KultuurKUKITEMUKI: Kuhu kaob valgus

KUKITEMUKI: Kuhu kaob valgus

โ€žKuhu pรคike lรคheb รตhtul?โ€ kรผsis tรผtar alles hiljuti. Oli omajagu keerukas selgitada talle keerlemisi, pรถรถrlemisi ja kehade liikumisi. Mรตistus on mingisugust infot omaks vรตtnud, aga lรตpuni mรตista siiski ei suuda, kuidas liigub valgus, mis niiti pidi ta meie taeva รผleni heledaks lรถรถb ning miks me varjus oma tasakaalu nii kergelt kaotame.

Sellest kรตigest ma tรผtrega esialgu ei rรครคkinud, aga valguse ja varju mรคngudest jรคin mรตtlema kรผll. Alles hiljaaegu oli Raplamaa kaasaegse kunsti keskuse nรคitusesaalis รผleval installatsioon โ€žAeglane valgusโ€, mis neid samu mรตtteid esile kutsus. Pimedasse ruumi oli pandud nรคitusele suur hulk erisuguseid klaasikunsti esemeid, mis olid ellu รคratatud heli ja liikuva valgusega.

ร•hustik selles ruumis oli kergelt justkui halvaendeline, salapรคra rรตhutav. Peamiseks mรตjutajaks sai siin heli. Sisened pimedasse รผksikute valgustatud nurkadega ruumi kui tรคhistaeva alla, taustal saatmas kummaline hรครคl. Sellise nรคituse jaoks jรคi ruum justkui pisut vรคikeseks. Iga ese vรตi esemekobar oli niivรตrd erinev teisest, et oleksin tahtnud rohkem รตhku nende รผmber. Kohe ukseavast lรคbi astudes tรตmbas pilku kรตige kaugem taies ruumi teises otsas oma vahelduva valgusega. Keskel rippuv teos oli justkui kanal, mille lรคbi uudistada, jรครคdes ise seejuures pilgu eest varju.

Reklaam:

Jalutasin mitu tiiru sel nรคitusel ning tegelikult oleksin tahtnud jalutada veelgi. Mitte ainult selleks, et iga kunstniku loomingut veelgi lรคhemalt vaadelda, vaid ka ruumis loodud รตhustiku sรผgavamaks ammutamiseks. Ei ole ebatavaline, et nรคitus vรตi installatsioon vรตiks tervikuna mรตjuda kui meditatsioon, aga on kรผllaltki harukordne vรตimalus kogeda seda endale niivรตrd lรคhedal, koduses Raplas.

See nรคitus oli kahtlemata รผksi uitamise ja avastamise koht. Kunst on igal juhul maailma ja inimeste olemuse peegeldus, iseenda kohta otsides vรตib sealt ka รผhtteist ootamatult leida. Kรตige parem on selliseid sisemisi rรคnnakuid ikka รผksinduses ette vรตtta.

Peamiseks รผhiseks tunnuseks sel nรคitusrรคnnakul oli klaas. Kuivรตrd erineval moel oli iga kunstnik klaasi materjalina kasutanud, kui eri nurga alt oli vaadeldud vรตimalusi, mรคngitud vormidega. Lugu jutustavate piltide kรตrval oli nii abstraktseid kujusid, mosaiike, argiseid vorme, isegi aknaruute kui ka kauneid peegelduvaid taieseid ning konkreetsemaid, otseselt kรตnetavaid teoseid.

Otse valgusesse vaadata ei saa, sest siis saabub pimedus. Tuleb alati piiludes, silmanurgast, peegeldusest ja selja tagant tajuda seda helgust. รœksnes tรคnu kontrastsele pimedusele on vรตimalik valgust heledusena tajuda, ainult tรคnu varjule saab valgus sรคrada. Selle installatsiooniga oli pรผรผtud valgust seisatama panna, et saaksime temasse pisut sรผรผvida. Avastada tema erinevaid tahkusid, tema mรตju meie vaatenurgale ja vastupidi. Valgusega tekib alati lugudes see miski mรผstiline, vaimolendid helenduvad pimedas, haldjas helgib rohuliblede vahel, pรคikesekiir loob vikerkaare vรคrve aknaklaasile ja erksad mรตtted sรคhvatavad silme ette. Pรคikesesoojas sรคtendav kastetilk suvisel roosinupul toob รตnnetunde ja soe valguskiir puude vahel paneb korraks aja seisma.

