Kui kodu on kaugemal kui kolm kilomeetrit, tuleb vallavalitsusel olenemata ülesande keerukusest leida lahendused ja tagada õpilasele sõit kooli.
Õiguskantsleri kantselei on pöördunud Kehtna vallavalitsuse ja vallavolikogu poole seoses õpilastele sõidusoodustuse andmise korraga. 21. jaanuaril vallavolikogule edastatud pöördumises oli selgitus, et õiguskantslerile on endast teada andnud Kehtna valla pere, kes elab koolist ligi kaheksa kilomeetri kaugusel ning lähim bussipeatus nende kodust asub nelja kilomeetri kaugusel. Kooli jõudmiseks tuleb lapsel kasutada lapsevanema abi, kuna koolibussi ega ühistransporti pere elukoha lähedalt kooli ja koolist koju korraldatud ei ole.
Pere on taotlenud vallavalitsuselt sõidukompensatsiooni, milleks on 0,15 eurot kilomeetri kohta, kuid mitte rohkem kui 60 eurot kuus. Pere on õiguskantslerile teada andnud, et hüvitis ei kata kulusid, mis on mõnel kuul ulatunud üle saja euro. Õiguskantsleri kantselei on oma kirjas viidanud erinevatele seadusesätetele, mis kohustavad kohalikke omavalitsusi korraldama õpilaste sõitu, kui õpilase jalgsitee on pikem kui kolm kilomeetrit.
Kirjas viidatakse ka Kehtna vallavolikogu määrusele, milles kehtestatakse, et valla koolide õpilastele on sõit õpilasliinidel tasuta. Sobiva õpilasiini puudumisel kompenseeritakse kulud reisijateveo liinide sõidupiletite alusel. Seega on nende õpilaste jaoks veokulu täielikult valla poolt kaetud. Õiguskantsleri nõunik viitab, et olukorras, mil osa vanemaid on sunnitud osaliselt ise tasuma õpilase kooli transportimise kulud ja osal seda koormust ei ole, ei ole tagatud õpilaste ja nende vanemate võrdne kohtlemine. Ühtlasi uurib nõunik, kuidas põhjendatakse vanema koormamist sõidulehe pidamise ja igakuise sõidukulude hüvitamise taotlemisega.
Kehtna vallavolikogu määruse kohaselt on vallavolikogu toetuse määrade kehtestamise edasi volitanud vallavalitsusele ning on jätnud kindlaks määramata kriteeriumid, mille alusel peaks vallavalitsus toetuste määrad kehtestama. Samal ajal on kohaliku omavalitsuse korralduse seadus ette näinud, et toetuste andmine on volikogu ainupädevuses. Seega on õiguskantsleri nõunik uurinud Kehtna vallavolikogult, miks on volikogu volitanud selles punktis vallavalitsust ning miks peetakse seda lubatavaks. Vastuseid neile ja teistelegi täpsustavatele küsimustele ootas õiguskantsleri kantselei 5. veebruariks.
Kehtna vallavolikogu poole kirjalikult pöördudes laekus vastus volikogu liikmelt Katrin Antolt, kes teavitas, et on kirja edastanud volikogu esimehele Peeter Kustmannile. Ühtlasi avaldas Anto kahetsust, et enne vastuste vormistamist ei jõua teemat arutada volikogu istungil, mis toimub alles 17. veebruaril.
Lisaks avaldas ta, et teemaga juba tegeletakse, hange on toimunud ja vedaja olemas, kuigi talle ei olnud teada, kas leping valla ja vedaja vahel on juba sõlmitud või mitte. Hiljem kinnitas Kehtna abivallavanem Katrin Velleste telefoni teel, et ajutiselt on konkreetse pere jaoks lahendus leitud, kuid püsivama lahenduse leidmisega veel tegeletakse. Hange nurjus ning alles tegutsetakse, et leida vedaja. Ka tõdes Velleste, et õpilastranspordi korraldamine on osutunud keerukaks ülesandeks, kuivõrd Järvakandis on palju kaugeid külasid. Küll aga kinnitas ta, et täna jõuavad kõik lapsed kooli. Samuti tegeletakse ühe perekonna probleemist välja koorunud õiguskantsleri nõuniku teistele küsimustele vastamisega. Velleste andis lootust, et kui lahendused on välja töötatud ja õiguskantsleriga kirjavahetus lõpetatud, avatakse teemat ka ajaleheveergudel.
Vaatamata mitmetele katsetele nii kirja kui ka telefoni teel ühendust saada, ei õnnestunud vastuseid saada vallavolikogu esimehelt Peeter Kustmannilt.
Märjamaa valla arendusspetsialist Kirsti Mau kinnitab, et vald toimetab nii õpilasliinidega kui ka ühistranspordiga ning vallale teadaolevalt on kõigile lastele tagatud transpordi võimalused. Lisaks kasutatakse ka kompensatsiooni maksmist, kuid hetkel ei ole Mau sõnul ühtegi lapsevanemat, kes saaks kompensatsiooni lapse transportimise eest marsruudil kool-kodu.
Märjamaa vallavolikogu määrus õpilastranspordi korraldamise korra kohta sätestab, et isikliku sõiduautoga kooli ja koolist koju sõiduks tehtud kulud hüvitatakse arvestusega 0,20 eurot ühe kilomeetri kohta.
Rapla vallas on vallavanem Meelis Mägi sõnul korraldatud munitsipaalkoolidele õpilasliinid riigihankega. Vastavalt Rapla vallavolikogu määrusele on õpilasliini puudumisel võimalik taotleda tasuta sõidu kaarti või sõidukulude kompenseerimist kuludokumentide alusel.
„Probleemid võivad tulla, kui õppeaasta sees lisandub kooli õpilasi, kelle elukoha läheduses ei ole õpilasliini marsruuti ega ühistransporti sobiva kellaajaga. Õpilasliinide puhul on vald teinud võimalusel vedajaga siis lepingumuudatuse ja ühistranspordi bussiliini osas on pöördutud Põhja-Eesti Ühistranspordikeskuse poole, et leitaks koos liinivedajaga võimalus aja ja graafiku muudatusteks. Enamasti on need muudatused võimalikud, kuid arvatavasti mitte 100%,” tõdeb Mägi.
Kohila valla arendusnõuniku Herkki Olo sõnul võimaldatakse õpilastele kodu ja kooli vahet sõiduks ühistransporti valla avalike bussiliinide abil ning mõnes piirkonnas toetavad sõiduvõimalusi ka Rapla maakonna avalike liinide bussid ja Elroni rongid.
„Antud võimalused on kõigile õpilastele, vallaliinidega ka osadele lähemate piirkondade õpilastele teisel pool valla piire, kes käivad Kohila valla koolides. Kaugemalt üle valla piiri tulevatele õpilastele ei taga vald ühistransporti, mõnede kaugemate õpilaste jaoks on võimalus kasutada maakonna avalike liinide busse või rongi. Hetkel ei ole teada, et mõnele Kohila valla bussi marsruudist kaugel elavale valla õpilasele oleks transport jäetud korraldamata, kui selles osas on vastav ettepanek tehtud. Paljud õpilased sõidavad kodu ja kooli vahet ka autodega,” teab Olo. Kohila vald kompenseerib sõidupiletid või hüvitab kütusekulu kuludokumentide alusel hariduslike erivajadustega laste vanematele, kelle laps ei saa oma erivajadusest tingituna Kohilas kohapeal õppida. Toetuste määrade üle otsustab vallavolikogu ning maksimummääraks on hetkel kinnitatud 150 eurot kuus.