Liivia Vacht,
eripedagoog / perelepitaja
Ühegi lapse vajadus pole tekitada konflikte. Teades seda – mis on see vajadus, mida laps üritab väljendada?
Pole raskustesse sattunud last, kes poleks eelkõige kohutavalt üksildane. Raskustesse sattunud lapsed on tundlikumad kui teised, kuigi see ei pruugi nii välja paista. Tundub ebaõiglane, et raskustesse sattunud laste niigi keerulisele elule lisaks peavad nad täiendava koormana kandma ka teadmist, et neid nähakse kui kellegi teise igapäevast probleemi.
Lapsed on väga suurel määral mõjutatud neid ümbritsevatest täiskasvanutest. Vanemad, kelle vahel on pinged või peres on toimunud lahutus, mõjutavad last ning tal võivad omakorda tekkida käitumis- ja õppimisprobleemid. Probleemsele käitumisele eelneb/kaasneb sageli õpiraskus, mis viib õpihuvi vähenemisele, mis omakorda võib esile kutsuda negatiivse tunnustuse otsimise ja väärtustamise ning koolikohustuse täitmisest eemalehoidmise. Kaasneda võib depressiivsus, mis omakorda võib lapse muuta ka agressiivseks. Ent ükski laps ei käitu põhjuseta halvasti, tema sees toimub midagi, sellel on põhjus. Põhjuseks võivad olla sassis peresuhted. Kui lahkuläinud vanemad ei suuda kokku leppida, kuidas jätkata suhtlemist ühiste lastega, on võimalus kohtusse mineku asemel pöörduda perelepitaja poole.
Perelepituse peamine eesmärk on, et lapsel/lastel säiliksid normaalsed suhted mõlema vanemaga ka pärast lahkuminekut. Lepitus ei ole nõustamine ega poolte lepitamine kooselu jätkamiseks. Lepitus ei tegele mineviku eksimustega, vaid püüab keskenduda sellele, kuidas edaspidi suhelda lastele ja endale haiget tegemata. Lepitus on eelkõige abiks neile vanematele, kes ei jõua omavahel kompromissini, mis rahuldaks mõlemat osapoolt ja arvestaks eelkõige lapse huve. Perelepitusteenust osutavad perelepitajad kogu Eestis. Rohkem teavet perelepituse kohta ning perelepitajate kontaktid leiate aadressilt www.lepitus.ee.
Raplas on võimalik pöörduda Erapraxis Lepitus OÜ poole aadressil Tallinna mnt 22. Vajalik eelnev registreerimine [email protected]; 521 0603.