ArvamusTasuta ühistransporti tuleb laiendada, mitte likvideerida

Tasuta ühistransporti tuleb laiendada, mitte likvideerida

Mihhail Kõlvart, Eesti Keskerakonna esimees

See, et valitsus kaalub pensionäride ja kooliõpilaste tasuta bussisõidu lõpetamist maakonnaliinidel, on väga vale signaal ühiskonnale ning ühtlasi näitab, kuivõrd lähedal oli Tallinn tasuta ühistranspordi kadumisele, kui jätkanud oleks teistsugune koalitsioon.
Regionaal- ja põllumajandusministeerium on ühistranspordireformi juba pikalt ette valmistanud ning lubatud on senisest tõhusamat ning keskkonnasõbralikumat lahendust, sealhulgas läbi ühtse piletisüsteemi Tallinnaga. Ühtne piletisüsteem on Eestis tõepoolest vajalik, kuna väga paljud inimesed liiguvad päeva jooksul mitme omavalitsuse vahel ja ka erinevate ühistranpordiliikidega. Kuid selle lihtsuse ja loogika ohvriks ei tohi tuua neid soodustusi, mis eakatel ja õpilastel täna on. Reform peab lihtsustama ühistranspordi kasutamist, mitte peletama inimesi ühistranspordist eemale.

 New York võtab eeskuju

Keskerakond juurutas tasuta ühistranspordi Tallinnas aastal 2013 ning sellest on saanud harjumuspärane linnatranspordi osa. Tasuta bussid, trammid, trollid ja linna piires ka rong on saanud tallinlaste jaoks loomulikuks põhiteenuseks, mis annab eeskätt suurematele peredele tuntava rahalise säästu.
Tallinlaste rahulolu-uuringutest selgub, et just ühistransport on ülekaalukalt kõige tõsiseltvõetavam alternatiiv autokasutajate jaoks. Ja siin ei olegi alati küsimus hinnas, vaid mugavuses – kui autoomanik on sõiduki linna ära parkinud, võib ta viimase miili asjaajamised teha trammi ja bussiga süvenemata, kuidas toimub pileti soetamine. Seda, et tasuta ühistranspordil on tulevikku ka laias maailmas, näitab kasvõi see, et tegemist oli ühe võtmelubadusega New Yorgi linnapea valimistel.
2018. aastal kehtestas Keskerakonna juhitud valitsus tasuta sõiduõiguse ka maakondlikel liinidel. Paraku lõpetati see Reformierakonna valitsuse poolt ligi kaks aastat tagasi, kuid esialgu jäeti tasuta sõidu õigus alles õpilastele ja pensionäridele.
Tasuta ühistransport on mitte ainult regionaalpoliitiline, vaid ka sotsiaalne ja demograafiline meede. Noored pered ja eakad on ühiskonnas nõrgemas seisus, eriti praeguses majandusolukorras. See, et neil oleks ligipääs põhiteenustele nagu kultuur, haridus, huviringid, tervishoid, algab nende võimalusest liigelda kodunt kaugemale.
Ja viga oli juba see, kui kaotati tasuta sõiduõigus tööealisele elanikkonnale. Praeguse majanduskriisi ajal võib lähim sobilik töökoht asuda kodunt kaugemal, kuid just transpordikulu tõttu võib paljude inimeste jaoks muutuda töölkäimine majanduslikult ebamõistlikuks. Kuid võtta tasuta sõiduõigus ka nendelt, kellel muud liiklemisvõimalust ei pruugi ollagi, on juba küüniline ja hoolimatu.

Reklaam:

Järjekordne maksutõus

Kui ministeerium rõhutab oma reformi juures ka keskkonnaaspekti, siis ühistransport on hajaasustuse ja paratamatu valglinnastumise puhul ainus kiire ja ilmastikukindel alternatiiv isiklikule autole. Suurema pere puhul on autoga liiklemine sageli odavam kui osta kogu perele bussipilet. Raskemas olukorras inimeste jaoks võib tasuta ühistransport osutuda aga ainsaks võimaluseks vajalikud sõidud ära teha.
On absurdne, et võimuerakonnad, kes on toonud võitlust „autostumisega“ ettekäändeks nii automaksu kui ka erinevate liikluspiirangute kehtestamisel, likvideerivad samaaegselt kõige inimsõbralikuma alternatiivi. Sisuliselt on tegemist järjekordse maksutõusuga, mis vähendab perede toimetulekut.
Tasuta ühistranspordivõimaluste kaotamine eakate ja laste jaoks on samm väga vales suunas. Ühtse piletisüsteemi rajamisel tuleks olukorda ühtsustada hoopis teistpidi ning taastada tasuta maakondlik transport kõigile. Tallinn on näidanud, kuidas ühistransport saab olla samaaegselt mugav, kiire ja tasuta. See pakub liiklemisvõimaluse nii toimetulekuraskustes sihtrühmadele kui ka alternatiivi autokasutajatele.

0 Kommentaari
Inline Feedbacks
Vaata kõiki kommentaare