Rain Terras / Rapla valla uue koalitsiooni vallavanema kandidaat
Vanaisa Villu kommentaar (artikkel Rapla vallas allkirjastati koalitsioonileping, 13.11.2025): โTubli tรถรถ, kuid sellest lepingust kรผll eriti midagi vรคlja ei loe. Kas siis valla finantsseisust ei ole รผlevaadet. Ja kuidas see kogukondadega suhtlemine ilma investeeringuvรตimalusteta mingite uute arenguteni viib. Tahaks vรคga lรคhikuudel teada saada.โ
Hea โVanaisa Villuโ, tรคnan tagasiside eest! Tรตstatad olulise teema, mis vรครคrib laiemat selgitust kรตigile Rapla valla elanikele. Nii nagu paljudes teistes valdkondades, eksisteerivad ka kohaliku valitsemise korraldamisel erinevad lรคhenemised.
Alustan pรตhimรตttest: koalitsiooni koostรถรถleping on teadlikult sรตnastatud strateegilise raamistikuna, mitte objektide nimekirjana. Valimiste eel koostatud erakondade ja valimisliitude programmid nรคitavad รคra nende poliitilised prioriteedid. Koalitsioonilepingu roll ei ole neid dubleerida ega anda tรผhje lubadusi, vaid sรตnastada pรตhimรตtted, kuidas me Rapla valda jรคrgmistel aastatel juhime. Selle lรคhenemise taga on neli vรคga sisulist pรตhjust.
Esiteks, Rapla valla finantsseisust on olemas รผlevaade, kuid mitte sellise detailsusega, mis vรตimaldaks anda pikaajalisi ja tรคpseid lubadusi. Iga uus juht – olgu see eraettevรตttes, riigiasutuses vรตi omavalitsuses – alustab alati pรตhjaliku finantsolukorra kaardistamisega. See on tรคiesti normaalne ja vajalik samm. Peale ametikohale kinnitamist saab see olema รผks esimestest tegevustest ka minul.
Teiseks, meil on veel lรคhiajast kogemusi, et majandusprognoose on keeruline teha isegi kvartaalselt, rรครคkimata nelja aasta perspektiivist. Seetรตttu ei ole mรตistlik kirjutada koalitsioonilepingusse detailseid investeeringuid, mille elluviimiseks ei pruugi olla vรตimalusi.
Eelnevad koalitsioonilepingud on tihti olnud minu hinnangul pigem โรตhulosside ehitamise dokumendidโ, mis tekitasid inimestes รตigustatud ootuse, millel aga puudus rahaline kate. Rapla vald vajab muutuvat keskkonda arvestavat ja paindlikku juhtimist, mitte paberil ilusaid, kuid reaalsuses tรคitmata lubadusi. Kokkulepitud nimekiri tekitab olukorra, kus vรตidakse hakata iga hinna eest oma lubadusi tรคitma, isegi, kui see ei ole enam mรตistlik. Olgem ausad, me kรตik teame: raha kulutamine objektidele on kรตige lihtsam viis silma paista, kuid see ei tohi olla valitsemise eesmรคrk. Eriti mugav on omavalitsustes hinnata valitsemistsรผkli lรตpus tulemust pelgalt objektide nimekirja jรคrgi – mitte selle jรคrgi, kui targalt eesmรคrk tegelikult saavutati. Tegelikkuses vรตib kehvasti juhitud ehitusprojekti maksumus erineda targalt juhitust hirmutavalt palju.
Kolmandaks, koalitsioonilepingusse kirjutatavad investeeringud ei ole seaduslikult siduvad enne, kui volikogu on need kinnitanud eelarve vรตi investeeringute kavaga. Lรตppev koalitsioon tegi siin vรคga selge vea: hakati ellu viima lubadusi oma koalitsioonileppest, ilma et oleks jรคrgitud seadusest tulenevaid protsesse. See oli otsene รตigusriive, aga ka รตppetund meile kรตigile.
Seaduse jรคrgi vaadatakse valla eesmรคrgid ja vรตimalused igal aastal รผle arengukava ja eelarvestrateegia menetluse kรคigus. Just seal juhindutakse valimiseelsetest prioriteetidest, tรคpsustatakse muutuva keskkonna tegelikke vajadusi ning seotakse need konkreetsete tegevustega, millele leitakse ka rahaline kate.
Neljandaks, kogukondade kaasamine on oluline osa heast kohalikust valitsemisest. Investeeringud puudutavad otseselt kogukondi ja seetรตttu peab nende otsene kaasamine aruteludesse olema loomulik osa otsustusprotsessist. Ka piiratud eelarve tingimustes saab teha hรคid ja arukaid valikuid, kui koos lahendusi otsitakse.
Kuidas kaasamisprotsess tรคpselt toimima hakkab, tulebki koos kogukondade endiga vรคlja tรถรถtada, sest ainult nii on realistlik oodata, et see hakkab ka toimima. Kohalik omavalitsus on inimestele kรตige lรคhem vรตimuorgan ning just selle kaudu saab kasvatada usaldust valitsejate ja elanike vahel.
Kokkuvรตtteks, koalitsioonipartnerite valimiseelsed programmid nรคitavad รคra nende poliitilised prioriteedid. Koalitsioonilepe รผtleb, kuidas neid pรตhimรตtteid ellu viiakse: millise juhtimiskultuuri, otsustusloogika ja vรครคrtustega.
Konkreetsed tegevused ja objektid tรคpsustatakse seadusest tulenevalt arengukava, investeeringute kava ja eelarvestrateegia protsesside kaudu ning neid vaadatakse รผle igal aastal. Kogukonnad on selles protsessis kaasamรตtlejad, mitte kaasajooksikud.
See ongi tegelik mรตtteviisi muutus kohaliku omavalitsuse juhtimises: me liigume โobjektidega hรครคli ostvaltโ mudelilt รผle paindlikule, inimkesksele ja poliitilise kontrolli all toimuvale juhtimissรผsteemile, mis arvestab muutuvat keskkonda ja uurib kogukondade pรคrisvajadusi. Loomulikult on kogukondadel endil siin oluline roll.
Selle muutuse elluviimine vajab aega, jรคrjepidevust ja sihikindlust. Aga meil on selleks olemas nii tahe kui mandaat, sest see on Rapla Vallakodanike Liidu tรตekspidamised, millega viimastele valimistele tulime. Meil on vรตimalus kujundada Rapla valitsemine uuele tasemele. Teeme seda koos, targalt ja valla tulevikku silmas pidades.




Tulede ja vilede saatel esitletud dokument ei vรครคri nimetust “koalitsioonileping”. Uus koalitsioon ajas lati maha juba enne ametisse asumist.