Vootele Ruusmaa
Indie-alternatiivi koosseis Midnight May รผllitas รคsja debรผรผtalbumi โEraseโ. Kaheksast palast koosnev album on stiililiselt mitmekรผlgne ja hoogne, leidub ambientโi, indie, alternatiivsema rockโi ja tantsumuusika mรตjutusi.
Kauamรคngiv on leidlikult kokku pรตimitud ja hoiab dramaturgiliselt kuulajat erksana. Erinevad stiilid kasvavad eelmistest lugudest tutvustatud muusikalistest elementidest lรคbi, mistรตttu ei mรตju โEraseโ eksperimenteerimisena, vaid lรคbimรตeldud, maitseka popmuusikana.
Midnight May on duo, kuhu kuuluvad kultuurikorraldaja, DJ, laulukirjutaja ja muusik Carlotta Pรตdra ja Madalmaades resideeruv produtsent Tanel Siimann. Algselt oli Midnight May muusikute jaoks pelgalt eksperiment, kuid koostรถรถ ja positiivne tagasiside esimesele loole โSay Goodbyeโ innustasid neid jรคtkama ja nรผรผdseks on mitmeaastane tรถรถ pรครคdinud albumi vรคljastamisega.
Koosseis on teemadena toonud esile indiviidikriitilisi sisekaemusi, รคrevust ja nende aktsepteerimist. Kaheksa loo pรตhjal vรตib esile tรตsta kandva mรตttena elu ja indiviidi pรผhitsuse kรตigi oma vigadega. Siiski ei mรตju plaat melanhoolsena, vaid hoopis lootust andvana.
Album algab palaga โMidnight Mayโ, mis mรตjub eeterlikult ja hรตljuvalt nostalgiliselt. โEraseโiโ puhul tuleb esile Pรตdra vokaali vรตimsus, milles kรตlaks isegi justkui murdumist, viimasele piirile viidud inimese ahastust raskete kitarriakordide saatel. Lisaks viitab see tabavalt pealkirjale, kustutamisele – miskit peab endast lahti murdma vรตi vรคlja hรผรผdma.
โSay Goodbyeโ on meeldejรครคv, kรผlalismuusikuna annab Aigar Vals oma trummimรคnguga juurde piisavalt toorust ja hoogsust, stiihiat, mis kannustab leidma julgust kellestki vรตi millestki lahti รผtlema. Pala โFriendsโ puhul on imponeeriv pulseeriv konstantne rรผtm, millele lisanduvad pรคrast refrรครคni alla liikuvad keelpillide akordid, mis mรตjuvad kohati kummituslikena. Arvestades asjaolu, et selle palaga vรตttis koosseis osa โEesti laulustโ, on muusikud suutnud luua tugeva eurolaulu.
โWhat It Feels Likeโ on kulgev ja sobiks suurepรคraselt suviseks autosรตiduks. Karge ja รตhuline, samas muretu ja unistav. Aigar Vals mรคngib kaasa palas โGet Awayโ, mis imponeerib kahe paralleelse maailma kooskรตlaga: dreampop, millele vastandub robustsus, kuid samas konkreetne, lรคbilรตikav sรผntesaatoril mรคngitud meloodiajoonis. Kaks erinevat esteetilist lรคhenemist annavad palale dรผnaamilisuse ja paradoksaalsuse.
โCopeโ on raske sammumine, sisyphosilik tammumine, millel kรตlav kuiv Pรตdra vokaal ilmestab tahet saada probleemidest vรตitu ja olla iseendast รผle. Albumi viimane pala on instrumentaalne (โWhyโ). See juhatab kuulaja kergelt ja nรตtkelt vรคlja hoopis teise konteksti, mis mรตjub ootamatult kosutavalt ja vajalikult. Ei sรตnasta liigselt รคra, jรคtab nii mรตnedki otsad lahti.
***
Tanel Siimann oli nรตus avama kรคesoleva materjali sisu. Arutletud sai nii mรตnelgil muul teemal, mis muusikaga seotud.
โCarlottaga tรถรถtasime kunagi ammu Tartus Karlova Kohvis samas vahetuses,โ meenutab Siimann. โSaime hรคsti lรคbi, kuulasime koos muusikat ja taipasime, et meil on sarnane muusikamaitse. Aastaid hiljem tuli jutuks, et vรตiks koos mรตne loo teha. Meie esimene lugu oli โSay Goodbyeโ, mis on plaadilgi esindatud. Sealt olemegi edasi liikunud.โ
Mรคrkamatult kogunes duo jaoks viljakast koostรถรถst palju demosid, mistรตttu otsustati juba albumi kallal tรถรถle hakata.
Plaadi helikeelt kommenteerides tรตdeb Siimann, et mitmekesisus oli neil taotluslik. โOtsustasime, et ei tee otseselt kontseptuaalset albumit, kus on kindel narratiiv ja vรคga รผhtne pilt, vaid et รผhendavaks faktoriks vรตiks olla kindel ajahetk vรตi emotsioon, mida vรคljendada soovisime. Enamik laule sai alguse Carlotta demodest. Produtseerimise kรคigus sรผndisid kihid ja vorm,โ avas produtsent loomeprotsessi.
