ArvamusVaenamisest ja vabadusest

Vaenamisest ja vabadusest

Kalle Laanet,
justiitsminister

Kรตik muutub. Enam-vรคhem kahe ja poole tuhande aasta eest oma asju ajanud Herakleitos pakub ajaloolastele ja filosoofidele tรคnaseni palju ainet vaidlusteks ning isegi see pole mรตne asjatundja meelest selge, kas niisugune isik รผldse olemaski oli. Ometigi on รผldiselt levinud teadmine, et just temalt pรคrineb tรตdemus panta rhei ehk kรตik voolab, kรตik muutub.

Rohkem kui Herakleitose isik pakub vaidlusi ja tรตlgendusvรตimalusi see mรตttetera, kuid jรคrgnevalt pรผsin รผldlevinud tรตlke ja tรตlgenduse raames โ€“ kรตik muutub.
Herakleitose ajal oli seadusi ja muid kehtestatud norme, keeldusid ja kรคskusid praegusega vรตrreldes vรคhevรตitu, ja seda mitte รผksnes tehnilistel pรตhjustel. Tehnilisteks pean siinkohal nรคiteks valdkondi, mida veel hiljaaegugi olemas ei olnud ja mis seetรตttu ka seadustega reguleerimist ei vajanud. Kรผberkuriteod, mootorsรตidukid ja tulirelvad kui niinimetatud kรตrgema ohu allikad โ€“ nimekiri on pikk.
Eelkรตige olid inimesed hoopis teistsugused ning seetรตttu olid praegusest erinevad ka inimeste kooslused, kogu- ja รผhiskonnad. Jรคttes palju peatรผkke inimkonna รตigusalasest arenemisest vahele, asun otse vaenukรตne kui normatiivset korraldust vajava nรคhtuse juurde. Muidugi oleks mul vรคga hea meel, kui ma ei peaks sellise teemaga รผldse tegelema. Inimesed oleksid รตnnelikumad, kui kehtiksid sellised arusaamad ja kirjutamata reeglid, nagu mรคletan oma lapsepรตlvest. Need kehtisid, see tรคhendab รผleรผldiselt peeti neist kinni.
Ei olnud vajadust eristada kuri- ja vรครคrtegu, sest seda viimast valdkonda korraldas รผhiskond oma hoiakutega. Praegu ei saa รผhiskond end korraldatud pelgalt hoiakutega ja vaja on konkreetseid norme โ€“ seadusi ja teisi niinimetatud รตigusakte koos neis sisalduvate sanktsioonidega ehk ette nรคhtud karistustega, mille rakendamiseks on omakorda vaja riiklikku sundi, igasuguseid organeid ja institutsioone. Labaselt รถeldes vรตmme ja vangimaju.
Meie taasiseseisvumisega koos รผhiselt kokku lepitud kรตige tรคhtsam normistik ehk pรตhiseadus sรคtestab, et rahvusliku, rassilise, usulise vรตi poliitilise vihkamise, vรคgivalla ja diskrimineerimise รตhutamine on seadusega keelatud ja karistatav. Samuti on seadusega keelatud ja karistatav รตhutada vihkamist, vรคgivalda ja diskrimineerimist รผhiskonnakihtide vahel.
Karistusseadustiku ligi poole tuhande paragrahvi seas leidub ka sellekohane hoiatus: Tegevuse eest, millega avalikult on kutsutud รผles vihkamisele, vรคgivallale vรตi diskrimineerimisele seoses rahvuse, rassi, nahavรคrvi, soo, keele, pรคritolu, usutunnistuse, seksuaalse sรคttumuse, poliitiliste veendumuste vรตi varalise vรตi sotsiaalse seisundiga, kui sellega on pรตhjustatud oht isiku elule, tervisele vรตi varale, karistatakse…
Nagu nรคeme, on see sรตnastus konkreetsem, nimetades ohtu elule, tervisele ja varale, aga ega seegi selgita, kus on sรตnavabaduse ja vaenuliku teo piir.
รœleรผldse pole ju vรตimalik seadustes ette nรคha kรตiki elus ette tulevaid juhtumeid ning nii olemegi olukorras, kus pahasoovija ja -tegija leiab vรตimaluse, mille peale mรตistlik โ€“ no olgu: korralik โ€“ inimene ei tule ja siis hakkavad tรถรถle รตiguskaitseorganid ja jahvatama kohtuveskid, enamasti nendesamade korralike kodanike kulul, kes pole midagi paha teinud. Nii jรตuame รผhe รตigusemรตistmise kรตige vanema ja kรผllap ka kรตige suurema probleemi juurde: piiravad normid on kehtestatud vรตrdlemisi vรคikese รผhiskonna osa tรตttu!
