Peep Peterson, tervise- ja tรถรถminister (SDE)
Inimesed on mures. Palju rohkem kui mures meid รคhvardava sรตja pรคrast on nad mures selle pรคrast, kuidas argipรคeva kuludega toime tulla. Pakun vรคlja lahendused, mis eestlaste palgatรตusule kaasa aitavad.
Kรผsitlused nรคitavad, et รผlekaalukalt kรตige pakilisem probleem Eesti inimeste jaoks on tรคna majanduslik toimetulek hinnatรตusu oludes. Tutvusin hiljuti kรผsitluse tulemustega. Kรผmnest vastajast kuus vรคitis, et nad on oma igapรคevakulude jรคrsu tรตusu pรคrast mures.
Minu jaoks tรคhendab see seda, et sotsiaalministeerium peab vรคga sรผgavalt vaatama selle probleemi olemusse. On nรคha, et tรคnane palgaturg ei suuda inflatsiooni tekitatud auku piisavalt katta. Valitsus on tรตsiselt pingutanud, et hinnatรตusule piir panna. Aga kahjuks sellest ei piisa, et inimeste elujรคrge hoida. Paratamatult, varem vรตi hiljem, peame rรครคkima palgast. Kas palk on suuteline hinnatรตusu katma vรตi jรครคb inimestel tรคnavuse metsiku inflatsiooniga seotult kanda liiga suur koorem?
Sotsiaalmaksu laekumise pรตhjal vรตib oletada, et Eesti inimeste palgad on tรคnavu tรตusnud ligi 11 protsenti, samas mitte kรตigil. Inflatsioon aga kujuneb tรคnavu tรตenรคoliselt rohkem kui kahekรผmne protsendi suuruseks. See tรคhendab, et pool hinnatรตusust toimub tรคnavu inimeste endi taskust. Palgad ei tรตuse nii palju kui hinnad.
Pikas perspektiivis ei ole selline olukord jรคtkusuutlik. Meie ees seisab kรผsimus, kas suudame energiahinnad tagasi alla tuua? Seda riik pigem ei suuda, kuid suudame ehk hoida รคra nende jรคtkuva tรตusu.
Sotsiaaldemokraatidel on oluline รผlesanne: tuua inimeste elujรคrg tagasi kriisieelsele tasemele.
Selleks peab aga kaasa tulema kogu รผhiskond. Me ei saa tรคna ainult tรถรถandjatelt nรตuda, et teie tรตstke palku. Me peame esiteks hoolitsema selle eest, et palgatรตus tuleb, ja teiseks, et see on ka jรคtkusuutlik. Seetรตttu peame vรคga tรตsiselt aru pidama nii tรถรถstussektori kui ka kรตigi teiste sektoritega. Mida on meil vรตimalik รผhiselt ette vรตtta tรถรถviljakuse vรตi majanduslike nรคitajate parandamiseks, et palgatรตus toimiks ja inflatsioon ei sรถรถks seda รคra?
Praegune olukord on, et tรคna on tรถรถkohtade puudus samal tasemel nagu varem. Sรผgiseti on tรถรถturul alati mรคrgata aktiivsuse vรคhenemist, kasvรตi seoses hooajatรถรถde vรคhenemisega, nii on ka sel aastal. Tรถรถandjad ei vรคrba nii palju kui aasta esimeses pooles. Selle aasta esimene pool oli รครคrmiselt aktiivne. Mรคrtsis oli meil rekordarv vabu tรถรถkohti, peaaegu 10ย 000. Oktoobris oli poole vรคhem. Kui vaadata tavalisi ehk sรตja- ja koroonavabasid aastaid, siis on seis suhteliselt sama.
Ka tรถรถtlev tรถรถstus otsib tรถรถkรคsi, praegugi on tรถรถtukassa kaudu saadaval 900 tรถรถkohta. See nรคitab, et heade oskustega spetsialistil, kes peaks saama tรถรถtlevast tรถรถstusest koondamisteate, ei pruugi รผldse kaua minna uue tรถรถkoha leidmiseni. Ka statistika nรคitab, et pikaajalistest tรถรถtutest moodustavad รผle poole need, kel puuduvad erialased oskused.
