Heiki Hepner,
Isamaa Raplamaa piirkonna esimees
Valitsus on oma seisukoha automaksust kujundanud ja paraku iseloomustab selle küsimuse käsitlemine praeguseid valitsejaid väga ehedalt.
Automaksu kehtestamise vastu on oma allkirja andnud ligi 80 000 inimest. Mis oli valitsuse vastus neile? Olete vastu, tore, saate kahekordses suuruses maksu. Järgmine kord olete allkirjade andmisega ehk pisut ettevaatlikumad. Nii on alguses 120 miljoni euro kogumiseks kavandatud maks tänaseks jõudnud 230 miljoni euroni.
Valitsus on põhjendanud maksu vajadust inimeste nügimisega rohelisema maailma poole. Tegelikult ei saa nad ilmselt ise ka päris täpselt aru, keda nad kuhugi tirivad. Kas päästavad maailma ja hävitavad sellega meie maaelu või vastupidi teevad Eestist vanade autode romula retoorikaga, et me päästame maaelu. Kavandataval automaksu eesmärgil ei ole aru ega otsa. Üsna koleda punkti sellele pusserdisele paneb Reformierakonna auesimees Siim Kallas, kelle arvates oleks tuhat eurot aastas automaksu paras suurus. Keda ta selliste sõnadega nügida tahab, jääb teadmata, aga eks nad on ennegi Eesti elu iseenda positsioonilt mõõtnud. Sööge torti, kui leiva jaoks raha ei jagu.
Auto ei ole luksusese, vaid suures osas Eestis esmatarbevahend. Jah, ühistransporti tuleb edendada ja suuremates linnades on alternatiive ka auto kasutamisele, aga maapiirkonnas on auto omamine üldjuhul möödapääsmatu, tihti lausa eluliselt oluline. Nii karistab automaks inimesi, kes oma otsusega elada väljaspool suurlinnu hoiavad elus maakohti ja külasid ning panustavad seeläbi meie (maa)kultuuri hoidmisse kui riigi julgeolekusse.
Autoomanike panus riigieelarvesse kasvab ka ilma automaksuta, sest varasuviste maksutõusude käigus võeti vastu kütuseaktsiisi tõus järgmisel neljal aastal, kümme protsenti kasvab käibemaks ja tulumaks. Kokku on tänane koalitsioon makse või sellega sarnaseid koormisi juba tõstnud või kavatseb veel tõsta ligi 20 juhul! Lõpetuseks ei saa ära unustada inflatsiooni, mis on teinud ja teeb jätkuvalt kõik autoga seotud teenused ning ostud palju kallimaks. Kõik see kokku tähendab lõpuks sadu, mõnel juhul tuhandeid eurosid, mis inimestel tuleb aastas täiendavalt maksta.
Ei saa ütelda, et meil täna automaksu ei ole. Sisuliselt täidab automaksu ülesannet kütuseaktsiis, mis teiste Euroopa Liidu riikidega võrreldes ei ole sugugi madal, vaid oleme üsna tipus. Teisalt on tegemist selgelt tänast kliimapoliitikat arvestava maksuga. See, kes rohkem sõidab, kelle auto on võimsam ja tarbib rohkem kütust, maksab ka aktsiisi rohkem. Aga faktid pole ju tänast valitsust varemgi seganud.
Eesti inimeste maksukoormus on juba vastu võetud seadusemuudatustega märgatavalt kasvamas. Uue maksu lisandumine keerulises olukorras, kus inflatsioon püsib kõrgel, on ilmselgelt ebamõistlik. Lisaks aitab automaks inflatsiooni püsimisele kaasa ning mõjutab negatiivselt niigi kehvas olukorras olevat majandust. Tugevamalt saab pihta väike- ja mikroettevõtlus, mille osatähtsus suurlinnadest kaugemal omab suuremat kaalu.
Kohtudes rahandusminister Võrklaevaga, ütles ta, et töösõitudeks isikliku auto kasutamisel makstava hüvitise määra praegu valitsusel tõsta pole kavas, mis sest, et autoomanike õlgadele laotud koormised kasvavad. See paneb löögi alla ühteaegu nii töövõtjad kuim ka tööandjad ning nõrgendab mõlema osapoole toimetulekut veelgi, sest lahendus tuleb leida niigi õhukeseks kulunud sisemiste ressursside arvelt.
Omaette lugu on suurperedega, kelle toetusi tänased valitsejad juba hoolega kärpisid. Et lasterikas pere koos liikuda saaks, peab olema kas kaks autot või väikebuss, mis tähendab, et automaksuga saavad need pered keskmisest rohkem pihta. Kus on siin Reformierakonna ja Eesti 200 sihitud maksupoliitika, tahaks küsida. Või ongi see teie pikk plaan maksustada lasterikkust rohkem?
Tänaste valitsejate sõnumid rahvale on pehmelt öeldes masendavad: maaelu ja regionaalpoliitika meid ei huvita, lasterikkus meile korda ei lähe, majanduse konkurentsivõime ja majanduskasvu osas oleme ükskõiksed – vaadake ise, kuidas hakkama saate ja kui ei saa, siis oma viga.
Isamaa kindlasti sellise suhtumisega meie riiki ja rahvasse leppida ei kavatse. Teeme kõik automaksu kehtestamise vastu ning oleme valmis pakkuma tõsiselt võetavat alternatiivi tänasele valitsusele.