Kehtna valla koolides on alanud รตppeaastal suuremal vรตi vรคhemal mรครคral kasutatud veebikaameraid tundide lรคbiviimiseks. See on uudne lahendus ajal, mil COVID-19 รตppetรถรถ korraldamise keeruliseks muudab ja ettevaatusabinรตuna ka kergete haigusnรคhtudega รตpilased-รตpetajad koju jรครคma peavad.
รhtlasi ripub siiani รตhus oht, et koolidel tuleb taas distantsรตppele รผle minna.
Kehtna vallas on tรคnaseks kaameratega varustatud Eidapere kool, Kehtna pรตhikool ja Valtu pรตhikool. Jรคrvakandi koolis hetkel veel kaamerad puuduvad, sest videotundide vajadust pole olnud. Mรตte ise kerkis รผles koolijuhtide ja KOV-i haridusametnike รผhiste arutelude kรคigus juba kevadel, eriolukorraga rinda pistes.
Uudse lahendusega seotud kรผsimustele vastasidKehtna vallavalitsuse haridus- ja kultuuritรถรถspetsialist Teele Ojasalu, Eidapere kooli direktor Riina Tomingas, Kehtna pรตhikooli direktor Reigo Ginter, Valtu pรตhikooli huvijuht ja รตpetaja Marten Israel ning kooli direktor Andres Saks.
Kuidas tundidest รผlekandeid tehakse? Kas selleks peab kodusel รตppel viibima mingi kindel arv รผhe klassi รตpilasi?
Riina Tomingas: Eidaperes on hetkel vajalik olnud rakendada รผlekandeid III kooliastmes (7.-9. klass). Pรผรผame รผlekannetega tundidesse saada iga รตpilase, kes puudub, olgu vรตi รผks รตpilane. Kuna hetkel ei tohi kooli tulla รผkski haigustunnustega รตpilane, on oluline, et nad osalevad รตppetรถรถs kodus. Palju sรตltub kindlasti tunni teemast ja รผlesehitusest, kas รตpilane osaleb videos tunni alguses ning saab siis hakata tรถรถd tegema vรตi vajab รตpetaja seda, et laps osaleks aktiivselt kogu tunni ulatuses.
Reigo Ginter: รlekandeid on tunnist tehtud Teams’i rakendust kasutades. Kaamerad on teisaldatavad, seega on vรตimalik รผkskรตik millisest klassist videotundi edastada. Kasutasime esmakordselt hรผbriidtunni formaati, kui รผhest klassist oli viis รตpilast saadetud koduรตppele. Hรผbriidtunni lรคbiviimiseks ei ole praegu mรครคratud kindlat miinimumarvu koduรตppel olevate รตpilaste osas. Usaldame รตpetaja tunnetust, kas sellise lisavahendi pakkumine vรตiks just konkreetse tunni puhul toetada รตppetรถรถd. Kindlasti ei oodata, et haiged lapsed peaksid sel juhul kodus tunnis osalema โ nende tรถรถ on enda ravimine ja vรคljapuhkamine. Selline lahendus sobib just neile รตpilastele, kes on kodus ettevaatusabinรตuna, ent muidu terved ja รตpivรตimelised.
Marten Israel ja Andres Saks: Veebitunnid toimuvad vastavalt vajadusele. Peamiselt on praegu (olude sunnil) katsetatud olukorda, kus รตpetaja annab kodust tunniplaani alusel tundi ja klass viibib koolis klassiruumis. Paaril juhul รผhines tunniga ka sama klassi laps, kes oli kodus haige. รksikud korrad oleme katsetanud ka seda lahendust, et veebitunniga รผhineb laps kodust olukorras, kus tund toimub klassiruumis. Siiski ei ole see laialdast kasutust leidnud, kuna on รตpetajale tehniliselt ebamugav. Peab selleks puhuks mรตtlema parema lahenduse vรคlja. Momendil on kaetud 50% koguvajadusest.
On eraldi mรตttekoht, kuidas veebitundidega รตpetajaid mitte รผle koormata. Millised teie kogemused veebitundide puhul on? Kuidas neid lรคbi viiakse ja kas see on รตpetajatele lisakoormus?
Riina Tomingas: Lisakoormus on selles mรตttes, et รตpetaja peab vรคga tรคpselt oma tundi planeerima. Tuleb mรตelda lรคbi, mida tehakse nende รตpilastega, kes on klassis, kuidas saab materjalid kรคtte see laps, kes on kodus. Kui รตpetaja on koostanud tรถรถlehed vรตi soovib lรคbi viia mingi praktilise tรถรถ, tuleb vajalikud juhendid/tรถรถlehed juba eelnevalt eKooli รผles laadida, et kodus olev รตpilane saaks need รตigel ajal kรคtte. Lรคbi tuleb mรตelda ka kodus oleva รตpilase hindamisvรตimalused.
Meil on videos olnud รตpilased saanud aktiivselt tunnis osaleda ja kรผsimusi esitada รตpetajale. Lihtsalt tuleb kokku leppida reeglid, kuidas omavaheline suhtlemine kรคib. Meie รตpetajate jaoks tekitab hetkel vรคikest ebakindlust Teamsโi keskkond, kuhu alles sellel sรผgisel รผle lรคksime ning kรตik vรตimalused ei ole veel pรคris kindlalt kรคes. Aga toetame รผksteist ning รตpime praktilise tegevuse kรคigus ehk lรคbi toimuvate videotundide.