Eredalt tรตstab Siimann esile albumi avalugu โMidnight Mayโ, mis nende jaoks tabab ehedat emotsiooni. โMรคletan, et soovisin kirjutada albumile รตhulise loo ja hakkasin mitmekihilist ambient-maastikku ehitama. Loodud materjal tรตi esile koduigatsuse ja mรคlestused sellest, kuidas vennaga vรคikses Rakvere linnas suveรถรถl ratastega sรตitsime. Selline tunne, et tahaks lihtsamaid aegu tagasi ja lasta elul lihtsalt mรถรถda minna, oma mรคlestusse pรตgeneda. Ja siis see melanhoolia, mis kaasneb taipamisega, et seda ei saa teha,โ meenutab Siimann kandvat tunnet. โSee on see maagia, mille pรคrast ma muusikat teen.โ
Albumi pealkirjaga โEraseโ ei soovi koosseis edasi anda otseselt konkreetset sรตnumit, vaid kaalukaks sai loo enda tugevus. โMรตlgutasime palju erinevaid mรตtteid ja osalt jรคime โEraseโiโ juurde ka sellepรคrast, et see sรตna on esteetiliselt hea. Mulle tundub jรคrjest rohkem, et kunstiteostele nime andmine on omaette kunst, mille puhul pole ratsionaalsus just รตige tรถรถriist ja tuleb sisetunnet usaldada.โ
Kรผsimuse peale muusikaliste mรตjutajate kohta tรตstab Siimann esile ansambli The XX ja ja selle juhi Jamie XX. โNad on meid mรตlemaid suuresti juba pikka aega muusikaliselt mรตjutanud. Instrumentaalse kรผlje pealt kindlasti ka Tame Impala: bassikรคigud, teatud sรผntesaatori helivรคrvid ja trummide kokkumรคng.โ
Tanel Siimann avas ka tagamaad, mis viis teda Madalmaadesse ja Maastrichti konservatooriumisse โElectronic Music Performanceโiโ erialale. โMadalmaadesse kolisin umbes kaks ja pool aastat tagasi, sest mu tolleaegne tรผdruksรตber Anna lรคks sellesse riiki รตppima. Olin Eestis oma tegemistega natuke kokku jooksnud ja aldis mingisugust suuremat muutust oma ellu tooma.โ
Siimann tรตdeb, et Maastrichtist, kus ta praegu elab, ei teadnud ta enne midagi. โ2022. aasta jaanuaris pakkisin kรตik asjad autosse ja hakkasin lรครคne poole sรตitma. Selle olukorra peale on praegu suhteliselt sรผrreaalne mรตelda, aga tรคpselt nii oligi, et lihtsalt sรตitsin minema ja nรผรผd elangi siin. Maastricht on vรคga ilus linn, mulle meeldib siin,โ nendib Siimann.
โAlgselt polnud mul otsest plaani siia รตppima tulla, vajasin lihtsalt vaheldust, aga Anna leidis Maastrichti konservatooriumis vรคrske eriala ja soovitas mulle. Kandideerisin ja vรตetigi vastu. Erialaรตpetajaks osutus Saksamaalt pรคrit Freddy, artistinimega Glรผckskind, kellele vรตlgnen palju. Soovitan kindlasti tema muusikat kuulata.โ
Siimanni arvates on รตpingud mรคrgatavalt muutnud tema arusaamu muusikast ja andnud enesekindlust. โรks suuremaid รตppetunde koolist on olnud miksimine, eriti just volรผรผm ja EQ. Need on helikujunduse pรตhilised tรถรถriistad ja nende tundmaรตppimine on mu arusaama helimaailmast palju selgemaks teinud.โ
Lisaks tehnilisele kรผljele on tudeerimine avardanud arusaama laiemalt, filosoofilisema kรผlje pealt. โIseรตppijana on muusikaรตppe institutsioonid mulle alati vรคga elitaarse mulje jรคtnud. See on miski, mis pole minu jaoks, miski, mis nรตuab teatud teadmisi, mille jaoks olen liiga muusikakauge. Konservatooriumis รตppides tรตdesin, et muusikateooria รตppimine ja muusikaline loovus ei ole omavahel otseses seoses. See on mรตjunud julgustavalt, nรคidanud, et vรตin oma loovust usaldada. Niinimetatud pรคris muusiku kontseptsioon, mis mind varem tagasi hoidis, sulas konservatooriumi valguses รคra,โ tรตdeb Siimann suurt muutust.
Noorel produtsendil on kรคsil teisedki koostรถรถprojektid. โViimased kaks aastat olen olnud loominguliselt aktiivsem kui kunagi varem. Koolist leidsin hea sรตbra Oskaari, kellega andsime Owte nime all selle aasta algul vรคlja albumi โRuined Skinโ. Otsast lรตpuni indie-album, millest pooled lood akustilised.โ
Varsti on Siimannil plaanis avaldada alter ego Pwerson alt uut materjali. โSee on eksperimentaalne elektrooniline muusika, mis kรคtkeb mitmeid stiile,โ lisab Siimann tรคhenduslikult. Seega on, mida oodata.


