ArvamusInimeste muresid ei tule menetleda, vaid lahendada

Inimeste muresid ei tule menetleda, vaid lahendada

Anti Allas,
Riigikogu pรตhiseaduskomisjoni liige, SDE

Pealkirja laenasin seekord รตiguskantsler รœlle Madiselt, kes teeb tรคnuvรครคrset tรถรถd inimeste รตiguste kaitsmisel ja murede lahendamisel. Septembri keskel seisis รตiguskantsler Riigikogu ees, et anda รผlevaade sellest, kuidas ta koos oma meeskonnaga on viimase aasta jooksul tรคitnud talle seadusega pandud รผlesandeid.
Vรคga kosutav oli kuulda pรตhimรตtteid, millest รตiguskantsleri ametkond lรคhtub ja mis vรตiksid olla kogu Eesti avaliku sektori lipukirjaks. Need on soov luua selgust, teha tรถรถd tasakaalukalt ja mรตistlikult ning alati pรตhiseaduse vaimus. Eriliselt lรคksid mulle korda tema laused: “รœritame tegutseda vรตimalikult kiiresti ja inimest sรครคstes. Vahel piisab vastutavale ametnikule helistamisest ning pikemat kirjavahetust ja allkirjastatud seisukohta ei lรคhegi vaja.โ€œ Kokkuvรตtvalt: rahvast teenides ei pea ametnikud mitte menetlema, vaid lahendama.
Pรผรผdsin sarnaseid pรตhimรตtteid jรคrgida ka oma eelmises ametis Vรตru linnapeana. รœtlesin ikka ametnikele, et kรคituge inimestega nii, nagu te sooviksite, et teiega kรคitutakse, ja seda nii, et probleem saaks lahendatud esimesel vรตimalusel ja parimal vรตimalikul viisil. Ja see tรถรถtas. Kuigi seda lihtsat tรตde tuli aeg-ajalt meelde tuletada. Inimese olemus juba on selline, et ta vajab vahel neutraalset kรตrvalpilku oma tegemistele.
Pahatihti saavad kokku รผhelt poolt liiga bรผrokraatlik ja teisalt liiga รตhukeseks lihvitud riik. Kรคrpimised ja koondamised politseis, sotsiaalhoolekandes, mujalgi tรคhendavad inimestele probleeme. Samuti nรถrritavad neid keerukad bรผrokraatlikud protsessid, mida ametkondades ei osata ja vahel ka ei taheta takistada. Nรคiteks on aastakรผmneid jรคrjekindlalt vรคhendatud isikut tรตendavate dokumentide taotlemise ja kรคttesaamise vรตimalusi.
Vรตtame kasvรตi politsei- ja piirivalveameti Vรตru teenindusbรผroos toimuva, kus sageli on jรคrjekorras ootamas palju inimesi, kes vajavad teenust ja reaalset abi. Enamikus maakonnakeskustes on lood sama kehvad. Tihtipeale ei saa inimesed kaugteenustega hakkama ega peagi saama. Tsiteerin taas รœlle Madiset: โ€žKรตik inimesed ei ole valmis, ei taha, ei oska interneti teel kรตiki asju riigi ja omavalitsusega ajada.โ€œ Tema sรตnul ei tohi รคra unustada neid inimesi, kellel ei ole moodsat nutitelefoni, kes ei oska vรตi ei taha รคppe kasutada ning kellel teinekord ei ole mobiililevi ja vahel ka elektrit.
Ta oli vรคga kriitiline ka nn nobedate nรคppude vooru suhtes, mida rakendatakse nรคiteks veevรคrgitoetuse vรตi siis ahjutoetuse saamise puhul, kus edu saadab kรตige kiiremaid, kes sรถรถstavad kell 10 elektrooniliselt toetust taotlema. Samas ei ole paljudes ametites vรตimalik tรถรถpรคeval internetis istuda ja riigiga suhelda.
ร•iguskantsler on andnud nagu kohtunik vilega platsil mรคrku ja juhtinud tรคhelepanu sellele, et pรตhiseadus kehtib ka keerulisemates oludes. Et eraomand on pรผha ja puutumatu ja kui seda soovitakse riigikaitse huvides รคra vรตtta, tuleb seda teha รตiglase tasu eest. Nursipalu puhul tulid ametnikud nagu turu kรตige kitsimad kaupmehed vรคlja absoluutselt sobimatute pakkumistega. Ainult vรคga suur avalik surve suutis selle protsessi peatada.
Riigikogu liikmed, ministrid, omavalitsusjuhid ning ametnikud peavad koos vaeva nรคgema selle nimel, et meie oma riigi toimimine muutuks kodanikule arusaadavamaks ja lihtsamaks. Oluline on ka see, et inimene tunneks, et tema mured lรคhevad korda ja teda pรผรผtakse vรตimaluste piires aidata ka vรคga komplitseeritud juhtumite puhul. Vastasel juhul kaugeneb riik oma inimestest veelgi.

0 Kommentaari
Inline Feedbacks
Vaata kรตiki kommentaare