Erisused vรตrreldes tavaliste aastatega on tรถรถturul kindlasti seotud sellega, et meile on tulnud elama pรตgenikud, kes kohanevad ja tegelevad aktiivselt tรถรถotsingutega. Vรตime olla uhked: praegu meile saabunud sรตjapรตgenikest on eagrupis 20-64 hรตive ligi 40%, mis on รผks kรตrgemaid nรคitajaid Euroopa Liidus. Seega on peaaegu pooled otsijaist tรถรถkoha leidnud.
Hรคdas on energiamahukad tรถรถstused
Meedias levivad artiklid koondamisest ning see teeb meid tรตsiselt murelikuks. Kuigi kollektiivsetest koondamistest teavitavad ettevรตtjad Tรถรถtukassat ning enamiku tรถรถstustest koondatute vastu tunnevad huvi kohe teised ettevรตtted – nรคiteks Standardi tรถรถtajate vastu on huvi tundnud Kohila Vineer ja Norma -, on hetkel meil veel puudu jooksev tervikpilt. Sel nรคdalal on plaanis see koostรถรถs Statistikaametiga tรถรถturu statistikalaua lahendusena taas รผles seada. See annab vรตimaluse igal ajahetkel olla kursis jooksva seisuga tรถรถturul.
Kui on olemas vรคrske info, suudame kiirelt reageerida. Tรถรถturukoolitused ning รผmber- ja tรคiendรตpe on nagunii meie alaline tegevus ja need vรตimekused on olemas.
Kohaliku ettevรตtluse ja tรถรถkohtade sรคilitamiseks tuleks ministritel ja valitsusasutustel rohkem suhelda otse erinevate valdkondade ettevรตtjatega, et mรตista nende muresid ning arvestada lahenduste vรคljatรถรถtamisel sellega, kust king enim pigistab. Vรคga informatiivsed on ka ametiรผhingute ja tรถรถandjatega sisse seatud regulaarsed kolmepoolsed kohtumised, kus saame arutada tรถรถturu olukorda ja lahendamist vajavaid kรผsimusi kรตige laiemas plaanis.
Tรถรถtukassa info koondamistest on vรคga sarnane 2019. aastaga, kui anti teada 3500 inimese koondamisest. See kรตlab (koondamise teemaliste meediauudiste taustal) nagu รผks kahtlaselt hea uudis, sest energiakriisi ja inflatsiooni tรตttu vรตiksid numbrid juba praegu olla palju hullemad. Graafikust paistab siiski รผks lรผhike ja jรคrsk pรถรถre joone lรตpus, mis vรตib kirjeldada muutuste algust, kuid kinnitust sellele hรผpoteesile veel pole. Seetรตttu on ootamatuste vรคltimiseks igal juhul vรคga oluline alustada regulaarse seirega ning hoida ravi mรครคramise puhuks rohud valmis, kui haigus tuvastatud ning selle kolle ja pรตhjused kindlaks mรครคratud.
Raudtee ja transiit on juba punases, puit ja toidutรถรถstus punase piiril
Tรถรถstusvaldkond on peamise eksportijana meile vรคga oluline, sest annab kรคivet nii kaubandusele, transpordile kui ka teistele sektoritele. Meil tuleb vรคga tรตsiselt suhtuda tรถรถstusvaldkonna probleemidesse. Me nรคeme kรตige raskemat seisu praegu puidutรถรถstuses, mis koroonapandeemia aastatel usinasti kasvas, kuid mis nรผรผd on saanud tagasilรถรถke nii turulanguse, toorme kui ka energiahindade kallinemise tรตttu.
Kรผsimus on ka toiduainetetรถรถstuse tรถรถkohtade sรคilimises, sest kรตigis kaubagruppides pole energiahindade edasikandmine vรตimalik. Mรตned eriti energiamahukad innovatiivsed tootmised on ennast juba sulgenud ning kuna ka elanikkonna tarbimisvalikud on rahapuuduse tรตttu muutumas, vรตib sulgejaid tulla veel.