Reklaam:

Jalutuskรคik sel nรคitusel oli midagi enamat kui lihtsalt kunsti kogemine. Tรตsi, autori tรตlgenduste tagamaade otsimisega tegelesin ma ka. Tutvustavad sildid lugesin lรคbi, lootes nรคha seda miskit, mis teose loomise esile kutsus. Iga kord see vรคlja ei paistnud, kuid kรตige tรคhtsam see ka ei olnud. Kuigi ruum toetas enesesse vaatamist hรคmaruse ja helidega, leidus nรคitusel ka kergelt humoorikaid tรถid ja ka tรตestusi, et klaas ei pea tรคhendama pelgalt รตrna ja habrast.

Mรตni sillerdav kristalliline rippuv taies oli samal ajal jรคllegi nii paeluv ning tekitas hรคmmeldust, kuivรตrd osavalt oli valgus pรผรผtud รผhte punkti. Samavรตrd imestust tekitasid mรตned abstraktsemad esemed, kus oli juba otsesemalt viidatud valguskiirusele ja pรผรผdlusele teda tabada. Aga mulle vist meeldib ikkagi kรตige rohkem lugusid lugeda, sest minu tรคhelepanu kรถitis kรตige enam รผks suuremahulisemaid, aga samas olemuslikult argisemaid teoseid.

Need olid klaaspildid, millel oli kujutatud jalutuskรคiku. ร•igemini jalutuskรคigu detaile. Hetki hetkedest. Inimest ja keskkonda. Midagi selles vaatenurgas ja selles inimeses nendel piltidel, teksapรผkstes, seismas, istumas, nรตjatumas, mรตjus igavikulisena. Selles oli mingi tabamatu ilu, mis mind aina kรถitis ja seda lugu ma lugesin sellel nรคitusel ilmselt kรตige kauem, kuigi kรตikidest nรคitusel olevatest teostest see kompositsioon kรตige pilkupรผรผdvam ei olnudki.

Mรตned teosed nรคitusel kรตnelesid otseselt inimolemuse valgusest ja varjust. Kui mรตelda, et me kรตik sรผnnime siia ilma helgetena, rikkumata, siis tuleb kรผsida, kuhu kaob see valgus meie seest ning kuidas me satume varjude kรผรผsi. Mis on need tรตed, mis hoiavad meis valguse eredana. Varju on vaja, et helget paremini nรคha ja seda mรตista, ning pimedust on vaja mรตista, et selle tulemist รคra tunda. รœhte รตiget vastust siin ei ole, aga mรตtelda sellest tasub. Ainult kรผsides saab vastuseid. Kasvรตi iseenda kohta.

Nรคitusel osalesid: Sofi Arลกas, Piret Ellamaa, Merle Kannus, Erki Kannus, Kati Kerstna, Kai Kiudsoo-Vรคrv, Eve Koha, Kai Koppel, Marilin Kristjuhan, Kairi Orgusaar, Aleksandra Pavlenkova, Rait Prรครคts, Birgit Pรคhlapuu, Kateriin Rikken, Maret Sarapu, Eili Soon, Aivar Tรตnso, Kristiina Uslar. Lisaks Torsten Rรถtzsch ja Simone Fezer Saksamaalt ning Marta Gibiete Lรคtist. Nรคituse kureeris Kairi Orgusaar. Nรคituse, valguse ja graafilise disaini kujundas Kati Kerstna. Heliteose lรตi Aivar Tรตnso.

0 Kommentaari
Inline Feedbacks
Vaata kรตiki kommentaare