Augusti lรตpus korraldas Rapla vald avaliku koosoleku arutamaks vรตimalikke ehitusi kahel Rapla linnas asuval maatรผkil. Mรตlema puhul algatati projekteerimistingimuste avatud menetlus ning mรตlemal juhul kaasati protsessi ka rahandusministeerium.
Viljandi mnt 7 asus veel mรตni aasta tagasi Pรครคsupesa lasteaed. Kahekorruseline puitmaja on tรคnaseks tรผhi ja vallale kuuluv maatรผkk mรผรผki pandud. Vald on รถelnud, et huvilisel oleks sinna vรตimalik ehitada kuni neljakorruseline maja, kus vรตiksid olla nii รคripinnad kui ka nรคiteks korterid ja bรผrood.
Tallinna mnt 42 kinnistul asub tรคna raamatupood. Kinnistu hoovialal oli varem ka abihoone, mille taastamine pole otstarbekas. Kinnistu omanik on Oร Elestos, keda esindab Tarmo Lukk. Omanik soovib krundile uue รผksikelamu rajada.
Vรตimalik vastuolu รผldplaneeringuga
Menetlusse kaasatud rahandusministeerium esitas mรตlemal puhul vastuvรคite. Ministeerium palus vallavalitsusel peatada Viljandi mnt 7 kinnistul projekteerimistingimuste menetlemine ja kaaluda Rapla valla รผldplaneeringut muutva detailplaneeringu koostamise algatamist. Ministeerium jรตudis sellisele seisukohale mitmele asjaolule tuginedes.
Oma vastuses toodi nรคiteks vรคlja, et hoone asub linna tiheasustatud miljรถรถvรครคrtuslikul hoonestusalal, kus valdavalt on eelmisest sajandist pรคrinevad vรคikelinnale iseloomulikud ja omapรคrased รผhe- kuni kahekorruselised viilkatustega puitehitised. Seal kehtivad miljรถรถvรครคrtuslikele aladele valla รผldplaneeringuga mรครคratud arendustingimused. Neis on mainitud nรคiteks seda, et uue hoone pรผstitamine tuleb kรตne alla vaid juhul, kui olemasoleva hoone korrastamine on tema tehnilise seisukorra tรตttu vรตimatu. Samuti nรคiteks seda, et reeglina ei ole lubatud muuta hoonete katusekallet ja kรตrgust.
Tallinna mnt 42 puhul viitas ministeerium planeerimisseadusele, mis รผtleb, et kohaliku omavalitsuse รผksus vรตib lubada detailplaneeringu koostamise kohustuse korral detailplaneeringut koostamata pรผstitada รผhe hoone ja seda teenindavad rajatised vรตi seda laiendada projekteerimistingimuste alusel olemasoleva hoonestuse vahele jรครคvale kinnisasjale. Praegusel juhul antakse projekteerimistingimused teise hoone ehitamiseks olemasolevale kinnistule, mitte kahe kinnistu vahele jรครคvale kinnistule.
Mรตlemal juhul viidati ka asjaolule, et valla รผldplaneeringu punkt 5.1 รผtleb, et reaalne arendus- ja ehitustegevus toimub รผldjuhul tiheasustusaladel ja kompaktse hoonestusega aladel detailplaneeringute teel.
โNii Viljandi mnt 7 kui ka Tallinna mnt 42 puhul laekus rahandusministeeriumi vastuvรคide, milles viidati projekteerimistingimuste andmise vรตimalikule vastuolule meie รผldplaneeringuga. Tรตsi, planeerimisseaduse kohaselt on hoopis vallavolikogu รถelda, mis on รผldplaneeringuga kooskรตlas ja mis mitte; rahandusministeeriumile seadusega seda pรคdevust antud ei ole. Samas on rahandusministeeriumil planeerimisvaldkonna juhtimise ning riikliku jรคrelevalve tegemise kohustus ja รตiguskantslergi on kinnitanud, et planeerimisalastes kรผsimustes kaalub rahandusministeeriumi seisukoht valla oma รผles,โ selgitas Rapla vallaarhitekt Marko Jรคrvela.
Seega lรตpetati mรตlemad menetlused projekteerimistingimusi vรคljastamata. Kuna Viljandi mnt 7 on valla objekt, lรตpetati seal menetlus taotluse tagasivรตtmisega.
โRahandusministeeriumil ei ole kindlasti midagi Rapla linna arengu vastu, kรผll aga jรคlgitakse protsesside รตiguspรคrasust ja soovitatakse hoida konservatiivset joont. Omaette teema on planeerimisvaldkonna seadusandlus, mis on viimastel aastatel kรผll jรตudsalt arenenud, kuid kus menetlustega pusserdamist saaks kindlasti veel efektiivsemaks lubada,โ leidis Jรคrvela.
Magus krunt kesklinnas
Tallinna mnt 42 esindaja Tarmo Lukk selgitas, et tegemist on kesklinnaga, kuhu oleks vรตimalik mรตรตta 1000 m2 krunt, mis vastaks kรตikidele reeglitele. โMiks ta peaks tรผhjalt seisma?โ kรผsis Lukk ning lisas, et sinna oleks ideaalne ehitada.
