Helerin Vรคronen
Kohila volikogu andis oma 27. detsembri istungil vallavalitsusele รตiguse vaidlustada Rail Balticu planeeringut. Seda, kas vaidlustamine on ka mรตistlik, nรคitab aga รตiguslik analรผรผs.
Kohila vallavanem Heiki Hepner sรตnas, et nende arvamus seoses Rail Balticu planeeringuga on kรผll รคra kuulatud, kuid seda ei ole seniajani arvestatud. Hepner on aastaid Kohila valla eest seisnud ja Rail Balticu teemal sรตna vรตtnud. Seni pole Rail Balticu planeering veel saabunud, nii ei saa seda ka veel vaidlustada. Esialgu arvati, et planeeringuga ollakse valmis enne aasta lรตppu, kuid ilmselt seoses pรผhadega lรผkkus see edasi. Seoses Rail Balticuga on kooskรตlastamata jรครคnud ka maakonna รผldplaneering.
Kohila vallavalitsusel on soov leida raudteetrassile koht, kus negatiivsed mรตjud elukeskkonnale ja looduskeskkonnale oleksid vรตimalikult minimaalsed. Selline trassivariant on ka vรคlja pakutud, kuid riigi tasandil on leitud, et alternatiivne trass lรคheks seitse miljonit eurot kallimaks.
Hepneri arvates on sobilik koht, kust raudteetrass lรคbi minna vรตiks, Salutaguse mรตisa arendusala, kus Hepneri sรตnul on igasugune arendus soiku jรครคnud. Selle paiga arendajad olid aktiivsed siis, kui Rail Balticu planeeringut koostama hakati, kuid nรผรผd polevat neist paar aasta kuulda olnud. Hepner nendib, et paigal on kรผll perspektiivi, kuid ehk oleks seda veelgi rohkem, kui raudtee sealt lรคbi lรคheks.
Praegused lahendused seoses Rail Balticuga on Hepneri sรตnul poolikud vรตi ei ole asjakohased. Hepner kritiseerib ka seda, kuidas nรคiteks osa mรผratรตkkeseinu ja loomade รผlekรคigud on jรคetud maanteeameti korraldada. Ta leiab, et sellise suhtumisega ei saa Kohila vald nรตus olla.
Planeeringu vaidlustamise juures on kahtlemata oluline rahakรผsimus. Hepner sรตnas, et kui seadused neid ei toeta, ei hakka nad ka lihtsalt pรตhimรตtte pรคrast kohtusse vaidlema minema. Maksumaksja raha ei ole mรตtet niisama kulutada. Volikogu istungil arutleti ka selle รผle, et kohtuveskid jahvatavad aeglaselt ja nii vรตib juhtuda, et raudtee on valmis enne, kui kohus oma otsuse teeb.
Arutelu selle รผle, kas siiski minna riigi vastu kohtusse vรตi mitte, alles tuleb. Selline otsus tehakse siis, kui on olemas tugevad, selged ja veenvad argumendid ning finantsvahendid. Volikogu istungil รถeldi ka vรคlja, et riik on siiski jรตupositsioonil ja trassikoridori asukohta ilmselt ei muudeta. Oldi seisukohal, et riik teeb lรตpuks ikka sellise otsuse, mis neile meeldib. Planeeringu vaidlustamisega saaks protsessi kรผll aeglustada, kuid mitte pidurdada.



