Mari Tammar / foto: Maris Savik.
Tรคpselt nii mastaapsed on eesti folk/rock/pop ansambli Trad.Attack plaanid, kes 22. veebruaril oma Eesti tuuri ajal ka Rapla kultuurikeskuses esineb. Kui arvestada, et kolmeliikmeline bรคnd (Sandra Vabarna, Jalmar Vabarna, Tรตnu Tubli) tuuritab pรตhiliselt vรคlismaal ning 2017. aastal anti Eestis vaid kaks kontserti, on selline vรตimalus neid koduรตuel nรคha suisa eksklusiivne.
Et oleme Jalmariga รผlikooliaegsed sรตbrad ja ka Sandraga รผheskoos Viljandis รตppinud, annab eesootav kontsert toreda pรตhjuse taaskohtumiseks. Ajame juttu nende รผhises kodus Tartus ja rรครคgime nii Trad.Attackist kui ka muusikast รผldisemalt.
Maailm
Kui olen selle rea โigas Eesti maakonnas, igas Euroopa riigis ja igas riigis maailmasโ ette lugenud, hakkab Jalmar naerma ja รผtleb, et olen esimene ajakirjanik, kes selle loogika on lรคbi ampsanud โ ent see on tรตsi. Oma Eesti tuuriga sรตidab Trad.Attack! lรคbi kรตik Eesti maakonnad, tutvustades neil kontsertidel oma vรคrskeimat plaati โKullakarvaโ. Tรคhistamaks aga Eesti Vabariigi 100. sรผnnipรคeva on nad nรตuks vรตtnud tuuriga โAll around Europeโ esineda Eestit tutvustavate kontsertidega kรตigis Euroopa Liidu riikides.
Kui bรคnd neli aastat tagasi oma esimese kontserdi andis, tegid nad nalja, et tahavad esineda igas maailma riigis. Olgugi et ansambel keskendub hetkel eelkรตige rahvusvahelise muusikakarjรครคri ehitamisele ning iga riigi vรคisamine pole omaette kindel eesmรคrk, on tรคnaseks siiski esinetud juba 33 riigis ning sellelgi aastal tuleb lisa. Jalmar nรคitab nende Tartu kodu seinal rippuvat maailmakaarti ja รผtleb, et kui nรผรผd Austraalia ka รคra tuleb, siis on juba vรคga รคge. (Austraalia reis on planeeritud 2019. aastaks.)
Piirid ja piiritus
โSeesugused eesmรคrgid loovad teatud tervikutunde ning annavad piirid ja konkreetsed raamid, mille sees on hea tegutseda,โ rรครคgib Sandra, kes tunnistab, et teda motiveerivad vรคljakutsed ja ta tahab teha kas maksimaalselt vรตi siis รผldse mitte.
Ometi on Trad.Attack! kas teadlikult vรตi teadmatult just piire murdnud – ja seejuures igasuguseid piire. Nad on murdnud folgi kitsast huviliste ringist vรคlja peavoolu kanalitesse. Nad on murdnud ลพanrite piire ja loonud muusikalise keele, millele รผht stiilimรครคratlust anda on peaaegu vรตimatu. Nad on murdnud geograafilisi piire, lennates รผle maailma ja esinedes kohtades, kus รผkski Eesti bรคnd seda varem teinud pole.
Ja lรตpuks on nad murdnud ka aja ja ruumi piirid, kasutades oma muusikas kaasaegse helikeele kรตrval vanu arhiivisalvestusi. Nii tekib nende muusikat kuulates tunne, nagu neil oleks vรคgi avada aegadevaheline portaal, kus toimetab kรตrvuti seto lauluema รผrghรครคl ja kaasaegne trummi power.
Ehkki publiku niivรตrd soe vastuvรตtt tuli bรคndile esialgu รผllatusena, otsustati juba siis, kui 2014. aastal koos pilli mรคngima asuti, et ei seata endale mitte รผhtegi piiri. Kรตik kolm muusikut, kes selleks ajaks olid juba paljudes erinevates koosseisudes mรคnginud, soovisid, et muusika oleks vรคrske ja รผllataks ka neid endid. Tundub, et see omalaadne piirides toimetav piiritus on ka Eestist vรคljaspool tรคhelepanu pรคlvinud. 2017. aastal kirjutas Saksa ajaleht Dresdner Neueste Nachrichten, et Trad Attack! รผletab ลพanri absoluutselt kรตik piirid.
