Tiiu Luht
Rapla Orelisuve teisel kontserdil Maarja-Magdaleena kirikus oli muusika teema โHelletused kandlele ja orelileโ.
Orel on kirikuelus omaseks saanud pill, kannel sellises kasutuses vรคhem, kuigi juba seitsmeteistkรผmnendast sajandist tuntud nรคppekeelpilliks kutsutud instrument on omane paljudele rahvastele, ka eestlastele. Kandleid on mitut liiki, mitmes suuruses, eripรคrast nime kandvaid ja mรคngija sรตrmede alt vรตib muusika kรตlada alla kรผmnelt vรตi viiekรผmnelt keelelt.
Kontserdi andsid kaks muusikut. Marju Riisikamp on mitmekรผlne muusik: lรตpetanud Tallinna konservatooriumi klaveri erialal, lisaks รตppinud orelimรคngu Hugo Lepnurme juures ning hiljem klavessiini Itaalias (ja sellel alal muusikaakadeemiast magistrikraad). Riikidest, kus ta on end tรคiendanud, saab pika nimekirja.
Pรคrimusmuusik ja kandleรตpetaja Tuule Kann on pikka aega hoolitsenud selle eest, eriti koolides – nรคiteks Tallinnas, Viljandis, Vรตrus ja mujal, et kandlemรคng areneks ja oleks elav; esinenud kodu- ja vรคlismaal, mรคnginud pรคrimus- ja vanamuusikat ning jazzi. Oma tegevuse eest on ta saanud autasusid, sealhulgas Valgetรคhe V klassi teenetemรคrgi.
Interpreedid – Marju Riisikamp orelil ja Tuule Kann kahel kandlel – olid Rapla kontserdil esitamiseks valinud kahe helilooja muusikasalvest palasid, mis altari eest ja orelirรตdult mahedalt kokku kรตlasid.
Edgar Arro (1911-1978) rahvaviisiseadete algupรคra jรคlgides, nรคiteks Rรตuge, Kuusalu, Haljala, Haanja, Rรคpina, tekkis kuulates tahtmatult mรตte, et vรตib-olla kohtamegi tulevikus vaid lauludes ja pรคrimustes paljude kihelkondade ja paikade nimesid, mis reformide kรคigus muudetud vรตi lausa kaduma lรคinud.
Vรตi helletusi kuulates tuleb meelde Vargamรคe Krรตรตt, kes kodu all mรตistab pรตldu ja metsa โ suurt laant, mis รตhtuti heliseb, kui huigatakseโฆ Ja meid peaaegu iga pรคev รผmbritsev metsa teema.
Auvรครคrse Roman Toi (1916-2019) viis โJumal, vรคgev valitsejaโ annab ehk lootust.
Tรคna รตhtul esinevad kirikus Rapla noored muusikud.




