Tähelepanu! Tegemist on hasartmängu reklaamiga. Hasartmäng pole sobiv viis rahaliste probleemide lahendamiseks. Tutvuge reeglitega ja käituge vastutustundlikult!
Sisuturundus
Eesti on väike Balti riik, rahvaarvuga vaid 1,3 miljonit, kuid maailma silmis on tuntuks saanud siiski väga mitmed eestlased. Lisaks tehnoloogiale ja mitmetele olümpiavõistlustele on eestlased väga suuri tulemusi teinud ka rahvusvahelises motospordis, eriti just ralli maailmameistrivõistlustel (WRC). Vaatamata oma suurusele, on Eestist tulnud mõned andekamad ja konkurentsivõimelisemad rallisõitjad.
Mitmed Eesti rallisõitjad ei ole ainult võitnud suurvõistlusi, vaid mõjutanud suuresti ka kogu motospordi nägemust ja ajalugu. Eesti rahva jaoks on ralli olnud südamelähedane juba aastakümneid, kuid eriliselt südamesse läks inimestele Ott Tänaku võit 2019. aasta maailmameistrivõistlustel rallis. Mida on Ott Tänakul ja Martin Järveojal sel hooajal veel vaatajatele ning võistlusele pakkuda ning kas kuulus duo võib taas tulla maailmameistriks?
Ralli ja motospordi traditsioon Eestis
Suures mastaabis on eestlane ikka kokkuhoidev ja omade eest väljas. Sport on üks oluline valdkond, kus Eesti sportlased lähevad hinge nii kesk-, kõrg- kui ka madalama klassi inimestele. Sport on miski, mis ühendab kõiki. Riigi armastus rallispordi vastu ulatub aastakümnete taha.
Eesti keerulised maastikud, mis ulatuvad kurvilistest kruusateedest kuni tihedate metsaradadeni, pakuvad rallisõiduks ideaalset maastikku, mis on aidanud suuresti kaasa kvalifitseeritud rallisõitjate arengule. Lisaks on Eesti rallisõidu kogukond kokkuhoidev ning on keskendunud noorte talentide arendamisele. Kohalikud rallivõistlused on hea kasvulava tulevastele WRC võistlejatele.
Eesti rallisõitjate edu maailmaareenil on aga suurendanud armastust spordiala vastu veelgi enam. Inimesed elavad kaasa kodus televiisori ees, ralliradade kõrval ning hoitakse silma peal, millest kõnelevad erinevad ennustused, mida pakuvad mitmed kihlveokontorid.
Markko Märtin: Suurte tähtedega eelkäija
Kui rääkida Eesti WRC sõitjatest, ei saa siinkohal kindlasti mitte alustada Markko Märtinist. Nii mõnedki peavad teda Eesti rallisõidu pioneeriks, suureks eelkäijaks, kuna ta oli esimene eestlane, kes tegi rallispordis maailmatasemel märkimisväärseid tulemusi ning mõjutas suuresti sellega maailma rallispordi ja ka Eesti rallispordi ajalugu. Markko Märtini karjäär algas 1990ndate lõpus ning ta pälvis kiiresti tähelepanu oma kiiruse ja järjepidevuse tõttu.
Märtini suur läbimurre saabus 2003. aastal, kui ta näitas tõelist taset ning võitis oma esimese WRC-etapi Akropolise rallil Kreekas. Järgmise kahe aasta jooksul suutis Märtin oma rallisõitude võitude arvu WRC rallil suurendada. See aga viis teda maailma tipprallisõitjate hulka. Ajalugu oli tehtud. Markko Märtin ei tulnud oma karjääri jooksul küll maailmameistriks, kuid märkimisväärse jälje oli ta jätnud siiski.
Kahjuks lõpetas Markko Märtin oma karjääri 2005. aastal, kui tema kaassõitja Michael Park kaotas Wales Rally GB-l oma elu. Märtini otsus loobuda täiskohaga võistlemisest oli rallispordile suur kaotus, kuid tema pärand inspireerib jätkuvalt noori rallisõitjaid, sealhulgas Ott Tänakut.
Ott Tänak: maailmameister
Kuigi Markko Märtin ehitas kõva vundamendi Eesti rallispordile, ehitas Ott Tänak selle peale korraliku hoone. Nimelt lisaks tugevale eeskujule ja inspiratsioonile, oli Märtin ka pikalt Ott Tänaku mentor ja kaasaelaja. Tänak alustas oma WRC karjääri 2009. aastal, kuid suurejoonelisem edu saabus alles aastaid hiljem.
2018. aasta hooaeg oli Ott Tänaku jaoks tõeliseks pöördepunktiks. Toyotaga sõites saavutas ta 2018. aasta maailmameistrivõistlustel kolmanda koha. Järgmisel aastal aga võitis ta mitmeid rallisõite ning tuli maailmameistriks. Tänakust oli saanud esimene eestlane, kes võitis ralli maailmameistrivõistlused. Sellest hetkest alates oli Tänak kirjutanud enda ja Eesti rallispordi suurtegijaks.
Tänaku sõidustiili iseloomustab agressiivne, kuid kontrollitud lähenemine, mis võimaldab tal ületada mitmeid piire, kuid samal ajal hoida järjepidevust. Aastal 2020 tegi Tänak mõnegi jaoks üllatusliku valiku jätkata Hyundai Shell Mobis rallimeeskonnas, kus ta on jätkuvalt üks andekamaid võistlejaid koos Thierry Neuville’i ja Dani Sordoga. Küll aga tõenäoliselt tema suurimaks konkurendiks olev Sébastien Ogier on endiselt Toyota Gazoo rallimeeskonnas.
