KultuurHageri Lambertuse kogudus 800

Hageri Lambertuse kogudus 800

Sigrid Pรตld

Just sellise pealkirja all on Hageri kogudus seda aastat erinevate รผritustega tรคhistanud. Hageri kรผla esmamainimise daatumi 1241 leiab Taani hindamisraamatust, aga koguduse rajamise aasta on hรผpoteetiline. Siiski mitte tรคielikult โ€žlaest vรตetudโ€œ, vaid seda arvestatakse selle jรคrgi, millal Taani misjonรคrid siiamaile jรตudsid ja esimese eestlase siin ristisid. Kiriku ehituseni jรตuti kรผllap alles hiljem.

Niisiis vรคhemalt 800 aastat on Hageri kihelkonnas olnud kogudus. Me ei tea muidugi midagi tรคpsemat selle perioodi kohta, kuna kirjalikke andmeid praktiliselt pole ning ka need mรคrgid, mida vรตime oma รผmbruses nรคha โ€“ arhitektuur, kunst, loodus jm sรผmbolid, ei viita siinkandis just liigselt ajale 800 aastat tagasi. On muidugi vรตimalik, et me veel avastame ajaloosaladusi, mis maapรตues vรตi mรตnes kivimรผรผris โ€“ seda toonitasid ajaloolased ka konverentsil.

Reklaam:

Juubeliaastat korraldama hakates oli kohe mรตte, et teeme ajalookonverentsi, et paremini mรตista, mis, millal ja miks toimus. Soovisime konverentsi รผles ehitada nii, et oleks kaetud nii ajaloolaste kรคsitlus taanlaste ristisรตdade olemusest, aga ka kiriku seisukoht, et mitte รถelda lรคhtekoht. Lisaks neile ettekannetele veel ka kultuurilooline aspekt โ€“ kuidas on taanlaste ristisรตdade temaatikat kรคsitletud kirjanduses ja kunstis.

11.-12. septembril toimusid juubeliaasta kulminatsiooniks kujunenud รผritused Hageri palvemajas ja kirikus โ€“ konverents, kontsert ja pidulik tรคnujumalateenistus.

Konverentsist kujunes tรตeliselt huvitav ja pรตnev koosolemine! Ei seganud kedagi ka Hageri palvemaja 200-aastased seljatoeta puupingid, millel istumine pole kindlasti liiga mugav. Viis tundi konverentsi koos paari pausiga lรคks lennates. Konverentsi ette valmistades otsustasime kohe, et kutsume kรผlla oma ala spetsialistid ja kui juba teeme, siis kรตrge tasemega.

Oleme rรตรตmsad, et konverentsi avaettekannet tuli pidama Eestis resideeruv Rooma-Katoliku kiriku piiskop Philippe Jourdan. Tema laitmatu eesti keel on juba omaette tunnustamist vรครคrt, aga mis veel รถelda selle kohta, kui piiskop rรครคgib lihtsalt ja loogiliselt ja kiriku teguviisi รตigustamata sellest, mis on eestlastele ajaloost ehk palju kรผsimรคrke tekitanud teema โ€“ ristisรตjad.

Reklaam:

Piiskopi pรตhisรตnum oli, et kirik ei รตigusta vรคgivalda ja selle eest on ka paavst Johannes Paulus II ametlikult kรตigi rahvaste ees vabandanud – vรคgivald, mis kunagi ajaloos toime pandi, tuleb hukka mรตista. Kรผll aga tuleb samas aru saada, mis oli see sรตnum ja pรตhjus, miks pikk tee kuhugi kaugele maale ette vรตeti.

Kรผllap oleme seda ajalooraamatutest ka lugenud vรตi ajalootunnis kuulnud, kuid niimoodi piiskopi suust selgitusi ja pรตhjendusi kuulates asetusid mitmed asjad omale kohale. Piiskop Jourdan selgitas, et ristisรตda pole mitte kunagi olnud Pรผha Sรตda. Ehk siis kristlastele pole ette nรคhtud vรตi tingimuseks pandud misjonitรถรถ sรตdimise abil, nii nagu see mรตnes teises religioonis on suisa soovituslik, sest Jumala nimel on รตigus paganaid tappa ja kui sa ise ka seejuures hukkud, seda parem โ€“ jรตuad otse paradiisi.