Teele Ojasalu: Jรคrvakandi ja Kehtna รตpetajad said vahetult enne รตppeaasta algust Office 365 (milles pesitseb ka Teams) praktilise koolituse. Eidapere koolil on sama koolitus kokku lepitud esimesel vรตimalusel. Valtu koolipere on keskkonda kasutanud kรตige pikemalt ja Marten Israel on pรคdev รตpetajaid nรตustama. Koolitused vรตimaldati koolidele vallavalitsuse poolt ja meil on valmidus vajadusel tellida ka jรคrelรตpet, sest uue reaalsuse vรคljakutsetega harjumine vรตtab aega. Parim รตpetaja on aga praktika. Sestap olime koolijuhtidega juba kevadel รผhel nรตul, et rakendame kaugรตppe tehnilisi lahendusi vรตimalusel ka tavaรตppe ajal, mitte ei jรครค ootama รครคrmuslikke olukordi, kus pinge niigi kรตrge.
Reigo Ginter: Kindlasti tekitab selliste uudsete lahenduste kasutuselevรตtt รตpetajatele mรคrgatavat lisakoormust. Tuleb kรตigepealt selgeks teha, kuidas tehniliselt tundi lรคbi saab viia ja ka tunni lรคbiviimine on keerulisem kui tavatunnis โ eriti, kui tahta teha nii, et kodus viibivad รตpilased ka aktiivselt tunnist osa vรตtaksid, mitte ei vaataks lihtsalt รผlekannet. Arvestades koormuse tรตusu, on eriti kurb lugeda valitsuse otsust, et รตpetajate palgad on jรคrgmiseks neljaks aastaks kรผlmutatud.
Marten Israel: Siinkohal saan edasi anda enda kogemust (andsin distantsilt 21 tundi). Veebitunni lรคbiviimine ei nรตua eraldi tunni ettevalmistamist, kรผll on see koormavam hรครคlele ja silmadele. Aga otsekontakt on ikkagi kรตvasti etem, kuigi nรคgin lรคbi ekraani igas tunnis kogu klassi ning seega tundus tunni andmine normaalsem kui lihtsalt musta ekraani vaatamine. Ei saa jรคtta mainimata, et kasuks tuleb lahendus, kui kodus on vรตimalik tรถรถtada arvuti tagant, millele on รผhendatud kaks ekraani.
Microsofti sรผsteemis on vรตimalik jagada รตpilastele materjale, tรถรถlehti ning jรคlgida ka nende tรคitmist. Muidugi on vaja koolimajas kontakti, kes vajalikud programmid kรคivitab (kui pรตhiinimene on audis), aga siin sujus meil direktor Andresega koostรถรถ vรคga kenasti. Keerulisem on nendes ainetes, kus on vajalik tahvli kasutamine (reaalained, vรตib-olla ka keeled). Aga ka see on vรตimalik รคra lahendada vรคikese puutetahvli kasutuselevรตtuga.
Kas see lahendus on Kehtna valla kogemusel ennast รตigustanud ja vรตiks laieneda ka teistesse koolidesse? Ja jรครคda kasutusse ka pรคrast koroona taandumist?
Riina Tomingas: Kindlasti on see hea lahendus. See hoiab รตpilasi รตppetรถรถ juures ning รตpetajal on vรตimalus รตpilasega kohe tegeleda. Ja kasutada saab seda tรคpselt nii, nagu รตpetajal vajadus tekib, olgu siis koroonaga vรตi mitte.
Reigo Ginter: Kรตik koolid ilmselt praegu tegelevad sellega, et vรตimalikuks uueks distantsรตppeks paremini valmis olla. Videosilla kasutamine on lihtsalt รผks vรตimalus koduรตppele saadetud รตpilasi paremini kaasata. Mingil moel vรตiksid uued lahendused jรครคda kasutusse ka pรคrast koroona taandumist. Nรคiteks รตpilaste ettekannete esitlused vรตiksid mingis mahus olla ka tulevikus รผle veebi, kuna see on oskus, mida lรคheb neil ka edasises elus tarvis.
Marten Israel: Videotundide pidamise vรตimalusi on erinevaid, samuti keskkondi. Mul on olnud lisaks kokkupuude ka Google Classroomiga, mida paljud kiidavad. Kuna ei ole vaja olnud selgeks รตppida, ei oska ka vรคga hinnata. Lisaks areneb Microsoft tohutu kiirusega. On vรคga hea, kui KOV-i piires on koolidel รผks ja sama keskkond, mida kasutatakse, aga alati on alternatiive ja teisi lahendusteid.
Minu silmis on veebitunnid tulnud selleks, et jรครคda. Seda kasvรตi juba lihtsal pรตhjusel, et kui รตpetaja on kergelt haige vรตi on tal lapsed kodus haiged vms, siis on tal vรตimalik distantsilt oma รตppetunnid รคra anda ning vรคltida sellega haiguslehe vรตtmist, mis mรตjub ju palgale hรคvitavalt. Samuti on mรตlemal poolel kindlus, et tund on antud ning ei pea pรคrast mรตtlema, kuidas mingid asjad jรคrele vรตtta. Lisaks on ka รตppealajuhatajal-direktoril vรคhem peavalu.
Teele Ojasalu: Oluline on kaugรตppe puhul silmas pidada, et reaalselt haiged รตpetajad ja รตpilased ei koormaks end tรถรถga, vaid puhkaks ja terveneks. Adun, et uute pรตnevate lahenduste rakendamisel, mil justkui pole puudumiseks vabandusi, vรตime minna รผle piiri. See, et kodukontori vรตimalusega haiged tรถรถtajad pingutavad terviseprobleemide kiuste kodus tรถรถd teha, on kahjuks รผsna tavaline juba pikka aega. รpetaja hindab enda olukorda tรคiskasvanuna ise, lapse heaolu eest vastutavad vanemad.




