UudisedEriline projekt otsib paremaid lahendusi abivajajate aitamiseks

Eriline projekt otsib paremaid lahendusi abivajajate aitamiseks

Sel aastal otsivad Raplamaa tervishoiu- ja sotsiaalvaldkonna tรถรถtajad รผhise vรตrgustikuna viise, kuidas abivajajate elu kergemaks muuta.

Projekti โ€žInimesekeskne hoolekande- ja tervishoiusรผsteemi koordinatsioonimudelโ€ avaseminar oli planeeritud juba mรถรถdunud aasta detsembrisse. Zoomi vahendusel leidis see aga aset 25. mรคrtsil. Seminaril osales ligikaudu poolsada inimest, nende seas olid nii valdade, hooldekodude, perearstikeskuste kui ka sotsiaalministeerimi ja sotsiaalkindlustusameti esindajad.

Sรตna sai projektimeeskond, kuhu kuuluvad Jรผri Morozov, รœlle Laasner, Kristiina Oll, Katrin Nugis ja Anne-Ly Reede. Ettekandjad rรครคkisid sellest, mis on projekti eesmรคrk, kuidas see saavutatakse ja mis on projekti tulemused.

Reklaam:

Abivajadus vรตib mรคrkamata jรครคda

Idee algatamine ja projekti vedamine on suuresti Rapla valla kanda. Abivallavanem Jรผri Morozov selgitas, et projekt on suunatud oma inimeste abistamisele. Otsitakse lahendusi, kuidas sรครคsta inimesi ja ressursse ning aidata abivajajatel toime tulla.

Projekti keskmes on inimene (ja tema lรคhedased), kes vajab toime tulemiseks erinevaid teenuseid. Teenused ise jagunevad erinevatesse valdkondadesse. Inimene vรตib vajada รผhel ajal nii kohaliku omavalitsuse pakutavaid sotsiaalteenuseid (nรคiteks sotsiaaltransport, tugiisik vรตi varjupaigateenus), riiklikke sotsiaalteenuseid (nรคiteks erihoolekandeteenused tรถรถtamise toetamise vรตi toetatud elamise nรคol) kui ka tervishoiuteenuseid (nรคiteks รผldarstiabi, รตendusabi, erakorraline meditsiin). Murekoht seisneb selles, et infovahetus erinevate teenuseosutajate vahel vรตib olla konarlik. Tรคna pรตhineb suhtlus pigem pikaajalistel isiklikel suhetel ja puuduvad ametlikud kokkulepped ja juhised. See omakorda tรคhendab, et abivajaja koormus asjaajamisel on suurem. Niisamuti oht, et abivajadus jรครคb mรคrkamata.

Projekti eesmรคrk ongi รผhelt poolt varajane mรคrkamine, et abivajaja leiaks vรตimalikult vara vajadustele vastavat abi. Lapsed on osa haridussรผsteemist ja seega on nende puhul abivajadust ka kergem mรคrgata. Probleem tekib pigem tรคiskasvanutega. รœhe nรคitena tรตi projekti juhtumikorraldaja Katrin Nugis vรคlja perearstid ja -รตed, kellel on vรตimalus visiidile tulnud inimest ka laiemalt hinnata – kas tal oleks lisaks tervishoiuteenustele vaja ka sotsiaalteenuseid. Projekti tulemusel peaks tekkima toimiv vรตrgustik, mille liikmed oskaksid mรคrgata inimese vรตimalikku abivajadust ka kรตrvalvaldkonnas.

Reklaam:

Samuti on projekti eesmรคrk vรคhendada mitut eri teenust vajava inimese ja tema lรคhedaste asjaajamise koormust. Nugis tรตi vรคlja, et vรตrgustikutรถรถ eesmรคrk on, et kรตik osapooled teaksid, mida abivajajaga teha ja kuidas vastutus jaguneb. รœhe nรคitena rรครคkis ta valla sotsiaaltรถรถtaja vastuvรตtul olevast inimesest, kellel on vaja lisaks ka mรตnele teisele vastuvรตtule minna. Ehk saaks selle juba sotsiaaltรถรถtaja ise tema asemel kokku leppida. Kui รผhtlasi on tegemist inimesega, kes kipub asju unustama, siis kes hoiab silma peal, et ta sellele kohtumisele jรตuab? Kuidas ta sinna jรตuab, kui temani ei ulatu รผhistransport? Ja kui ta kohtumisele ei jรตua, siis kes uurib, miks? Projektiga peaks tekkima arusaam, kes erinevate kรผsimuste eest vastutab ja seelรคbi vรคhenema koormus abivajaja ja tema lรคhedaste jaoks.

รœhtlasi on projekti eesmรคrk koguda infot sรผsteemsete puuduste ja toimivate lahenduste kohta.

15 juhtumit ootavad lahendust

Lahendusi abivajajate elu lihtsustamiseks otsitakse erinevatel viisidel. Projekti valitakse 15 reaalse inimese juhtumit, kus on vรคhemalt รผks probleem tervishoiusรผsteemis ja รผks sotsiaalsรผsteemis. Iga juhtumi lahendamiseks moodustatakse juhtumimeeskond, kelle รผlesanne on selgitada vรคlja, mille taha abi andmine on takerdunud, ja leida vรตimalikult optimaalne lahendus. Juhtumid valitakse pigem keerukamad, et nende lahendamisest ka teiste sarnaste sihtrรผhmade jaoks abi oleks.

Projekti on kaasatud Kristiina Oll Civitta Eesti AS-ist, kes oli juba seminari jaoks kaardistanud Raplamaa hetkeolukorda ja tรตi vรคlja selle kitsaskohad. Nagu juba varem mainitud, on รผks probleem konarlik infovahetus teenuseosutajate vahel. Samas tรตi ta vรคlja, et puudu on mรตned teenused (nรคiteks รถรถpรคevaringne erihooldusteenus) ja teiste osas kohti napib (nรคiteks tugiisikuteenus). Raskusi on vajalike spetsialistide leidmise ja hoidmisega ning kohati vรตivad teatud omaosalust eeldavad teenused abivajajatele รผle jรตu kรคia.

Reklaam:

Projekti kรคigus on kavas rรครคkida ka klientidega ning uurida, kuidas nemad olukorda tajuvad. Luuakse abivajajate profiilid, mida saab kasutada teenuste arendamisel, ning pakutakse vรตrgustikule mitmeid erinevaid koolitusi.

0 Kommentaari
Inline Feedbacks
Vaata kรตiki kommentaare