Meil on vaja rรครคkida gaasist ja elektrist. Kรตiki meie tรถรถstusi kรตnetab oluliselt ja รผhtemoodi energiatoetuste suunamine. Minu arvates oli keskmiste ja suurte ettevรตtete toetuseta jรคtmine viga, sest meie eksportijate konkurendid teistes riikides naudivad korraga nii Eesti omadest madalamaid energiahindasid kui ka riigi tuge. Haavatavus on kรตige hellem vรคljend meie tรถรถkohtade suhtelise konkurentsivรตime kohta.
No ja muidugi vรคga tรตsises seisus on raudtee, mis on ennast seadmas รผmber pรตhja-lรตuna kaubavoogudele ja sisetranspordile. Seniks on aga tulud maas. Kui arvestame valesti ka infastruktuurikulutuste jaotuse, vรตime avastada ennast vรคga varsti olukorras, et meie kaubaveo vรตimekus on praktiliselt รผleni รคra koondatud. See oleks oluline viga kasvรตi juba strateegilise julgeoleku mรตttes.
Mis puudutab nรคiteks startupide rahavoo jahtumist ja IT-valdkonnas toimunud koondamisi, siis tรคnase pรคeva usk on, et kรตik tรถรถtajad leiavad endale siiski uue tรถรถ. Vรตib-olla jรครคb palgatรตus loodetust tagasihoidlikumaks, aga tellimustega pรครคsevad lรตpuks lรถรถgile paljud teised, kes seni oma investeeringuid tagasi hoidnud.
Palgatรตus riigiga koostรถรถs
Eraldi teema on see, mis puudutab Euroopa miinimumpalga direktiivi. On seatud siht, et miinimumpalk tรตuseb 50% tasemele keskmisest palgast ja 60% tasemele mediaanist.
Nรคiteks. Eestis on brutomiinimumpalk keskmisest brutopalgast 2022. aastal 38% ja 2023. aastal 39% (2022. a miinimum brutopalk on 654 eurot ja keskmine brutopalk 1718 eurot, 2023. a miinimum brutopalk on 725 eurot ja keskmine brutopalk 1845 eurot). Seejuures netomiinimum on keskmisest netopalgast 2022. aastal 44% ja 2023. aastal 47%. Teine vรตimalik vรตrdlusalus on brutomediaanpalk. Eestis oli mediaanpalk 2022. a II kvartalis 1400 eurot.
Kui astume koostรถรถs ettevรตtete ja riigiga รผhiseid samme, siis on see tase ka Eestis saavutatav. Nimelt on Eesti tรถรถturg suhteliselt laiali vajunud ja ebavรตrdne. Meil on mure, et keskmine palk tรคhistab รผlemise kolmandiku alumist piiri tรถรถturul. See nรคitabki seda, et tegelikult on nii-รถelda lahknevus kรตige madalama ja kรตrgema palga vahel ebanormaalselt suur. Selle vastu aitab ennekรตike just miinimumpalga tรตus.
Eestis lepivad miinimumpalga osas kokku ametiรผhingud ja tรถรถandjad. Selleks, et meile Eestisse jรตuaks euroopalik ja รตiglane miinimumpalk, nรตuame tรถรถandjate ja ametiรผhingute รผhist plaani. Kui plaan on olemas, siis jรตuame jรคrgnevate aastate jooksul ka selle tรคitmiseni. Usutava plaani puudumise korral peavad sotsiaaldemokraadid vรตtma ise vastutuse.
Sama kรคib ka kรตikide teiste palkade suhtes, direktiiv nรคeb ette eri valdkondade palgatasemete kokku leppimist palgalepetega 80% tรถรถturust. Sellised palgalepped on igal aastal palgatรตusu toonud nรคiteks tervishoiutรถรถtajatele, kuid kogukatvus palgalepetega on Eestis kรตigest viiendik tรถรถturust. Seega vajavad ka teised tรถรถtajad peale arstide regulaarset รผleriigilist lรคbirรครคkimissรผsteemi.