โVรคhesed bรคndid oskavad oma traditsioonidega publiku ees nii julgelt mรคngida, kui seda teeb Eesti trio Trad.Attack!… Nende album on igal juhul รครคrmiselt pรตnev pilguheit Eesti maagiasse, olles samas รคge ning รผlimat rahuldust pakkuv kuulamine ning tรตotab bรคndile paljulubavat tulevikku,โ kirjutab The Huffington Post Ameerika รhendriikides.
Siinkohal meenuvad mulle Sandra eelmise ansambli Paabli esituses kรตlanud Hando Runneli sรตnad: โMaailm on avar, kuid piir on sel paigal, kus oled. Nรตnda on siin ja on sรครคl, kus sa iganes oled.โ Jรครคb tunne, et Trad.Attack! on ansambel, kes oskab seada oma piirid sinna, kuhu tรคpselt soovib โ olgu selleks siis kodu vรตi kogu maailm.
Tรคna on Jalmari ja Sandra kodulinn Tartu, kus neil on hubane kodu, lemmik-kohvikud ja naabrid, kellelt puid laenata. โNad on ka setod,โ rรครคgib Jalmar naerdes naabritest, kelle puuriidast ta vรตib puid vรตtta. Teadagi on ka tema enda juured Setomaal ning neil on Sandraga seal รผhine talukoht, mille รตue peal on kontserdipaik Treski Kรผรผn, kus 2016. aastal ka pulmad peeti. Meenub, et kunagi รผtles Jalmar, et kui ta endale naise vรตtab, peab too olema samuti seto. Ja nii saigi, sest tegelikult on ka Sandral Setomaal juured, kuigi tema lapsepรตlvekodu on Mulgimaal.
Viljandi on ka kรตigi meie รผhine รผlikoolilinn. รksvahe elasin Sandraga samas majas, kui รผรผrisin tema isa korterit, mis asus Sandra enda korteri peal. Siis oli meil ka รผhine kummitus, kes aeg-ajalt vanas kivimajas ringi liikuda armastas.
Jalmaril oli tore korter mรตned tรคnavad edasi, mida hellitavalt ka Vaarika baariks kutsuti. Vabarna tรคhendab setokeeles vaarikat ja baar seda, et seal leidus alati mรตnda hรครคd kesvamรคrjukest โ oli see siis Belgia sรตprade รตlu vรตi setode home made viin handsa. โMa olen jรตudnud selle tundeni, et olin kunagi noor ja elasin tรคiega,โ meenutab Jalmar Viljandi aegu nostalgiliselt, tundes, et nรผรผd on elurรผtm muutunud.
Ent ka meie kodupaik Rapยญlamaa pole Jalmarile vรตรตras. รigupoolest tutvusimegi temaga Vigalas Pรคrimusa laagris, kus tema oli รตpetaja ja mina รตpilase rollis. Paljuski oligi see Jalmar, kes aastaid tagasi mind pรคrimusmuusikat รตppima julgustas. Tema oli kursus eespool ja pรคrimuses juba vana kala. Hiljem aitasin mina teha ansambli Zetod teisele plaadile turundustรถรถd ja tema omakorda toetas meid siin Raplas pรคrimusmuusikapรคeva Tule-Tee korraldamisel, kus ta ka ise vรคhemalt kolmel aastal esines.
Sellest ajast pรคrinevad ka tema kirkaimad Raplaga seotud mรคlestused, kui hommikuni รผheskoos lauldud ja pilli mรคngitud sai. Toona oli ka รผks vahva episood, kui kontserdi ajal lavale tulnud vรคikesele poisile pill kรคtte anti ja temalgi รผheskoos seto poistega musitseerida lubati.
