Valter Uusberg / foto: Siim Solman.
Margus Mikomรคe raamatu โ12 armastavat naistโ esitlusel keskraamatukogu galeriis รผmbritsesid inimesi maastikumaalid. Need on kunstnik Rein Berlokko 18 maali aastatest 2015 -2017 – autori vรคrskeim looming ripub รผleval detsembri lรตpuni, soovitan kindlasti vaadata.
Mikomรคe raamat koos esitlusega oli tรคidetud armastusega, รผtleme naiseliku armastusega โ teatri, kolleegide, kutsumuse vastu, sama on ka Berlokko maalidega. Need on tรคidetud armastusega, รผtleme mehelikuga – maastiku, seal asetsevate รผksildaste objektide, nende detailide ja maalimise enda kui protsessi vastu.
Mis meiega toimub, kui kohtume selliste armastusega tรคidetud maalidega? On tรคiesti mรตistetav, et nรผรผdiskunstis vohav kรผlmavรตitu kontseptuaalsus oma intellektuaalsete vormimรคngude ning sotsiaalยญirooniliste ลกokivรตtetega on meid pรคris รคra vaevanud ja รคkki mรคrkab silm midagi tรคiesti haruldast โ mรตjuva autorisuhtega tihedalt lรคbimaalitud, รผksikasjadeni viimistletud maastikud. Kust see laeng tuleb?
Nรคituse kaaskirjas รผtleb autor otsesรตnu: โMulle meeldib maalida oma armastust looduse ja vana arhitektuuri vastu.โ Mรตni aeg tagasi oleks selline siirus mรตjunud kliลกeena, tรคna on see isevรครคrtus ja vรตti maalide olemuse tabamiseks.
Berlokko maastikud ei ole pintslivarrest vรคlja vรตlutud ilupildid. Maalidel kujutatavad kohad ja objektid on konkreetsed, need on vรตi on veel olemas.
Berlokko oskab vรคlja maalida, meiega jagada tunnet, mis vรตib tekkida, kui vaatleme mรตnd lรตiku maastikul, mis kohe-kohe on mรคlestuseks saamas. Maalidel kujutatav on รผlestรคhendatud hoole ja armastusega.
Just see detailitruu โรผlestรคhendamineโ vรตib saada maali terviklikkuse proovikiviks. Kuidas maalida maastikku nii, et lรตpptulemuses oleks olemas nii kรตiksusetunne, mis meid avamaastikul alati tabab, kui ka unikaalsed detailid, mis on motiivi valima kutsunud.
Julgen arvata, et vรตrreldes varasemate tรถรถdega on autor selle komplektiga liikunud sammukese vanameisterliku kรผpsuse ja kindluse suunas. Ta suudab jรคrjest paremini ohjeldada talle omast detailirikkust, organiseerides seda รผldistavatesse gruppidesse. Torkab silma รผks maalisยญtruktuuri hรคsti korrastav, aga vormitehniliselt nรตudlik vรตte. Ei meenu, et Berlokko oleks varem nii meisterlikult kasutanud valgust ja varju.
Eriti huvitav on, kuidas ta valguse-varju abil muudab ruumiliselt tundlikuks maali keskmesse jรครคva teda kรตige enam kรถitnud objekti, hoides selle lรคhima ja kaugema รผmbruse veidi tasapinnalisemana ja maalides taevad juba talle omase jรตulise dekoratiivsusega.
Selle vรตtte ilmekamaks nรคiteks on โAtla mรตisa รผmbrusโ (2017), aga ka โHiidrahn Pahklas. Eestimaa Kivide Kuningasโ (2016) ja โHรผljatud saun Kuusiku-Altveskilโ (2015). Ruumilisuse ja maalilisuse peent tasakaalu demonstreerib kunstnik รตigupoolest kรตigil maalidel, veenvamalt ehk veel tรถรถdes โKurese kรผla 2014. aastalโ (2016) ja โSutlepa mรตisa vรคravatornโ (2017).
Meid รผmbritsevasse pildiruumi satub pilte รผha rohkem ja need vahelduvad meie vaatevรคljal รผha kiiremini. Meie visuaalsesse kogemusse on liitunud jรตuliselt liikumine โ varsti viibime justkui pideval slaidiseansil. Ka maastikud jรตuvad meieni รผha rohkem vaid kui autoaknast mรถรถda libisevad pildid.
Rein Berlokko maalitud maastikud, kuigi meeleolult mรคlestustesse libisevad, on peatatud pildid, mis tรคnu tundemรคlu sรผgavusele mรตjuvad erakordselt pรผsivatena.



