Stina Andok.
Viibisin mรถรถdunud nรคdalavahetusel รผhel รผritusel, kuhu oli esinema kutsutud teiste hulgas ka Kihnu Virve. Peab tรตdema, et erilist ootusรคrevust see teadmine minus ei tekitanud.
รksjagu uudishimulik olin kรผll, et kuidasmoodi รผks 89-aastane naine ikkagi lavalaudadel kรตlada ja paista vรตib, aga รตigupoolest polnud ma tema isiku fenomenist tolle รตhtuni pรคris hรคsti aru saanud.
Kui Kihnu Virve ruumi sisenes, oli see kahtlemata hetk, mis tekitas mind รผmbritsevates inimestes mรตnusat รคrevust. Omal moel on ta ju ikkagi kodumaine kuulsus. Oleks vรตinud arvata, et ta saabub kuskile eesriide taha ja meie, kรผlastajad, kohtume temaga alles alt รผles lava poole vaadates, aga ta saabus oma perega peauksest ja sammus otse kรผlastajate keskele.
Need, kes ruumis parasjagu viibisid, pรถรถrasid oma pilgud lahkelt saabujate poole ja jรคlgisid vanaproua tasaseid samme. Kihnu Virve puhul ei ole kunagi tegu ootamatusega. Sa tead tรคpselt, mida saad. Ta on nagu meist igaรผhe unistuste vanaema โ vรคikest kasvu, seelik seljas, rรคtt peas ja pilk lahkelt igaรผhte tervitamas. Ma eeldan, et keegi teda tervitanutest teda isiklikult ei tundnud, aga ometi kallistati saabumishetkel. Vรตib-olla tuleb selline รผlevoolav, mitte-eestlaslik maneer tema puhul just sellest tuttavlikkusest. On nagu oma ja selline vanake ka juba, mis kutsub omakorda olema tรคhelepanelik ja hooliv.
Kui ma aga vaatasin neid รตhetavaid, naeratavaid nรคgusid, kes Kihnu Virvet ja tema perekonda tervitasid, tekkis mul tunne, justkui oleks Virve puhul tegemist meie oma kodumaise dalai-laamaga. Eelkรตige selles mรตistes, et ta tuleb ja kogu ruum tรคitub temaga. Inimesed muutuvad tema รผmber automaatselt pisut rรตรตmsamaks, รตrnemaks, tรคhelepanelikumaks, tahavad teda iga hinna eest ise nรคha, silma vaadata ja puudutada. Justkui oleks temas midagi nii vรคga oma ja samas ka pรผha.
Mรตnes mรตttes ongi. Kihnu on kรผll osa meie kodumaast, rahvusest ja kultuurist, kuid seisab teatud mรตttes meist kaugel ja eraldi. Tal on omapรคra, traditsioonid ja sealsed inimesed on vรคgagi รคratuntavad. Eraldatus mandrist ja n-รถ linnainimestest muudab nad haruldaseks nรคhtuseks, kellega kohtumine vรตib kujuneda juba omaette sรผndmuseks. Kihnu Virve kui selle kultuuriosa esindusisik on muutunud seega justkui selle erilisuse suurkujuks.
Kihnult mandrile tulnud kรผlalised nรคivad alati pisut rรตรตmsamad kui meie. Nad on tulnud kรผll esinema, aga samas รตhkavad nad ka รผleรผldiselt soojust, mis tundub ootamatu ja pisut vรตรตras. Nende saabumisega tรคidetakse meis laiutanud tรผhimik ja seega on Kihnu Virve kui heatahtlikkuse ja hoolivuse tooja, selle sรตnumi levitaja. Nagu dalai-laamagi, kaastundejumala รผmbersรผndinud kehastus. Ta tuleb ja kรตik on justkui helgem ja inimesed pisut paremad.
Ei saaks ju รถelda, et tema pereansambel oleks kuidagi muul moel รครคretult silmapaistev. Ma ei รผtle, et see, mida ma too รตhtu kuulsin ja nรคgin, oleks olnud halb, sugugi mitte, aga kรผllap ei saa seda ka pidada absoluutseks tipuks. Pigem on tegemist siiski meelelahutusega ja veelgi enam minu hinnangul ka Kihnu Virve fenomeniga. Temast รตhkub lihtsalt midagi sellist, et sa tahadki teda vaadata ja kuulata, saada osa tema aupaistest, lasta end tรคita tema soojusega. Ja kui meelelahutus lรตpeb, siis sa aplodeerid, tรตused pรผsti ja aplodeerid veel, nii et pisarad on silmis, sest eneselegi ootamatult on seletamatult uhke ja rรตรตmus olla.


