Rain Terras,ย Rapla abivallavanem
รhe poe sulgemine รผhes kรผlas on kindlasti mingi pรตhjuse tagajรคrg. Miks see nii on? Keskendudes vaid sellele kurvale faktile, on vรตimalik sellele vastata kahe lausega. Samas kui otsida vastust kรผsimusele โMIKS?โ, vรตib vastus venida mitmelehekรผljeliseks.
Regionaalminister Madis Kallas mรคrkis 7. novembril peetud visioonikonverentsi avakรตnes โOmavalitsus 2035โ, et me oleme linnriigi kursil. Vรคga oluline vajadus on muuhulgas liikuda regionaalsete maksusoodustuste kehtestamise suunas. Kuulates tema Soome kolleegi Anna-Kaisa Ikoneni ettekannet, peab tรตdema, et samalaadsete valupunktidega tegelevad ka meie rikkamad naabrid.
Mรตlemad ministrid rรตhutavad omavalitsuste vรคga erinevaid vรตimekusi ja รผldse hakkama saamise valmidust. Soome peab oluliseks vรคhendada bรผrokraatiat, tรตkkeid digitaliseerimise teel ning vajadust lรคheneda regioonidele erinevalt (rahastamisbaas). Igal piirkonnal on oma mured. Nรคiteks Helsingi piirkond kasvab suure kiirusega ning seal maadeldakse uute elu- ja lastehoiukohtade loomisega. Tรตmbekeskused otsivad paremaid lahendusi kiirelt kasvava piirkonna linnaplaneeringus (sh energeetika kรผsimused). Samas nรคiteks Ida-Soomest on saanud Euroopa Liidu รครคreala sรตna otseses mรตttes, kus olukord muutus veelgi tรตsisemaks pรคrast Vene piiri sulgemist. Noored liiguvad pigem sealt รคra, erinevaid teenuseid pakkuvad ettevรตtted tรตmbavad otsi kokku.
Ulrika H. Westergren Umea รlikoolist rรครคkis omavalitsuse digipรถรถrdest Rootsis, kus digitaaltehnoloogiat kasutatakse รผhiskonna hรผvanguks. Targal innovaatilisel viisil lรคhenedes on see kindlasti รผks lahendusviis hajaasustuspiirkondade piirkonnakeskustele โlรคhemale toomiselโ.
Erinevate teenuste ja vรตimaluste vรคhenemine eelkรตige keskustest kaugemates paikades on seotud suuresti riigi regionaalpoliitikaga. Vastava ministri ametikoha loomine Eestis on kรผll hea algus, kuid nรผรผd on aeg ka konkreetsemate sammude astumiseks. Riigi ja kohaliku omavalitsuse olulisim roll on vรตimaluste loomine arenguks, sh hajaasustuse piirkonnas. Vastasel korral tuleb tegeleda tagajรคrgedega ja seda tuleb siis teha tihtipeale lรคbi toetuste sรผsteemi vรตi halvimal juhul jรครคbki osa inimesi lihtsalt hรคtta.
Riikliku poliitika kaudu saab kohalikule omavalitsusele luua tรถรถriistade (seadusandlus) kรตrvale ka rahastuse viise ning selle kaudu tekivad tรตhusamad vรตimalused regionaalpoliitika elluviimiseks kohaliku omavalitsuse tasandil. Teadliku regionaalpoliitikaga elavdataksegi erinevat vormi tegevusi, luues eeldused uute vรตimaluste tekkeks erinevate piirkondade inimestele (tรถรถkohad).
Tรคna vรคhenevad teenuste vรตimalused isegi meie valla keskuses Raplas. Suletud on kรตik pangakontorid, meil ei ole รผhtegi mobiilside ettevรตtte esindust. Samas erinevate teenuste osutamise vormid muutuvadki ajas. Seega, kas iga sellekohane muutus on ikka alati halb? Sealhulgas, kas iga poe sulgemine kuskil kรผlas on ikka katastroof? Halb on aga kindlasti nรคiteks ebaefektiivsus (transpordisรผsteem) vรตi รผldse esmatasandi vajaduste kadumine vรตi vรคga suur hรคiritus (arstiabi).