Muidugi ei saa kuidagi Tänaku eduloost välja jätta ka tema suurepärast kaardilugejat, kellega neil omavahel koostöö sujub mitmeid aastaid juba väga kenasti – Martin Järveoja. Tegemist on ühe kõige edukama kaardilugejaga WRC ajaloos. Koos Ott Tänakuga on nad sõitnud aastast 2017 ning ühiselt tulid nad ka 2019. aastal maailmameistriks.
Kreeka Akropolise ralli WRC-l
Ajaloost on teada, et Märtin sai oma esimese rallivõidu just Kreeka Akropolise rallil. Kas Tänak kordab ajalugu ja võidab selle ralli? Järgmine WRC etapp toimub 5.-8. septembril Kreekas. Täpsemalt kannab see nime WRC EKO Acropolis Rally Greece.
Mitmed kihlveokontorid ja nende käesolev wrc ennustus peavad Akropolise ralli suurfavoriitideks Ott Tänakut ning Sébastien Ogier’d. Kumb neist võidab, seda näitab juba tulevane võistlus. Sealjuures ei tasu ka teistest sõitjatest väga mööda vaadata. Nimelt näitab wrc ennustus, et ka Elfyn Evans pakub korralikku konkurentsi. Kihlveokontorid on välja toonud erinevad koefitsiendid, mis näitavad, kui suur tõenäosus on kellelgi võita. Sealjuures näitab wrc ennustus, et Tänaku ja Ogier’ koefitsiendid on võrdsed.
Wrc ennustus on hea võimalus end kursis hoida võimalike tõenäosustega ning näha, kas päriselt ka läheb nii nagu kihlveokontorid ennustasid. Sealjuures tasub aga silmas pidada, et rallisõidus võib igasuguseid asju juhtuda ning ette tulla erinevaid takistusi, nii mehaanilisi kui ka sõitjatega seonduvalt. Sellised juhtumid võivad olla nii kurvad kui ka südantsoojendavad, ning see teebki rallisõidu vaatajale tõeliselt põnevaks ja kaasahaaravaks.
Esimene Akropolise ralli toimus 1953. aastal ning maailmameistrivõistluste nimekirja sai see ralli aastal 1973. Tegemist on legendaarse ralliga, mida näiteks Ott Tänak ega ka Sébastien Ogier ei ole varem võitnud. Kuigi kihlveokontorite wrc ennustus ei paku just parimaid võidukoefitsiente Kalle Rövanperäle ega Thierry Neuville’le, on just nemad varasematel lähiaastatel olnud Akropolise ralli võitjad. Igaüks, kellel on paigas oma wrc ennustus, ootab igal juhul juba tulevast võistlust.
Peale Akropolise ralli on tulemas veel kolm erinevat rallit ning seejärel selgub juba uus maailmameister. Pärast Akropolise rallit on veel ees ootamas Tšiili, Kesk-Euroopa ja Jaapani ralli. Praeguse punktitabeli arvestuses on Thierry Neuville esikohal ning tema järel Sébastien Ogier ja Ott Tänak. Maailmameister selgub aga novembris pärast viimast rallit.
Milline võiks olla tulevik Eesti rallispordis?
Peale Tänaku ja Järveoja on Eestis teisigi häid rallisõitjaid, lihtsalt sel aastal nad ei osale WRC-l. Nimelt võivad rallisõidu tulevikustaarid olla ka Robert Virves ja kaardilugeja Aleks Lesk, kes praegu sõidavad WRC2 sarjas, mis on selline toetav maailmameistrivõistluste rallivõistlus, mis sai alguse 2013. aastal.
Lisaks ei tasu unustada juuniorite WRC võistlusi, mis on mõeldud sõitjatele, kes on alla 29-aastased. Kui heita pilk Junior WRC tabelisse, näeme ka seal eestlasi nagu Romet Jürgenson ja kaardilugeja Siim Oja. Võimalik, et nii mõnigi neist suudab tulevikus enda oskuste ja suure tööga sõita ka WRC sarjas. Sealjuures tasub põnevusega vaadata järgmist Akropolise rallit, kus stardivad 2024 Junior WRC sarja esiliidritena Jürgenson ja Oja.
Kuigi tulevikus võib nii mõnigi eeltoodud sõitjatest olla suureks üllatuseks ning tuua kaasa tõelise edu rallispordis, on hetkel tipptasemel sõitjaid Eestis siiski vähe. Kui Markko Märtin andis oma teatepulga edasi Ott Tänakule, siis tekib küsimus, kes võtab teatepulga üle Ott Tänakult. Millist talenti ja järjepidevust on selle jaoks tarvis? Kes on järgmine Ott Tänak ja Martin Järveoja, seda näitab juba aeg.
Hetkel Eesti jaoks suurtegija on siiski Ott Tänak ja Martin Järveoja. Rallispordi seisukohalt ootavad fännid, et need kaks veel pikalt toimetaksid rallispordis ning tooksid ka edukaid tulemusi. Isegi, kui edu jääb aastasse 2019, on see duo pälvinud tõeliselt olulise koha eestlastest rallispordi fännide ja ilmselt ka teiste eestlaste südames.