Piiblis sellist รผleskutset ei kohta, sest sรตda ei ole vahend usu levitamiseks. Esimesed ristisรตjad toimusid 11. sajandil, kui Jeruusalemm oli langenud moslemite kรคtte. Siis kutsuti Euroopas รผles kristlasi minema Pรผha linna pรครคstma paganate kรคest. Selles minekus oli รผksjagu kahtlusi, sest oli selge, et linna tagasi saamine vรตib viia vรคgivallani ja vรตib juhtuda, et ka vaenlase tapmiseni. Tapmine on aga piibli jรคrgi patt. Oli inimesi, kes seetรตttu jรคtsid minemata, aga oli neid, kes vรตtsid teekonna ette kui palverรคnnaku ning vรตitluses Pรผha linna eest tรตepoolest osalesid ka lahingutegevuses, mida kรคsitleti siis enesekaitsena, aga ka nรตrgemate kaitsmisena, samuti kohalike kristlaste kaitsmisena moslemite eest.

Kuigi katoliku kirik ei รตigusta tolleaegset sรตjategevust, on vรตimalik tagantjรคrele tarkusena siiski mรถรถnda, et nende tegevus takistas oluliselt moslemite pealetungi Euroopale. Kui neid sรตdu poleks olnud, kes teab, milline oleks Euroopa tรคnapรคeval. Piiskop Jourdan selgitas, et ristisรตdade olemus ja teke ei seisnud misjonitรถรถs, vaid teiste kristlaste kaitsmises, kelle elupaigad olid moslemid รผle ujutanud.

Kaitsmise mรตiste muutus aga ajas. Jeruusalemmas toimunud ristisรตjad olid sealsete kristlaste kaitsmiseks, aga 12. sajandil toimunu siin, meie piirkonnas, ei olnud enam kristlaste kaitsmine, vaid leiti, et peab eksinuid ehk patuseid kaitsma. Kiriku sรตnum oli ja on, et meil on parim sรตnum, lootuse sรตnum ja seda tuleb levitada, ka paganarahvaste hulgas. Seejuures on kahetsusvรครคrne, et see tรตi kaasa ka vรคgivalda ja seda ei รตigusta kirikus mitte keegi.

Reklaam:

Konverents jรคtkus sama pรตnevalt. Jรคrgmine ettekanne oli ajalooprofessorilt dr Kersti Markuselt โ€žTaani misjon ja ristisรตjad. Kuidas vรตime mรตista taanlaste tegevustโ€œ. Kersti Markus alustas sellest, et kui Jeruusalemm oli taas langenud moslemite kรคtte (1187), jรตudis sรตnum sellest Taani รผsna kiirelt. Taani oli tol ajal Lรครคnemere suurvรตim, kelle kaubandussidemed olid nii Novgorodi kui ka Inglismaa suunal. Kogu Skandinaavia oli juba kristianiseeritud, keskse kirikuga Lundis. Lihtinimesed olid รผsna madalalt haritud ja Euroopa mรตistes oli Skandinaavia pigem perifeeria, aga kirikuteenrid olid oma hariduse saanud Euroopas ja kuulusid kรตrgklassi.

Kรตige olulisem mees oli 1187. aastal Taanis Espern Snare. Valitsev kuningas oli alles noor ning toetus Snarele โ€“ kรตik, mis tema รผtles, tuli teha. Kui siis sรตnum Jeruusalemma taaslangemisest jรตudis Snareni, pidas ta sรผtitava kรตne, milles kutsus รผles kaaskristlasi asuma teele, et levitada kristlust. Teetรคhisena lasi Espern Snare ehitada erakordse, viie torniga suurkiriku Kalundborgi. Kiriku pรตhiplaan vastab taevase linna mรตรตtudele, mille leiab piiblist, Johannese ilmutuse raamatust.

รœhesรตnaga, taanlased olid tรคis tahtejรตudu ja soovi midagi รคra teha pรคrast seda, kui kuulsid, et nende usuvennad on langenud moslemite valitsemise alla. Tekkis kihk luua Taani ja temale kuuluvatele maadele uus Jeruusalemm. Algas tohutu kirikute ehitamise buum ning valmisid mitmed pรตnevad ringikujulise pรตhiplaaniga kirikud, mis pidid arhitektuurilt sarnanema Kristuse hauakirikuga Jeruusalemmas.

See aeg ei kestnud kaua, kuid sรตnum jรตudis taanlaste kaudu ka Pรตhja-Eestisse. Koos ususรตduritega tuli Tallinna piiskop Andreas Sunesen, kes isiklikult jรคlgis ristimistรถรถd Eestis. Oluline tรคhis taanlaste siinviibimisest on kindlasti ka Dannebrogi ehk Taani lipu teema, kui see 15.06.1219 Tallinnas Lindanise lahingu ajal taevast langes.

Professor Markus toonitas, et tegelikult ei ole seda perioodi ikka veel piisavalt pรตhjalikult uuritud ja seoseid laiema pildiga loodud. Pรตnev teekond on veel ees ja uued noored ajaloolased hakkamist tรคis โ€“ on lootust, et sellele ajajรคrgule on peagi tulemas uus kรคsitlus ja vaatenurk.