Ma usun, et me kรตik saame aru, et kรตiki teenuseid vรตrdselt โรผkskรตik mis asukohasโ ei ole reaalne saavutada. Reaalsus vรตiks olla erineva tasandi keskuste teadlik arendamine: suurlinn – maakonnakeskus โ vallakeskus โ valla erinevate kantide keskus. Elamine โsuurlinnasโ vรตi โรผksikus talus keset pรตlde ja metsiโ ongi tรคis erinevaid vรครคrtusi ja vรตimalusi.
Tulles nรผรผd Kuimetsa poe juurde. Iga poe, iga teenuse kadumine on suur kahju. Mitte vรคga ammu olid kauplused ka Vahastus ja Jรคrlepas. Nii kurb kui see ka ei ole, siis me inimestena piirkondades ise kujundame oma keskkonda vastavalt meie endi vรตimalustele. See on omamoodi tรคnase arengu mรคrk. Poed lรคhevad vรคikekohtades kinni ka seetรตttu, et selle piirkonna arvestatav hulk inimesi kรคib tรถรถl vรคljaspool kodukanti ja nad โhรผppavad lรคbiโ suuremast poest, kus toodete valik tahes-tahtmata on suurem. Kohalik pood tuleb meelde siis, kui piim vรตi leib kodus otsa saabโฆ Sellega aga poodi รผleval ei pea!
Ma vรคga vabandan sellise karmi otsekohese mรตtte pรคrast, aga erinevate muutustega tuleb meil kohaneda. Rรคndkauplus tundub jรคrjest enam muutumas โรผhe ajastu lahenduseksโ, ta on kallis ega tekita ka kogukondades huvi. Samas on juurde tulnud vรตimalus kaupa tellida lรคbi erinevate e-rakenduste. Vรตrreldes eelpool mainitud kรผladega, on Kuimetsal Kaiu Coopini alla kรผmne kilomeetri.
Lรตpetuseks. รhe poe sulgemine on kurb, aga vahel paratamatu. รhiskond on pidevas muutuses ja digiajastu on pรตhjustanud vรคga kiire muutuste protsessi. Me ei jรตua uue muutusega kohanedagi, kui oleme juba taas ajale jalgu jรครคnud. See seab jรคrjest tugevama surve riigivรตimu erinevatele tasanditele suuta reageerida kogukondade uutele vajadustele. Paarikรผmne aasta tagusest omavalitsusest kui (pisut utreeritult รถeldes) โkรคsen-poon-ja-lasenโ rollist peab muutuma kaasava juhtimisega targaks valitsejaks, kes on vรตimeline rakendama uusi innovaatilisi, sh digitaalseid lahendusi.
Kaasav juhtimine annab vรตimaluse kasutada heas mรตttes รคra kogukonna tarkust ja kogemust. Tulevik on kogukondlikul juhtimisel. Mis see โloomโ on, see on aga juba laiem teema. Me liigume selles suunas, aga muudatused ei realiseeru รผle รถรถ. Mรตtteviisi muutus nรตuab meilt kรตigilt aega. Alustagem sellest, et me kรตik tรคhtsustaksime ja vรตimendaksime regionaalpoliitika osatรคhtsust tรคnases ajas, รตigust kogukondadena rohkem kaasa rรครคkida ja tehkemgi sellest teemast uutel Riigikogu valimistel รผks pรตhiteemadest. Siin saab sellele kaasa aidata mitte ainult meedia, vaid just see kena inimene, kes sulle hommikuti peeglist vastu vaatabโฆ
Vt ka lk 3




Milleks sellist รผmmargust jura ajada. Mis kรคsin poon lasen ajast siin leelotatakse. Kuidas seondub see poe sulgumisega . Parem vastake miks valu ja verega rekitud kultuurimaja juhataja koht sisuliselt likvideeritakse ja miks spordimaja maha mรผรผakse? Millised digitaalsed lahendused asendavad kasvรตi neid kahe asutuse saatust. Elagu EKRE paljuarmastatud valitsus Rapla vallas!!!