Ministeeriumi seisukoht projekteerimistingimuste osas ei ole Luki jaoks suur probleem. Kui krundi jagamiseks ja ehitamiseks on vajalik detailplaneering, siis selle algatamine ei ole tema jaoks takistus. โMa olen sellega tรคiesti pรคri,โ รผtles ta.
Lรคhedal asub veelgi suuri kinnistuid, kuhu oleks vรตimalik ehitada. Vallaarhitekt leiab, et arukas oleks detailplaneeringuga hรตlmata kogu piirkond, kuhu vรตiksid kuuluda ka Tallinna mnt 40 ja 38 ning Sulupere 5.
โTeoorias on nii, et mida rohkem inimesi mahub elama Rapla keskossa, seda vรคhem valgub asustus รผmbritsevatele viljakatele pรตldudele ja metsadesse, seda vรคhem peame autoga sรตitma ning seda tervemad oleme. Keskosas on poed ja teenused jalgsikรคigu kaugusel, mistรตttu tegemist on atraktiivse elukohaga. Kui maatรผkke krunthaaval planeerida, sรผnnib terviklahendus vaevaliselt. Kui maaomanikud รผhisel nรตul ja jรตul toimetaksid, lรคheks vahest hรตlpsamini,โ rรครคkis Marko Jรคrvela.
Lukk on aga seisukohal, et รผhine detailplaneering kuigi tรตenรคoline ei ole. Nimelt ei olda รผhisel meelel selles osas, kust peaks tulema juurdepรครคsutee. Tallinna mnt 42 asub Tallinna maantee ja Tammemรคe tรคnava ristumiskohas ning eraldi ligipรครคsuteed ei vaja. Naaberkinnistu sooviks aga teed just nimelt lรคbi Tallinna mnt 42 krundi. Lukk on sellele vastu ja รผtles, et sellisel juhul poleks temal enam vรตimalik moodustada 1000 m2 krunti, kuhu ehitada saaks.
Vallaarhitekt selgitas, et nii Tallinna mnt 40 kui ka 38 hoovimaja juurdepรครคsutee on vรตimalik rajada selliselt, et Tallinna mnt 42 maaรผksusele teed ei tule. Alternatiividena saaks teed rajada kas Tallinna maanteelt vรตi Sulupere tรคnavalt, kuid neid variante ei ole veel maaomanikega pรตhjalikult lรคbi rรครคgitud.
โKรตige lihtsam, kuid samas kรตige jaburama tulemusega on see variant, kui iga maaรผksus ise omale tee rajab. Samas on see vรคga lihtne โ mingeid kokkuleppeid sรตlmida pole tarvis ning kรตigi รตigused on vรตrdselt kaitstud,โ leidis Jรคrvela. See on aga kรผsimus, milles maaomanikud peavad ise kokkuleppele jรตudma, sest maaomanikke koheldakse vรตrdselt ja Jรคrvela hinnangul vald neid survestama ei peaks.
Uut omanikku ootamas
Eelneva menetluse kรคigus korraldati Viljandi mnt 7 naaberkinnistute omanike hulgas ka arvamuskorje, kuhu laekus omajagu mรตtteid. โViljandi mnt 7 ettepanekud on valdavas enamuses arvestamist vรครคrt ja kui kunagi algatatakse detailplaneering, saab neid lรคhteseisukohtade formuleerimisel kasutada,โ รผtles Jรคrvela.
Peamiselt toodi ettepanekutes vรคlja mรตte, et maja ei tohiks miljรถรถvรครคrtusliku elukeskkonna sรคilitamiseks olla neljakorruseline. Pigem soositi kahekorruselist vรตi รครคrmisel juhul kolmekorruselist hoonet.
โMinu hinnangul on korruste arvust olulisem tundlik lรคhenemine olemasolevale ruumile, sujuvad รผleminekud ja see, kuidas uus hoone lahendatud on,โ รผtles Jรคrvela. โTulevikus vรตiks Rapla linna keskosas neli korrust tรคitsa paras kรตrgus olla. Teenindusmaja vรตi algklasside maja on nรคiteks neljakorruselised. Kindlasti peaks sรผdalinnas olema palju avalikku ruumi, funktsioonide paljusus, haljastust, kortereid,โ leidis ta.
Samuti toodi vรคlja nรคiteks suurte puude, loodusliku ilme ja loomulikult kulgevate jalgteede sรคilitamise vajadus.
Viljandi mnt 7 on jรคtkuvalt mรผรผgis ja ka mรตned huvilised tutvuma meelitanud. Hetkel jรครคb aga detailplaneeringu protsess ootele. โOleme detailplaneeringu algatamist valla jรตududega arutanud, kuid jรตudnud tรตdemuseni, et mรตistlikum on seda teha siis, kui krundile on uus omanik vรตi kindel huviline olemas,โ selgitas Jรคrvela.




