Sisuturundus
Rail Baltic Estonia
Kui Rail Balticu Eestit lรคbiv trass saab aastaks 2030 valmis, hakkab sellest รผle ja selle alt kulgema mitukรผmmend รถkodukti, loomatunnelit, rohesilda. Kรตik need on mรตeldud loomadele RB trassist รผle- vรตi altpรครคsuks ning seelรคbi eri liikide populatsioonide sidususe tagamiseks.
รkoduktide rajamise ambitsioon ei seisne ainult tehnilises tรคpsuses โ see on insenerikunsti ja รถkoloogia sรผmbioos, mis nรตuab รตnnestumiseks palju uuringuid, tรถรถd ja kannatlikku ootamist.
Raplamaa maastikel, kus raudtee ehitus kรคib juba praegu aktiivselt, on visioon tegelikkuseks kujunemas. Et loomad harjuksid uute รผletuskohtadega juba enne rongiliikluse algust, valmivad mรตned neist juba aastaid varem. Urge, Loone, Kalevi ja Selja รถkoduktid, mis valmisid 2022.-2024. aastatel, tรตestavad, et roheรผhendused vรตivad olla sama keerukad ja insenertehniliselt nรตudlikud kui รผkskรตik milline muu taristuobjekt.
Nendel sildadel on arvestatud ca 41 loomaliigi vajadustega โ suurimatest, nagu pรตdrad ja metssead, kuni vรคiksemateni, nรคiteks oravad, nirgid ja kahepaiksed. Lisaks kรคib juba ehitus Kohila rohesillal, mille betoonitรถรถd lรตpetati 2024. aastal. Loomadele luuakse veel Rรถa kaksikรถkodukt Loone ja Hagudi vahel, mis รผletab kahte raudteetrassi โ Rail Balticut ja Edelaraudteed; Pรตhja- ja Lรตuna-Hagudi, Kรคrpla ja Lihuveski loomatunnelid, Kootja rohesild ning Kuusiku ja Raela รถkoduktid Alu ja Kรคrpla vahelisel trassil.
Miks just need asukohad?
รkodukt on sild, mis aitab loomadel รผletada maanteid, raudteid vรตi muid inimese loodud takistusi. Kuna Rail Balticu kiirraudtee saab ohutuse huvides olema tรคies ulatuses aiaga piiratud, on hรคsti funktsioneerivad รผletuskohad loomadele vรคga vajalikud. Neid ei rajata ehituslikult vรตi muul pรตhjusel mugavasse asukohta, vaid lรคhtutakse rohevรตrgustiku paiknemisest, et leevendada ehitise barjรครคriefekti ja tagada erinevate loomapopulatsioonide vahelised liikumisteed, panustades seelรคbi rohevรตrgustiku sidususse ning loodusliku mitmekesisuse sรคilitamisse.
See omakorda eeldab pรตhjalikku analรผรผsi, kus loomad tรคpselt liiguvad, ja ehitust, mis arvestab iga piirkonna unikaalseid looduslikke tingimusi. Raudtee projekteerimine ja ehitamine ei tรคhenda pelgalt rรถรถbaste ja liiprite paigaldamist. See on nรผansirikas ja keeruline protsess, kus tuleb leida tasakaal majanduslike, insenertehniliste ja keskkonnaalaste eesmรคrkide vahel.
Rail Balticu projekt on toonud Eesti ehitussektorisse rahvusvahelise tasandi innovatsiooni, mis suudab รผhitada taristu ja elurikkuse. Raplamaa รถkoduktid tรตestavad, et pรตhjalik planeerimine vรตib raudteel anda tulemuse, mis hoiab loodust ja teenib ka inimesi.
Kuidas loomad raudteed รผletama รตpetatakse?
Juba valminud รถkoduktide kogemused nรคitavad, kuidas รผks sild vรตiks saada loomade peamiseks liikumisteeks. Nendele on istutatud รผle 11ย 000 taime, sealhulgas noored mรคnnid ja haavad, mis meelitavad maiustama loomi, nรคiteks metskitsi ja pรตtru. Samuti on loomade meelitamiseks รถkoduktile paigaldatud soolakud ning sarve sรผgamispuud. Vรคiksematele loomadele on rajatud risuvallid, kus nad saavad rรถรถvlindude eest peituda ja elutseda.
Ka kahepaiksete peale on mรตeldud, nende jaoks on rajatud sigimistiigid, mis vรตiksid kรคituda eraldi biotoobina ja/vรตi toitumiskohana ka teistele liikidele, nรคiteks putukatele ja nendest toituvatele kรคsitiivalistele. Kรตik see loob unikaalse inimtekkelise รถkosรผsteemi, mille eesmรคrk on ennekรตike panustada loomade ohutule รผlepรครคsule trassist, kuid kaudselt ka pakkuda elu- ja toitumiskeskkonda. Ehkki taimi juurde istuma ja รถkodukti eest hoolt kandma peab edaspidigi, aga nรคiteks rohustut seal pigem ei niideta, kuivรตrd eesmรคrk on jรคtta รถkoduktid pigem looduslikule arengule, inimhรคiringutest vรตimalikult puutumatuks.
รkoduktide keskelt jookseb ka liivariba, millele jรครคvad loomade jรคljed saavad anda nii meile kui ka loomaรถkoloogidele vรครคrtuslikku infot nende kasutatavuse kohta. Samuti on planeeritud mobiilsete seirekaamerate vรตi rajakaamerate paigaldamine, mis vรตimaldaksid loomade รผletusi tรคiendavalt fikseerida.
Samas tuleb meeles pidada, et รถkodukt on suur investeering loomade kaitseks – kui muidu on inimesed loodusesse oodatud, siis รถkodukte uudistama minna ei tasu, ka mitte enne raudtee valmimist. Loomade huvides vรตiks jรคlgida รถkoduktidel toimuvat elu tulevikus pigem lรคbi veebikaamera silma, sest paljud loomad on tundlikud ning vรตivad pรคrast inimese kรผlaskรคiku ning lรตhnahรคiringu tekitamist รถkoduktile liikumist hakata vรคltima.




รrgr udutage teemal et kui usinalt pรตdrad รผle รถkodukti lรคhevad. Nimelt nรคiteks รผle Tartu maantee ei lรคinud pรตdrad aastaid.EJS tegi ettepaneku duktid vรตimalusel asendada laiendatud sildadega kus loomad saaks rahulikult mรถรถda tee รครคri minna.MKM tollane minister vastas,et ei saa niimoodi teha kuna pidavat kalliks minema vaatamata sellele et teadlased ja teiste maade kogemused just sellist varianti soovitasid.
Lausa pisar silma tulib! Niuke hoolitsus loomade eest. Aga kes seal sรตitma hakkavad? Kas robotid? Ja et Poola pole veel lillegi liigutanud. Aga maksame ikka seda lollust kinni.
Meil kรคib metsloomade halastamatu hรคvitamine. Hundid, karud, jne tulevad seepรคrast koduรตuele, sest paljuski toimub ebaseaduslik metsaraie ja maapind keeratakse pahupidi, mille tulemusena pole sรผรผa ega elada kuskil. Hรคvitame metsloomad ja ega inimestelegi asu anta sรตjaks valmistuvate ehtuste ja tuulikute pรผstitamisega. Kas poliitikud elavad tuulikute ja sรตjaks valmistuvate harjutusvรคljakute lรคhedal? Vaevalt.