Mariliis Ehrenpreis on pรคlvinud vรตistlusel oma arvustusega esikoha. Lugesin ka ise ja veendusin, et noore inimese mรตttekรคigud on tรคpsed ja loovad.
Tekstide kirjutamist gรผmnasistide hooleks jรคttes vรตib kindel olla, et kirjutis algab igati asjakohase sissejuhatusega. Mariliis Ehrenpreisi esimesed lรตigud Mikk Mikiveri 1983. aasta lavastuse โPilvede vรคrvidโ arvustuses on loogiliselt tuletatud, kuid mรตjuvad siiski ootamatu ja vรคrskena.
Jรคrgmisena รผtleb autor kohe ausalt ja otse, et Jaan Kruusvalli nรคidendi tรตeline mรตte avaldus alles lavale jรตudes, kehtestades sellega, et lavastus oli รตnnestunud. Vรคhemasti niivรตrd, kuivรตrd vรตib รผhe teksti tegeliku mรตtte edasikandmine vaatajateni รผhe lavastuse mรตte olla.
Arvustuse รผldine รผlesehitus on hea. รige pisut antakse teada, mis on jutustatud loo sisu, juba pikemalt aga on kirjeldatud laval nรคhtavat. Oskuslikult on tรตlgendatud lavakujunduse elemente, elutoa tumeduse alla mattumine ja tegelaskujude otsustus. Iseรคranis huvitav oli autori tรตlgendus valgest postamendist, mis meenutas autorile โhiilgavat laiaรตlgset inimsiluettiโ ning mis justkui kujutas โrahva kaitsevaimu, kelleks oli eestlaste siiras armastus oma maa vastuโ.
Sarnaseid vรคrvikaid, meeldejรครคvaid ja autori helget loovust tรคhistavaid sรตnastusi leidus tekstis veel. Tรคhelepanuvรครคrsed on nรคiteks autori loodud kirjelduselemendid nagu โtoitjaks oli hirmโ, โpime on ohjeldatudโ, โtumedus on varjutanudโ, โtaevaluud รคiksetormide laiali pรผhkimiselโ jne.
Omaette mรคrkimisvรครคrne on, et autor on tรคheldanud isegi lรคbi arvutiekraani lavastusest รตhkuvaid pingeelemente, tajunud nรคitlejatรถรถ kรตrgemaid vilju. Hea on nรคha ka oma pรตlvkonna sidumist loetu ja nรคhtuga, paralleelide tรตmbamist, mรตistmise erinevuste vรคlja toomist. Nimelt on autor tรคheldanud, et osa tegelaskujusid on meediast mรตjutatud, lรถรถdud massihirmu kirvega, ning leiab end olevat meediaajastul sรผndinuna sellest imestunud.
Eri inimnatuuride kรคitumismustreid keerukates olukordades vaadeldes jรตudis autor seisukohale, et รตppust tasuks vรตtta โinimpรคikeseโ tegelaskujust, kes vรคikesi, igapรคevaseid, argiseks muutunud imesid teatavaks tegi, nende รผle ikka ja jรคlle รผllatuda viitsis ja teistega neid rรตรตme jagada pรผรผda jaksas. Autor tรตdeb, et alles laval seda tegelaskuju elluรคratatuna nรคhes jรตudis pรคrale arusaam tema olulisusest selle loo kontekstis. Ja vรตib-olla ka elus รผleรผldiselt.
Lavastus on noores autoris esile kutsunud hรคid mรตttearendusi vanadusest ja surmast, kohustustest, tรถรถst, hirmust ja lootusest, mis justkui kรตigest kรตrgemale tรตuseb. Autor on juurelnud, kuidas isiklikud valud inimsuhetes kaaluvad รผle maailmasรตja traagika, kuidas mรตni inimene hirmust pimedusse eksib ning teine samas visalt edasi valguse poole pรผรผdleb.
โKelle kannatused olid paremad vรตi rohkem vรครคrt, seda ei saa รถelda,โ jรตuab autor jรคrelduseni. Need, kes valisid oma maa, said lรตpus nautida kodupรคikest. Nii jรตuab autor teksti alguses alustatud teemaarendusega ka lรตpule. Eesti rahva lugu kui valguse ja pimeduse heitlus.



