Igal aastal pannakse koole ritta gümnaasiumi riigieksamite tulemuste põhjal, kuid tahame koolide mõõtmist ja hindamist mitmekesisemaks muuta. Pakume kasutamiseks nelja tüüpi näitajad – koolide tulemuslikkuse, rahulolu, tõhususe ja nende saavutamise eeldused.
Loomulikult võrreldakse Eesti haridussüsteemi näitajaid ka rahvusvaheliselt – olgu need siis kajastatud Maailmapanga statistikas, EL-i haridusülevaates või OECD iga-aastases kogumikus. Võrdlus annab ülevaate üldistest trendidest, mille järgi on Eesti haridus mitmeski mõttes maailma tipus. Kuid rahvusvaheline võrdlus ei võimalda hinnata liikumist meie endi seatud eesmärkide poole ega aita selgitada Eesti hariduselu kitsaskohti konkreetsetes piirkondades või õppeasutustes. Selleks vajame näitajaid, mis räägivad just meie kohta – koolist ja omavalitsusest maakonna ja riigini.
Meie „intiimsed“ näitajad
Alates novembrist on ministeeriumi haridusstatistika leheküljel www.haridussilm.ee avatud uus haridusnäitajate rubriik. Võrrelda saab eri õppeasutuste, omavalitsuste või maakondade tulemuslikkust hariduse andmisel, rahulolu ja muid näitajaid. Tahame viia iga kooli ja lõpuks ka vanemani näitajad, mis on olulised, et saavutada elukestva õppe strateegias seatud sihte.
Raplamaa kohta saab nende andmete toel öelda, et rohkem tuleks tähelepanu pöörata õpingute katkestajatele nii põhikoolis kui ka gümnaasiumis ning õppe korraldamise tõhusust saaks tõenäoliselt parandada põhikoolis.
Aune Valk, haridus- ja teadusministeeriumi analüüsiosakonna juhataja; Maie Kitsing, välishindamisosakonna nõunik
Loe pikemalt 9. detsembri Raplmaa Sõnumitest