Seekord kohtusime Jalmariga รผhes tema armastatuimas Tartu kohvikus Sรคde. โSiin vรตib pรคev lรคbi istuda ja kohvitada,โ tutvustab Jalmar vรคikest Rรผรผtli tรคnaval asuvat kohvikut. โVanasti pakuti selle kohviku menรผรผs ka toorputru ja ma armusin sellesse tohutult รคra. Sellest ajast vรตtame tihti reisidele tรคisterakaerahelbeid kaasa, et saaks ise vajadusel tervislikku hommikusรถรถki valmistada,โ lisab Jalmar. Nad on Sandraga mรตlemad vรคga liikuvad ja tervisliku eluviisiga inimesed ning seda pรผรผtakse vรตimalusel ka reisidel olles jรคlgida.
Pรคrast tassikest teed-kohvi liigume edasi nende Tartu koju, kus Sandra on juba รตhtusรถรถgiks laua katnud. Seal, suures toas รผmara laua taga ajavat nad รผheskoos ka sageli bรคndi asju, kuigi kummalgi on ka oma tรถรถtuba. Bรคndi tegemine on nende jaoks elustiil, mis tรคhendab, et ka kodus rรครคgitakse lรคbisegi nii tรถรถst kui ka muudest teemadest. Bรคndi-siseselt kรคib otsustamine aga siiski konsensuse alusel, mis tรคhendab, et kรตik ideed peavad lรคbima kolmekordse filtri ehk saama kรตigi nรตusoleku.
Mujal maailmas aitavad neil kontserte korraldada agendid, aga Eesti kontsertide taga seisavad nad peaasjalikult ise. Eesootava Eesti tuuri boss on Jalmar, PR tรถรถ eest hoolitseb aga Sandra.
โMe kรตik kolm tegeleme ideede genereerimisega, mรตtleme ja kaalutleme, kujundame bรคndi imagot ja jรคlgime seda, mis maailmas toimub. รha enam keskendume sellele, mis ja kuidas inimesele mรตjub ja kuidas ta ennast tunneb, kui ta n-รถ meie ruumi sisse astub,โ rรครคgib Jalmar bรคndi tegemise tagamaadest.
Rรคndamine ja kohalolu
Kuigi Jalmar on suur oma kodukandi patrioot, on tal siiski janu selle jรคrele, mis maailmas toimub. โSiin hakkab kรตik juba korduma,โ rรครคgib muusik, kes on olnud ligi 20 heliplaadi vรคljaandmise juures ja juba 15 aastat Eesti lavadel esinenud. Niisiis on tema rรคnnukihk igati mรตistetav ja nagu ta ise รผtleb, on pรผรผdlus uute vรคljakutsete poole inimese รผrgne instinkt.
Aga kes teeb, sellel juhtub, ja nii tuleb juttu ka vรคlismaal tuuritades ette tulnud ootamatustest, pagasi kaotusest ja lennuki pealt otse lavale sรตitmisest, mis on pannud ansambli liikmete loovuse ja kohanemisvรตime tรตsiselt proovile.
Kummalisel kombel tunnistab aga Sandra, et nende kรตige paremad kontserdid on olnud just sellised, mis on nรตudnud ebameeldivustest รผle olemist ja laval enda teistmoodi mobiliseerimist. โElan laval olles selle ebamugava olukorra vรคlja,โ mรตtiskleb Sandra, รถeldes, et kรตige olulisem on kohalolu ja muusika tegemine mitte kuulsuse vรตi raha pรคrast, vaid nii, et seda ise naudid.
Sรตna โkohaloluโ kรคib nende mรตlema lausetest lรคbi. Selleks, et lavale minekuks รตiget tunnetust ja tasakaalu saada, on igalรผhel selleks oma rituaalid โ Sandra teeb nรคiteks reikit, kui selleks piisavalt aega jรครคb. Meenub ka รผks foto instagrammist, millel Sandra on lennujaamas joogat tegemas. Nii kรคivad neil kรคsikรคes nii rรคndamine kui ka kohalolu kogemine just seal, kus parasjagu ollakse.
