Heiki Hepner, Kohila vallavanem.
Olen sรผgavalt pettunud riigi suutmatuses probleemiga tegeleda. Jutt ei ole mitte turvaaugus ID-kaardist, vaid sellest, kuidas seda probleemi on lahendatud.
See on lihtsalt piinlik. Kui uuendada on vaja sadu tuhandeid sertifikaate ja neid suudeti pรคevas uuendada paar tuhat, siis saab igaรผks aru, et sertifikaatide uuendamiseks kulub terve aasta. Ka sellega vรตiks kuidagi leppida, kuigi end IT-tiigriks pidav riik seda endale ei tohiks lubada. Aga millega ei saa ega tohi leppida, on see, et riigil puudus toimiv kava riskide maandamiseks juhul, kui ID-kaart ei toimi.
Isegi kui seda kava ei olnud, oli riigil aega kaks kuud mรตtelda, kuidas probleemi lahendama asutakse. Kuidas reaalselt toimub sertifikaatide vรคljastamine, mida teha siis, kui juhtub nii vรตi juhtub naa. Kes on esimeses jรคrjekorras, kes teises jne. Mina vallajuhina sain infot ainult meedia kaudu, kus รผldjuhul รถeldi: รคrge muretsege, kรตik saab korda, probleeme pole. Tรคna (s.o reedel – toim) on Kohila vallavalitsuse tรถรถ tugevalt hรคiritud. Kumbki minister pole vabandanud meie inimeste ees. Eks nad ootavad, et seda teeks vallavanem, kes inimestega vahetult kokku puutub, mis sest, et valla sรผรผ see ei ole. Siiski ootaksin ministritelt, et nad kohe astuksid samme, mis teeks vรตimalikuks elutรคhtsate teenuste osutamise vallavalitsuse poolt.
Saatsin reede, 3. novembri lรตunal siseministrile ja ettevรตtlus- ja infotehnoloogiaministrile allpool toodud kirja:
Austatud ministrid!
Kirjutan Teile suure murega, mille on kaasa toonud probleemid ID-kaardi turvariski lahendamisel. Riigi suutmatus protsessi lahendamist kasvรตi natukenegi koordineeritult lahendada on viinud selleni, et Kohila Vallavalitsus ei saa tรคita talle seadusega pandud kohustusi.
Eile (2. novembril) enne kella 12 tuli vallavalitsusse telefonikรตne, kus รถeldi, et vรคhemalt รผks pereregistri toiminguid tegev tรถรถtaja peaks sertifikaadid uuendama ja vรคhemalt รผks peaks jรคtma uuendamata. Lisaks รถeldi, et kui ei รตnnestu sertifikaate uuendada, siis peate homme (st reedel, 3. novembril) pรถรถrduma Raplasse politseijaoskonda, kus saate sertifikaadid uuendatud eelisjรคrjekorras.
Tegelikult ei olnud vรตimalik kaugteel รผhelgi tรถรถtajal oma ID-kaarti uuendada, sest server lihtsalt ei suutnud seda teha ja Raplasse politseijaoskonda minnes ei olnud vรตimalik vรคljaspool jรคrjekorda sertifikaate uuendada. Meie valla tรถรถtajate nimesid polnud keegi sinna esitanud! Paraku ei olnud vรตimalik jรคtta vallavalitsuse ametnikke ka tundideks รผldjรคrjekorda istuma.
Tรคna hommikul 8.25 saime Siseministeeriumist e-kirja, kus muuhulgas on รถeldud, et pรคrast tรคnast tรถรถpรคeva uuendage kรตik oma uuendamist vajavad kaardid, sest sertifikaadid tรคna รถรถsel suletakse. Tegelikult suleti sertifikaadid hommikul kohe. Siit tekib kรผsimus, kas riik รผldse kontrollib olukorda? Miks ei suhelda omavalitsustega, miks saadetakse infot, mis on vale?
Alles nรผรผd (st tรคna hommikul saabunud e-kirjas) kirjutatakse, et palume kรตikidel asutustel lรคbi mรตelda ka stsenaarium, kui ka esmaspรคevast ei saa me veel rahvastikuregistris uuendatud sertifikaatidega allkirjastada. Siis vรตib olla seis, kus uuendatud sertifikaatidega saab kรผll sisse logida ja menetlusi teha, kuid alla kirjutada saab ainult uuendamist mittevajavate kaartidega. Mรตelge igaks juhuks lรคbi, kuidas tรถรถd korraldada.
Miks ei ole eelneva kahe kuu jooksul arutatud, kuidas peaks toimuma tรถรถkorraldus, kui ID-kaarti ei ole vรตimalik kasutada? Miks ei ole kordagi kokku kutsutud omavalitsusjuhte? ID-kaardi kasutamine on samasugune elutรคhtis teenus nagu vee- ja kanalisatsiooniteenuse pakkumine vรตi elektrienergiaga varustamine. Kas tรตesti riigil puudub vastava elutรคhtsa teenuse katkemisel tegevuskava? Vรตi kui see on olemas, siis miks seda ei rakendata?
Lisaks pereregistritoimingute tegemisele on vรตimatuks muutunud ka sotsiaaltoetuste vรคljamaksmine. Kui lapse sรผnni ja elukoha registreerimise avalduse saame paberil vastu vรตtta, siis paraku toetuse saajatele pole meil midagi รผtelda. Poodi ta meiepoolse lubadusega ei lรคhe. Kas te kujutate ette olukorda, kui me peame รผtlema inimestele, kes on kaotanud lรคhedase inimese, et surmatunnistuse saate vรตib-olla jรคrgmine nรคdal, aga vรตib-olla ka รผlejรคrgmine nรคdal vรตi hoopis hiljem? รldisest asjaajamisest ei ole mรตtet รผldse rรครคkidagi.
Tรคnahommikuses kirjas lubatakse, et SMIT รผritab tรคna vรตimalikult ruttu peale panna uuendatud tarkvara, kus autentida saab ka uute sertifikaatidega, kรผll mitte allkirjastada. Selle jรคrel saab uuendatud sertifikaatidega kaardiga sisse logida, menetlusi lรคbi viia, kuid mitte allkirjastada. Selleks peate ikkagi leidma kellegi, kes seda saab, vรตi kui pole kiire, jรคtta ootama allkirjastamist. Te ilmselt saate ka ise aru, et mul ei ole vรตimalik leida lihtsalt kedagi, kellel on enne 2014. aasta oktoobrit vรคljastatud ID-kaart ja ta hakkab siis vallavalitsuse kandeid allkirjastama. Et sellise ettepaneku tegemine on pehmelt รถeldes lihtsameelne. Ja jรคtta toiming allkirjastamata tรคhendab tegelikult seda, et seda toimingut ei ole tehtud.
Mul on Teile palve, et te tagaksite vรตimalikult kiiresti Kohila Vallavalitsuse ametnikele kehtivate sertifikaatide vรคljastamise ja leiaksite toimiva lahenduse, kuidas hakkavad toimima pereregistrikanded.
PS. Reede รตhtul helistas mulle Siseministeeriumi rahvastiku toimingu osakonna juhataja Enel Pungas, kes kujunenud situatsiooni selgitas. Kohila valla ametnikud said erinevaid lahendusteid pidi nรคdalavahetusel (kes รถรถsel kaughalduse teel, kes politseis kรคies) oma sertifikaadid uuendatud. Seega oleme tรคnaseks esmased takistused รผletanud.



