Tiiu Luht
17. sajandit, lisaks tükike 16-ndast ja tükike 18-ndast, nimetatakse barokiajastuks (portugalikeelse sõna barroco järgi). See puudutab kirjandust, kunsti, arhitektuuri jt kauneid kunste. Baroki muusikaline kodumaa on Itaalia.
Rapla orelisuve eelmise nädala kontserdil Rapla kirikus kõlas avaloona itaallasest barokkviiuldaja ja helilooja Giuseppe Tartini (1692-1770) Sonaat kahele viiulile. Musitseerisid viiuliõpetaja Tekla Tappo ja tema õpilane Mia Sepp, kel siinse muusikakooli õpiaastad seljataga. Kontserdi lõpu poole esitasid nad koos veel saksa helilooja Mendelssohn-Bartholdy “Laulu tiivul” ja vene helilooja Šostakovitši Prelüüdi ja Eleegia.
Kohe järgnes teinegi duo: Triin ja Saale Iti Pihlap esitasid itaallasest suurmeistri ja viiulivirtuoosi Antonio Vivaldi (1678–1741) Kontserdi a-moll I osa ning samas esituses saime kuulata pehmet ja tundlikku Bach/Gounod´ heliteost “Ave Maria”.
Mitmel põhjusel oli noori interpreete osalemas tavalisest vähem, kuid seda arvestades oli kava kokku pandud vaheldusrikkalt ja pakkus võimaluse mängida erinevais kooslustes.
Hea oli jälgida sooloesinemisi: Mia Sepp ja Bachi Viiulikontsert ning rumeenia helilooja Enescu Ballaad; Tekla Tappo ja briti-ameerika helilooja pala “Adoration”, mis kõlas väga huvitavalt. Organist Kristi Hinsberg, kes saatis kõiki kontserdil esinenud viiuldajaid, lasi orelil ka omaette kõlada. Nii kuulsime hilisemast ajast pärit ungari muusiku Presseri pala “Pärlid tema juustes”. Teise oreliloo autor oli organisti valikul prantsuse helilooja Marc Antoine Charpentier (1643-1704). Tema paljude helitööde hulgas väärib märkimist üks – “Te Deum”, mille eelmäng on valitud Eurovisioni lauluvõistluse tunnusmeloodiaks.
Kõigist interpreetidest sai kuulajate rõõmuks kokku kena ansambel. Esitati Mozarti “Ave Verum” ja kontserdi lõpupalana J. Unguri – M. Masoni “Armunute valss”.
Täna, 22. juuli õhtul mängib Rapla kirikus Krakovi muusikaakadeemia oreliprofessor Dariusz Bakowski-Kois.