Läbi aegade on kirjakandja olnud sõnumite tooja ja edastaja. Sõltumata sellest, kui kiiresti areneb meie e-maailm, ei kao füüsiliste asjade kättetoimetamine mitte kuhugi. Sellegipoolest võib see ajapikku oma olemuselt muutuda.
Kõik need muutused nõuavad ka meilt võimekust ajaga kaasas käia. Tänapäeva eestlane armastab tellida väga palju kaupa internetist. Paraku on muutunud nende saadetiste kohaletoimetamine tavapärase jalgsi või rattaga liikuva kirjakandjaga võimatuks. Seetõttu olemegi maapiirkondade klientide huvides asendanud jalgrattad autodega.
Postkontoritevõrgu ümberkorraldamine ja postipunktide avamine tõmbekeskustes paneb maapiirkonna autojuhid üha rohkem postiasutuse rolli. Meie tublid autojuhid-kirjakandjad osutavad maksete vastuvõtmise ja perioodika tellimise teenust ja müüvad marke ning postkaarte. Samuti saab nende kaudu kirju ja pakke. Kõik ikka selleks, et oleksime oma teenustega kõigile üle kogu Eesti kättesaadavad.
Sageli ei mõtle me kliendina sellele, mis kell peavad postitöötajad tõusma, et meie tellitud perioodika oleks hommikul enne tööle minekut postkastis. Paide ja Türi linnas osutame hommikust kannet, kus ajaleht, ajakiri ning kiri peaksid kliendi kastis olema hommiku kell 8, mujal piirkonnas Järva- ja Raplamaal hiljemalt kell 16. Selleks aga peavad kirjakandjad olema kohal juba hommikul kell 4, et oma kanne ette valmistada ja oma piirkonda teele asuda.
Postikande õnnestumises on väga oluline koht ka klientide postkastidel, mis peavad olema märgistatud ning õigete mõõtmetega. Sageli kipub olema nii, et perioodika tellijatel on postkastid ostetud kirjade tarbeks ja kirjakandjal ei ole lihtsalt võimalik lehte või ajakirja postkasti panna.
Lisaks peaksid trepikojad olema valgustatud ning postkastide alla ei tohiks jätta kirjakandja tööd takistavaid esemeid. Kirjakandjate kogemustest tean rääkida, et sageli on trepikodades postkastide all jalgrattad ja lapsevankrid, mis muudavad postkastidele ligipääsemise väga keeruliseks. Peale selle on enamikul kirjakandjatel lisaks tavapärasele postile kaasas veel kilode jagu võtmeid. Ideaalis võiksid aga korteriühistud võimalusel anda meile ühe universaalvõtme, millega saab avada maja kõik trepikojad. See teeks kirjakandjate elu märksa lihtsamaks.
Laupäeviti on ka juhtumeid, kus kirjakandja ei pääse majja sisse, kuna trepikoda on kinni. Kliendid magavad nädalavahetusel kauem ning enamik ei pea laupäeva hommikul vara tööle minema. Meie aga osutame oma teenust ikka sarnaselt argipäevaga. Kõik need võivad klientidele tunduda pisiasjadena, aga meie kirjakandjatele on need pisiasjad väga olulised.
Postikande igavese probleemina peame ikka ja jälle rääkima ka koertest. Saame koerast aru, ta kaitseb oma piirkonda, aga ega kirjakandjagi ju midagi halba soovi. Mõlemad teevad kõigest oma tööd. Seetõttu palume arvestada, et postkastid oleks paigutatud nii, et majavalvurid nendeni ei pääseks.
Jõulukuuga on ka meie jaoks kätte jõudnud kõige kiiremad ajad kogu aastas. Paljude inimeste jaoks on jõulukaartide saatmine traditsiooniks kujunenud. See on traditsiooniline viis, kuidas kellelegi südamlikke jõulusõnumeid saata ning eks kõigil ole hea meel postkasti saabunud üllatuse üle. Meie jaoks tähendab see iga aasta ligi kahekordseid kirjamahtusid ning vastutust kõikide inimeste soovide kohaletoimetamisel.
Iga päev käime jala 190 km ja sõidame autoga 4443 km, et teenindada Raplamaal 15 454 postkasti ja Järvamaal 14 763 postkasti. Kõike seda ikka ainult teie, meie klientide heaks.
Merle Paiba, Rapla ja Paide kandekeskuste juht / foto: Siim Solman