Rapla maakonnas on alustatud liikuvusuuringut, mille abil loodetakse saada parem รผlevaade sellest, kuidas inimesed liiguvad ja mis seda mรตjutab. Seda kรตike selleks, et teha arukamaid otsuseid ruumikasutuse planeerimisel.
Uuringu viib lรคbi Tallinna Tehnikaรผlikool (TTร) ja uurimisgruppi kuuluvad Dago Antov, Jelizaveta Janno, Kati Kรตrbe Kaare ja Kaur Sarv. Uuringu peapartner on Kohila vallavalitsus ja see lรคheb maksma 35 300 eurot, millest 30 000 eurot tuleb Euroopa Sotsiaalfondist ja รผlejรครคnu katavad omavalitsused. Projekt algas ametlikult 1. juunil ja kestab jรคrgmise aasta 31. maini.
Uurimisgrupi esindajad osalesid ka reedel toimunud Raplamaa Omavalitsuste Liidu (ROL) tรคiskogu koosolekul, et anda รผlevaade jรคrgnevatest sammudest ja loodetud lรตpptulemusest. Raplas olid kohal Jelizaveta Janno ning video vahendusel liitus temaga Dago Antov.
Septembri keskpaigas alustas uurimisgrupp andmete kogumisega. Selles faasis otsitakse erinevaid andmebaase, millest vรตiks olla kasu inimeste liikuvuse analรผรผsimisel. Koondatud on avalikud andmed nagu nรคiteks liiklussageduse ja -รตnnetuste statistika ja varasemad uuringuandmed. รige pea loodetakse saada ligipรครคs Statistikaameti elu- ja tรถรถkohtade andmetele. Samuti on uurimisgrupp teinud jรคrelepรคrimise Elektrilevile saamaks infot inimeste elektritarbimise kohta, mis vรตiks aidata hinnata inimeste hooajalist liikumist. รks aspekt, mille osas oodatakse tuge valdadelt ja tรคpsemalt koolidelt, on รตpilaste liikumine. Uurimisgrupp soovib, et koolid kaardistaksid รตpilaste koolitee. Selleks vรตiksid koolid kasutada Maanteeameti spetsiaalset kaardirakendust, mida tegelikult on ka varem koolides kasutatud.
Andmete kogumise puhul on tegemist projekti esimese etapiga, kus kaardistatakse hetkeolukord. Novembri alguses alustatakse teise etapi ehk projekti ettevalmistamisega. Peamine uurimismeetod on kรผsitlus ja kรคib selle sisu, valimi, lรคbiviimisperioodide ja asukohtade plaani vรคljatรถรถtamine.
Kolmas etapp ehk projekti lรคbiviimine kestab 4. jaanuarist kuni mรคrtsi lรตpuni. Lisaks kรผsitlusele intervjueeritakse ka iga omavalitsuse fookusgruppe, kuhu kuuluvad isikud, kellel on teadmisi liikuvuse kohta.
Viimane etapp on aruande koostamine, mis peaks lรตpule jรตudma aprilli lรตpuks. Sellega peaks moodustuma tervikpilt Rapla maakonna inimeste liikumisvajadustest ja -vรตimalustest aastani 2030. รhtlasi teeb uurimisgrupp ettepanekuid optimaalsete ja sรครคstlike liikumisviiside kohta ning keskkonna efektiivse ruumilise planeerimise kohta.
Eriline aasta liikuvuses
รks ROL-i tรคiskogul kerkinud kรผsimusi puudutas tรคnavust erilist aastat. Eriolukord, kodukontorid, piirangud ja inimeste enda ettevaatlikkus on tugevalt mรตjutanud nende tavapรคrast elu, kรคitumist ja liikumist. Ka รผhistranspordi vรคljumised vรคhenesid. Tรคiskogu liikmed uurisid, kas ja kuidas seda uuringu lรคbiviimisel arvestatakse.
Jelizaveta Janno รผtles, et juba on teistest uuringutest tulnud vรคlja, et sellised muudatused ei pruugi olla ajutised ja รผhekordsed. Nii mรตnedki ettevรตtted on vรคljendanud seisukohta, et asuvadki edaspidi aina rohkem kodukontori vรตimalust kasutama. Samuti vรตib kujuneda uueks praktikaks, et nรคiteks reedel tรถรถtatakse kodus. Tรถรถtamise viisid on muutumas ja seetรตttu ei peaks uuringust tรคnavuse aasta andmeid vรคlja jรคtma. See omakorda loobki kaks erinevat tulevikustsenaariumit, mil mรครคral kevadine kogemus tulevikku mรตjutab.
Dago Antov tรตi omakorda vรคlja, et kasutada on ka Raplamaa varasema uuringu tulemused perioodist 2017-2018. Ta oli lootusrikas, et varasemate liikuvusandmete kรตrvutamisel vรคrskelt kogutud andmetega, arvestades pikaajalisi trende autode, rongide ja nรคiteks busside kasutamisel, suudetakse taastada รผldine pilt. Veel mainis ta seda, et kuigi kevadel langes autoliikluse sagedus 2/3 vรตrra, oli see oktoobri alguseks peaaegu taastunud.
Samuti kรผsiti, kuidas kรผsitlus lรคbi viiakse ja kuidas tagatakse erinevate gruppide esindatus. Vastus oli, et alguses saadetakse kรผsitlus vรคlja nii suures mahus kui vรตimalik ja oodatakse รคra vastused. Seejรคrel hinnatakse, kuidas vastajad jagunevad ja vajadusel kaasatakse juurde veel neid, kes on vรคhe esindatud.




