรตud. Olen aru saanud, nagu arengukavasid on tarvis vaid ametnikel minu ettepanekute tagasilรผkkamiseks โ€“ โ€žAga meil on juba arengukava!โ€œ.
0 Kommentaari
Inline Feedbacks
Vaata kรตiki kommentaare