Konverentsi lรตpetas tandem-ettekanne, kus sรตna said dr Tiina-Mall Kreem ja dr Linda Kaljundi. Nemad rรครคkisid taani ristisรตdadest lรคbi kunsti ja kirjanduse. Tuleb vรคlja, et taanlaste ristisรตdade temaatikat on ajaloolistes romaanides kasutanud vaid kaks Eesti kirjanikku โ€“ Bernhard Kangro โ€žKuus pรคeva: Andreas Sunepoja pรคevaraamat ja pihtimusedโ€œ (1980) ning Jaan Kross โ€žVรคljakaevamisedโ€œ (1990). Mรตlemad raamatud keskenduvad taanlaste ristisรตja perioodile ning kirjeldavad tegevusi stiilis โ€žmis oleks, kui oleks olnud pรคevaraamat, mis oleks, kui oleks kirjutatud kroonikatโ€œ, ja seda mรตlemad siis piiskop Andreas Suneseni pilgu ja tegevuse lรคbi.

See, et temaatikat on vรคhe lahti kirjutatud, taandub taas mainitule, et taanlaste ristisรตdadest pole ka palju ajalookirjandust. Saxo Grammaticus ehk Taani vanima kroonika autor suri just siis, kui taanlased siia jรตudsid. Henriku Liivimaa kroonika kรคsitleb aga taanlaste tegevust Saksa Ordu vaatenurgast, mis ilmselgelt pole objektiivne.

Kujutavas kunstis on aga taanlaste temaatikat rohkem vรตimalik leida. Juba 19. sajandi alguse baltisaksa kunstnike maalidel vรตib nรคha taani ristisรตdijaid, kelle kรคes Taani puna-valge ristilipp, ja sealt edasi on ikka ja jรคlle taanlasi ja Skandinaavia temaatikat nรคha nii maalidel, joonistustel kui ka raamatute illustratsioonidel. Eesti Vabariigi loomisel sai Skandinaavia teema eriti oluliseks. Vaade oli pigem Skandinaavia poole ja tunti, et me kuulume sellesse kultuuriruumi โ€“ sealt ka lรตvid meie riigi vapil jne.

Ajalookonverents oli sisukas. Pรผรผti mรตista, mida tรคhendas ristisรตda taanlastele, mida eestlastele. Kas see oli kรตik halb, mida tehti vรตi vรตis sellest paratamatust vรคgivallast tรตusta ka midagi head? รœksmeelselt jรตuti tulemuseni, et tegelikult on see ajajรคrk eestlaste elus oluline ja mรคrkimisvรครคrne. Sai ju ikkagi meie kirjakeel alguse just kirikust ja kristlikust kirjandusest โ€“ poleks olnud neid taani ja ka saksa misjonรคre… Nagu รถeldakse, kiri algab kirikust, rahvas raamatust โ€“ pole halba ilma heata.

Hageri koguduse juubeliaasta sรผndmused aga jรคtkusid ka pรคrast konverentsi. รœhiselt mindi kirikusse kontserdile, kus esinesid hingematvalt kauni muusikaga laulja Ott Indermitte ja kitarrist Paul Daniel.

Pรผhapรคeval, 12. septembril toimus pidulik tรคnujumalateenistus, kus osales Eesti Evangeelse Luterliku Kiriku peapiiskop Urmas Viilma, kes oma kรตnes toonitas samuti kristluse leviku puhul olulise punktina just kirjakeelele aluse panemist. Teenistusel laulis Hageri koguduse kammerkoor Lambertus ja mรคngis vรตimas koguduse pasunakoor. รœheks keskseks sรผndmuseks sel jumalateenistusel oli ka koguduse lipu ja vapi รตnnistamine. Uued sรผmbolid Hageris, mille kujundusest vรตib leida ka Taani ristilipu. (Vt lk 17)

Hageri koguduse juubeliaasta ei ole sellega veel lรตppenud. Oktoobris toimub suur pasunakooride รผhiskontsert, novembris ootame Hageri Akadeemiasse kรผlla semiootik Mihhail Lotmanit ja detsembris on suur jรตulukontsert.

Kui vaadata aga tagasi, mis kรตik sel aastal juba olnud on, vรตime olla vรคga, vรคga tรคnulikud. Mitmed kohtumisรตhtud, Hageri Akadeemia seminar, koolinoorte ajalookonverents, taani pรผhapรคev, reis Taani, kuulutusnรคdal erinevate kรผlalisjutlustajatega jne. Seda kรตike on vรตimalik jรคrele vaadata ja mitmeid รผritusi ka jรคrele kuulata juubeliaasta kodulehel https://hagerikogudus800.weebly.com/

0 Kommentaari
Inline Feedbacks
Vaata kรตiki kommentaare