Neid, kes ikkagi seadust rikuvad, on suhteliselt vรคhe. Ka neid, kes karistuse kartuses jรคtavad pahateod tegemata, on pigem vรคhem kui neid, kes kรคituvad kaaskodanikele vastuvรตetavalt ilma seadusele ja karistusele mรตtlemata.
Karistusega รคhvardades kaitstakse vรตimalikke ohvreid ja tehakse seda igal ajajรคrgul nii hรคsti, kui teadmised ja kogemused vรตimaldavad. Ometigi riivab ka praegu menetlusse saadetud niinimetatud vaenukรตne seaduse eelnรตu enamasti neid inimesi, kellel ilmselgelt pole mingit kavatsust รตhutada vaenu ja vihkamist. Vรคhemalt selles osas, mis meile kรคtte paistab.
Ma ei tea, kuidas seda probleemi lahendada, ja mind ei lohuta tรตsiasi, et seda pole teadnud ajaloo vรคltel paljud targad ja targemad inimesed. Kui me kaasaegses Eestis vaenu รตhutamisele tรคhelepanu ei pรถรถra, siis tรตenรคoliselt saavad paljud inimesed ja vรตib-olla kogu meie รผhiskond kannatada. Ohus vรตib olla koguni meie iseolemine ja vabadus.
Toon รผhe lihtsa nรคite nii-รถelda tavapรคrasest รตiguspraktikast, mida on mulle kirjeldanud รผks jahiseltsi esimehest sรตber. Teatavasti piiravad meie normid โ€“ seadused โ€“ liikumist vรตรตral maal. รœks kรตige selgemaid piiranguid on keeld liikuda mootorsรตidukiga vรตรตral maal. Noored รคgedad mehed lasksid (ja lasevad vahest ikka veel) tihti oma moodsate masinatega, kรตige sagedamini ATV-dega โ€žotseโ€œ. Kui vanem mees ja jahiseltsi esimees neid tegelasi korrale kutsus, kuulis ta vastuseks: โ€žAga ma ei tea ju, kelle maa see on!โ€œ
Sellisel puhul on lahendus lihtne ja seda see vanem ja targem selgitaski: โ€žKas see on sinu maa? Ei ole? No siis on see kellegi teise maa ja jรคrelikult sinu jaoks vรตรตras maa, millele sa ei tohi sรตita!โ€œ
Lihtne olukord ja selge piirang on sellega minu arvates ka รผsna lihtsalt รคra seletatud. Oh oleks see vaenukรตne ja vaenu รตhutamine ometi kah kuidagi nii lihtsalt seletatav, รคra (!) seletatav! Aga nagu nรคeme โ€“ ei ole.
Selle eelnรตu kriitikud ja vastased kasutavad oma seisukohtade pรตhjendusena sรตnavabadust. Muidugi peab sรคilima sรตnavabadus! See on รผks peamisi vabadusi, mille najal meie kogu รผldine vabadus pรผsib. Mรตistagi ei keela ega piira tulevane seadus โ€“ kui see kord seaduseks hรครคletatakse โ€“ arvamuse avaldamist.
Vaenukรตne reguleerimisele mรตeldes meenub lapsepรตlvest, et rannakรผlas parafraseerisid lรตuapoolikud tihti tuntud vanasรตnu ja nii jรคi meelde, et โ€žseni, kuni targem annab jรคrele, annab kavalam peksaโ€œ. Sรตnavabadusele toetudes vaenab see โ€žkavalamโ€œ oma poliitilist vastast, ka lihtsalt kedagi, kes talle ei meeldi. Meie kui rahva ja riigi vaenlane on meie hulka sokutanud isikuid, kes samamoodi sรตnavabadust โ€žkasutadesโ€œ kรผlvavad vaenu ja pingeid inimeste ja inimrรผhmade vahele lootuses, et รผhiskonnas tekivadki mitte lihtsalt pinged, vaid suisa vaen ja selle fรผรผsiline rakendamine. Samamoodi kasutab vaenlane รคra meie kohalikke โ€žkasulikke lollpรคidโ€œ.
See ei ole nรตrganรคrvilise halb unenรคgu, see on kahjuks praegune tegelik olukord ja riiki ehk oma rahvast teenides peame seda kuidagi ohjama. Tegijate sรตimamisest โ€“ ja vaenamisest โ€“ ei ole kasu. Rรตhutan, et eelnรตuga on kavas hรตlmata รผksnes kรตige raskemad vaenukรตne vormid, millel on potentsiaalne oht รผhiskonna turvalisust ohustada. Suvalised roppused, solvangud ja labasused jรครคgu sotsiaalsete normide kontrolli alla.

0 Kommentaari
Inline Feedbacks
Vaata kรตiki kommentaare