Rail Baltic Estonia
Euroopa Komisjon esitas 16. juulil oma ametliku ettepaneku jรคrgmise seitsmeaastase finantsraamistiku (MFF III) kohta, mis mรครคrab aastate 2028โ2034 eelarvesuunad kogu Euroopa Liidus. Kuigi lรคbirรครคkimised liikmesriikide ja Euroopa Parlamendi vahel alles algavad, sai selgeks รผks: รผhenduvus ei kao Euroopa prioriteetide seast. Vastupidi, seda kahekordistatakse.
Komisjoni president Ursula von der Leyen andis eelarve tutvustamisel tugeva signaali taristuinvesteeringute jรคtkumisest. โMe kahekordistame Euroopa รผhendamise rahastu (CEF) transpordile eraldatavat summat ning suurendame kรผmnekordselt sรตjalise mobiilsuse eelarvet โ see on osa transpordist, et meie relvajรตud saaksid liikuda kiiremini, paremini ja รผhiselt,โ รผtles von der Leyen oma kรตnes.
Eesti Kliimaministeeriumi hinnangul on uudis Rail Balticu projekti seisukohalt selgelt positiivne. โEuroopa รผhendamise rahastu (CEF), kust me pรตhiliselt Rail Balticu projektile kaasrahastust saame, ettepanek tuli lausa 51,5 miljardit eurot, mis on kaks korda rohkem, kui eelmise perioodi rahastu kogumaht. See positsioon, kust lรคbirรครคkimisi alustada, on meie jaoks vรคga hea,โ sรตnas kliimaministeeriumi liikuvuse arengu ja investeeringute osakonna juhataja Eva Killar ERRile antud intervjuus.
Rail Balticu ehitamiseks vajab Eesti hinnanguliselt 1,7 miljardit eurot tรคiendavat rahastust, millest kolmveerand loodetakse katta just CEFist. Projekti edu ei sรตltu siiski ainult eelarveridade suurusest. Mรครคravaks saab jรคtkuv tehniline ja rahaline valmidus, edasiminek olemasolevates etappides ning vรตimekus siduda projekt Euroopa Liidu prioriteetidega, sealhulgas rohepรถรถrde ja sรตjalise mobiilsusega.
Eesti jaoks tรคhendab oluline muudatus ka senisest soodsamaid rahastustingimusi. Varem oli ka kahtlusi, et see omarahastamise mรครคr tรตuseb 50 protsendini, uue ettepaneku kohaselt peaks Eesti panus jรครคma 25 protsendi juurde.
Uuring: eurooplased nรตuavad tihedamat rongiรผhendust
Euroopa Komisjoni ettepanek ei rรตรตmusta รผksnes eestlasi, vaid kรตiki eurooplasi. Vรคhemalt nรคitavad hiljutised uuringud, et nii Euroopa kui ka Pรตhja-Ameerika reisijad annavad mรคrku nihkest: nad soovivad rongiga reisida rohkem kui รผhegi teise transpordivahendiga. Selline trend ilmneb rahvusvahelisest uuringust, mille tellis Londonis asuva peakontoriga tegutsev raudteetรถรถstuse kontsern Hitachi Rail.
Uuringu tulemused viitavad kasvavale avalikule toetusele raudteetranspordi arendamiseks โ nii lรผhilendude piiramisele kui ka raudteeinvesteeringute suurendamisele. See suunamuutus toetub mitmele tegurile: reisijate suurenev keskkonnateadlikkus, soov vรคltida lennunduse jalajรคlge ja praktiline eelistus kasutada mugavat รผhistransporti, kui taristu seda vรตimaldab. Uute rongiliinide arendamine ning olemasolevate moderniseerimine on kรคimas nii Kesk-Euroopas, Ameerikas kui ka Skandinaavias.
Kuigi Eesti rongivรตrk ei ole veel vรตrreldav Prantsusmaa, ล veitsi, Hispaania vรตi isegi Ameerika uute liinidega, annab kasvav reisijate huvi mรคrku, et nรตudlus rongi kui kaasaegse liikumisviisi jรคrele รผletab geograafilisi ja tehnilisi piire.
Sama kรผsimustiku vastustes peegeldub ka tugev toetus konkreetsetele poliitilistele sammudele: 62% eurooplastest toetaks lรผhilendude keelustamist seal, kus on olemas kiirrongiรผhendus, ja nรคiteks Prantsusmaal ning Hispaanias oli toetus vastavale seadusandlusele veelgi kรตrgem. Samuti oldi valdavalt nรตus uue raudteetaristu rahastamisega lรคbi รตhu- ja maanteetranspordi maksude.
Uuring viidi lรคbi รผheksas riigis, sh Suurbritannias, Prantsusmaal, Saksamaal, Ameerika รhendriikides ja Kanadas ning selles osales รผle 11ย 000 inimese. Analรผรผs keskendus nii reisieelistustele kui ka avalikule toele poliitilistele meetmetele, mis soodustaksid raudtee eelistamist muude transpordivahendite ees.
Kuidas Euroopa Liidu eelarveprotsess jรคtkub? 2025.โ2026. aastal toimuvad eelarvelรคbirรครคkimised mรครคravad รคra kogu finantsraamistiku suuruse ja รผlesehituse. Kui MFF 2026. aastal kinnitatakse, algab CEFi tรถรถprogrammide ettevalmistus, mis mรครคrab tรคpsed taotlemise tingimused. Lรตplik kokkulepe Euroopa Liidu jรคrgmise eelarve osas sรผnnib eeldatavalt kahe aasta jooksul.
Sul on Rail Balticu ehituse kohta kรผsimus?
Kohila Hoovide Pรคeval saad vastuse!
Kohila Hoovide Pรคeval avab uksed ka โJaamakohvikโ โ kuna tulevase jaama
asukohas kรคib ehitustรถรถ, siis avab infokohvik uksed vallamaja ees 16. augustil.
Saab kohvi, รผhe mรตnusa ampsu sรผรผa ja kustutada oma infonรคlja!
Kรตik on oodatud!




