RSValitsus kiitis heaks Rail Balticu leppe, vastased avaldasid samal ajal meelt

Valitsus kiitis heaks Rail Balticu leppe, vastased avaldasid samal ajal meelt

Valitsus kiitis heaks Rail Balticu kolme Balti riigi vahelise kokkuleppe allkirjastamise, kuid lubas lepet enne mitte Riigikogule ratifitseerida anda, kui aprillis valmib ka tasuvusuuring.

โ€žTulenevalt sellest uuringust peab valitsus igal juhul langetama uue otsuse โ€“ et saata see [kokkulepe] Riigikogule ratifitseerimiseks,โ€ รผtles peaminister Jรผri Ratas valitsuse istungi ja kabinetinรตupidamise jรคrgsel pressikonverentsil eile (26. jaanuaril).
โ€žRail Baltic on Eesti riigi jaoks vรคga oluline investeering, mis รผhelt poolt toetab meie ettevรตtlust, turismi ja transpordisektori arengut ning teisalt รผhendab meid tugevalt Kesk-Euroopaga. Mitmete aastate jooksul tehtud analรผรผsid ja eeluuringud annavad meile kindluse, et Eesti saab endale uue, kiire, energiasรครคstliku, keskkonnasรตbraliku ja ohutu transpordiliini, mis on kasulik projekt Eestile ning kogu Euroopale,โ€ รผtles Ratas, kellele valitsus oli รคsja andnud volituse allkirjastada kolme riigi kokkulepe.
Samal ajal oli Harjumรคele majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi hoone ette kogunenud meeleavaldusele mitusada inimest, kes nรตudsid Rail Balticu projekti peatamist praegusel kujul.
โ€žPeatage korruptiivne RB skeem!โ€, โ€žKรคed eemale RB alusest Eestimaast!โ€, โ€žRail Baltic, hullumaja projekt!โ€ โ€“ selliseid ja muid sedalaadi sรตnumeid edastasid plakatid, mida meeleavaldajad kandsid.
Meeleavalduse korraldas roheliselt mรตtlejaid ja organisatsioone koondav รผhendus ร–koriik Eesti. Meeleavalduse eestvedajate seas olnud erakonna Eestimaa Rohelised esimees Aleksander Laane รผtles, et enne leppe jรตudmist Riigikokku tuleb kindlasti veel korraldada รผks suurem meeleavaldus.
Meeleavaldusel Harjumรคel osalesid teiste hulgas Riigikogu liikmed Igor Grรคzin (Reformierakond), Martin Helme (EKRE) ja Peeter Ernits (Keskerakond).
Ministeeriumist tuli meeleavaldajatega rรครคkima Rail Balticu koordinaator Kristjan Kaunissaare.

Projekti peatada ei kavatse

Reklaam:

Ratas mรถรถnis, et Rail Balticu sugused suurprojektid tekitavad รผhiskonnas alati erinevaid emotsioone ja arvamusi ning paratamatult ei saa kรตik inimesed ja spetsialistid jรตuda รผhisele arvamusele. Sellepรคrast otsustaski valitsus 31. jaanuaril kolme Balti riigi valitsusjuhi allkirjastatavat kokkulepet enne tasuvusuuringu valmimist mitte Riigikogu poole teele saata. Ratase sรตnade jรคrgi ei tรคhenda see samas siiski seda, et nad kavatseksid Rail Balticu projekti peatada, kui tasuvusuuring nรคitab suuri kulusid vรตi miinusessejรครคmist.
Majandus- ja taristuminister Kadri Simson selgitas, et vajadus selle kokkuleppe jรคrele tuleneb sellest, et loodi kolme Balti riigi รผhisettevรตtte, mille asutajad ei olnud riigid, vaid valdusettevรตtted igast riigist, Eestist sajaprotsendilise riigi osalusega Rail Baltic Estonia Oรœ. โ€žSellest tulenevalt, et riigid ei olnud รผhisettevรตtte loojad, on meil vaja riikidevahelist kokkulepet, sest on kรผsimusi, mida รคriรผhingu aktsionรคrid reguleerida ei saa,โ€ รผtles Simson.
Simson lisas, et see leping uusi kohustusi ei vรตta, sest juba mรถรถdunud ja รผlemรถรถdunud aastal on tehtud Euroopa Komisjoni rahastamisotsused.
โ€žMeie jaoks kokkulepe mรครคrab kindlaks Rail Balticu รผldised tehnilised parameetrid, marsruudi ja rajamise tรคhtaja, lepitakse kokku raudtee valmimine aastaks 2025 ja et on vรตimalik kasutama hakata aastast 2026. Kokkulepe reguleerib infrastruktuuri ja maaomandi kรผsimusi ning ehitamise rahastamise tingimusi,โ€ rรครคkis Simson.

Toob รœlemistele trammiliini
Simson รผtles, et Eesti territooriumil tehtavate tรถรถde prognoositav kogumaksumus kuni projekti valmimiseni on 1,3 miljardit eurot, sealhulgas on omafinantseering 250 miljonit eurot.
Eelmise aasta lรตpuks on ministri kinnituse kohaselt Eestis Rail Balticuga seotud tรถรถdeks kulunud 2,8 miljonit eurot. Sel aastal on eelarves 46 miljonit eurot ja suuremateks tรถรถdeks on รœlemiste lennujaama trammiliin ja Muuga terminali uuring. Rail Balticu trassi alla jรครคva maa arheoloogilisi uuringuid on sellel aastal plaanis jรคtkata 50 objektil. Hakatakse planeerima ka รœlemiste ja Pรคrnu reisiterminali, nimetas minister.
Simson lubas ka, et olemasolevad raudteeรผhendused Rail Balticu pรคrast ei kannata ja valitsus on kokku leppinud, et jรคtkatakse investeerimist olemasolevatesse raudteetrassidesse.
Simson ei soostunud kriitikute vรคitega, et lepe sรตlmitakse kiirustades. โ€žLeppe baas oli valmis juba eelmise aasta suvel, seda on sรตnastatud viimased seitse-kaheksa kuud, selles leppes ei ole uut infot, erineval viisil on see lรคbi kรคinud mitmetest peaministrite memorandumitest ja nรผรผd see lihtsalt vormistatakse rahvusvaheliseks leppeks,โ€ rรครคkis Simson. Ta tรตdes, et lepet on kindlasti vaja ka selle jaoks, et jรคrgmistel rahastamisperioodidel kindlamalt lรคbirรครคkimistele minna.
Laane รผtles, et see on positiivne, et valitsus otsustas tasuvusuuringu รคra oodata, enne kui leppe Riigikokku saadab. Samas leiab ta, et Rail Balticu tasuvust peaks uurima laiem erapooletute ekspertide ring Eestist ja vรคlismaalt. Ta lisas, et rohelised on valmis selle valitsuse jaoks ka kokku panema.
Praegust Rail Balticu tasuvusuuringut teeb konsultatsioonifirma Ernst & Young Baltic, kes vรตitis sellekohase hanke.
Samal ajal kรคib kolmes Balti riigis praegu allkirjade kogumine Rail Balticu praeguse projekti vastasele petitsioonile. Samuti on 151 Eesti kultuuri- ja รผhiskonnategelast kirjutanud alla pรถรถrdumisele, milles ollakse seisukohal, et Rail Balticu rajamine praegusel kujul tuleb peatada ja asuda kavandama Eesti vajadustest lรคhtuvat raudteed.

Vivika Veski

1 kommentaar

1 Kommentaar
Inline Feedbacks
Vaata kรตiki kommentaare