Jรคrjepidevus
Selgitamaks, miks ei valitud Eesti tuuri tegemiseks traditsioonilisi kontserdipaiku Tallinnas, Tartus ja Viljandis, รผtleb Jalmar, et nende soov on selle tuuriga puudutada iga inimest. โKui arvestada maailma mastaape, on ka Saaremaa lรคhedal,โ รผtleb Jalmar. Nende mรตlema hinges pรตleb soov viia folk massidesse, et oleks jรคrjepidevalt nii neid, kes pรคrimusmuusikat teevad, kui ka neid, kes oskavad sellest rรตรตmu tunda. Folk Massidesse! on ka Jalmari algatatud muusikaagentuuri nimi, mis Eestis pรคrimusmuusika ansambleid vahendab.
โSelle ettevรตtte idee sรผndis olukordadest, kui pidime ise korduvalt esinemispakkumisi รคra รผtlema, et aga otsija jรครคks pรคrimusmuusika juurde, pakkusime mรตnda teist folkbรคndi enda asemel. Keskmine eestlane teab kahjuks ainult Zetosid, Curly Stringsi ja Trad.Attacki!, sellest, et meil on ka teisi hรคid pรคrimusmuusikuid, paraku ei teata,โ rรครคgib Jalmar, kes oma tegevusega soovib tuua kasu kogu folkmuusika skeneโle.
Kui aga รผldiselt vaadata, arvab Sandra, et Eestis lรคheb pรคrimusmuusikal hรคsti, sest kuulajaid jagub ja publik on pigem nooremapoolsem – seevastu Saksamaal folkmuusikat vรคga รผldse ei teata. Kui aga midagi peaks siiski vรคlja tooma, on รผks instrumentaalmuusikat viljelev kรผttebรคnd Sandra arvates Eesti folkmuusikast puudu.
โKui Trad.Attack! vรตi Zetod ei saa, siis polegi head suure lava bรคndi asemele pakkuda.โ Mรตningase naljatamise jรคrel jรตuavad nad รผhise seisukohani, et kui liita Curly Stringsi ja Trad.Attacki! muusikud, oleks selline ideaalne kรผttebรคnd olemas. Ja siis ohkavad nad mรตlemad: โEi ole ju aega.โ
Hoolimata Trad.Attacki julgetest ettevรตtmistest, ei sรถanda ma neist kirjutades kasutada sรตna โambitsioonโ. Mitte et nende plaanides ambitsioonikust ei oleks, aga seal Tartu รตdusas kodus รตhkub neist pigem rahulikku meelekindlust ja tasakaalukust. Kรผsimusele, kas see on elu, mida nad on alati soovinud elada, vastab Jalmar รผhe ingliskeelse tsitaadiga, mis eesti keeles vรตiks kรตlada: โMa ei unistanud edust, vaid ma tรถรถtasin selle nimel.โ Trad.Attacki vรตtmevalemiks peabki Jalmar jรคrjepidevust ja seda, et planeeritakse asju nii, et kรตik jookseks รตigeaegselt. Samas jรครคb Jalmar siiski kriitiliseks, รถeldes, et tegelikult on veel vรคga pikk maa minna, sest ehkki nende edu siit vaadatuna nรคib suur, on maailmas siiski teised mastaabid kui Eestis. Samuti tunnistab ta, et ka vigu tuleb ette, ent kogemuse kaudu รตpitakse ning arenetakse selle vรตrra kiiremini.
รhtu on veerenud ootamatu nobedusega ja ongi aeg jutuotsad kokku pakkida. Astun kargesse Tartu hilisรตhtusse. Kohtumisest jรครคb pihku รผks huvitav kobar mรคrksรตnu: kodu ja maailm, piirid ja piiritus, rรคndamine ja kohalolu ja kรตige lรตpuks jรคrjepidevus. Laiemas plaanis vรตib รถelda, et see, mida Trad.Attack! oma loomingu ja ettevรตtmistega teeb, on meie kultuurilise minapildi tervendamine.
Olen mรตelnud sellele, et nii nagu eestlased (sh raplamaalased) ei oska alati vรครคriliselt hinnata oma รผrgvรคgevaid rabamaastikke, ei oska me tihtipeale nรคha rikkust ka meie pรคrimuses. Kui aga kuulata ja vaadata Trad.Attacki, pole mingit kahtlustki, et pรคrimus on รคge ja selles peitubki meie brรคndrahn, mille รผle nii kodus kui ka vรคlismaal uhkust tunda.



