Mathura, kirjanik ja tรตlkija,Virumaa kirjandusauhinna laureaat 2017.
Mida lรคhemale jรตuab Eesti riigi suur ja รผmmargune juubel, seda enam olen tabanud end kรผsimast, mida me รตigupoolest selle tรคhtpรคevaga tรคhistame? Kas รผhe poliitilise รผksuse sรผndi, avalik-รตigusliku kehandi olemasolu? Vรตi omanditunnet, rahvusยญaadet, midagi viiendat-kuuendat?
Sรถandan arvata, Eesti Vabariik 100 on ennekรตike รผhe idee aastapรคev. Ja see on idee sellest, et Eesti maa ja keel ja kultuur on omamoodi, iseseisev suurus โ ja et see on nรตndapalju hinnaline, et seda mรคrgata ja hoida. See on seesama pรตhiseaduse preambuli idee, et Eesti riik sai loodud maa ja rahva ja keele sรคilimiseks. Ning hea on, et ta loodud sai, sest kui vรตrdleme oma tรคnast positsiooni paljude teiste oma hรตimurahvastega, siis vรตime vaid tรตdeda, et meil on vรคga vedanud: osa ei ole enam alleski, paljud heitlevad poliitilise survega.
รkski keel ega kultuur ei sรผnni aga iseenesest, mittemillestki. Keel ja kultuur on ikka รผmbritseva maastiku ja eluviisi peegeldused. Keel mรตtestab maad, millel elab, kultuur aitab toimida nii, et inimese ja tema รผmbruse vahele ei tekiks lรตhet vรตi lahusust. Sest kultuur, mis meid maastikust lahutab, ei olegi enam pรคriselt kultuur, vaid ainult intellektuaalne konstruktsioon. Vรตi strateegia.
Kui vaadata tagasi viimase paari aasta poleemilisematele รผhiskondlikele vaidlustele, siis tundub mulle, et konflikt vรตrsub sageli just sealt, kus inimesed tunnevad, et Eesti idee on ohus. Kรผsimus pole laulupeos vรตi riigihรผmnis vรตi รผhes vanas remmelgas kui sellises. Kรผsimus pole pรตhimรตttelises vaenus vรตรตramaalaste vastu vรตi vastumeelsuses suurema kaubavahetuse suhtes Euroopaga. Kรผsimus on selles, mida see kรตik Eesti ideele tรคhendab. Kui palju on inimeste sรครคrane ohutunne รผhel vรตi teisel puhul pรตhjendatud, on omaette kรผsimus. Aga Eesti looduse, keele, rahva pรคrast muret tundjale ei ole mรตtet ligi minna jutuga, et Eesti idee ei ole oluline. Sest nende jaoks just see ongi Eesti.
Eestlastena oleme oma vรคljakujunenud suhtumist asjadesse sageli harjunud kirjeldama vรคljendiga โtalupoeglik mรตtlemineโ. Vahel kasutame seda iseennast tunnustades, vahel maha naerdes. Ja tรตsi on, et kangekaelne sulgumine endasse vรตib tihti pรถรถrduda inimese vastu, sรผnnitada pimedat eneseuhkust ja rumalust. Ent talupoeglik mรตtlemine kui pragmaatilisus aitas siinsel inimesel sajandite jooksul toime tulla โ talupoeg oskas oma maad hoida ja vรครคrtustada, sest mรตistis oma otsest sรตltuvust sellest.
Elades tarbimisรผhiskonnas, naudime uusi mugavusi, ent ka unustame kergemini, kust kรตik me tarbitav pรคrit on ja tรคnu millele me seda nautida saame. Selle edasine peegeldus on tihtipeale inimese kaugenemine oma vaimu ja kultuuri olemuse ja pรคritolu mรตtestusest.
Uut maja ei saa aga senise kohale ehitada enne, kui on selgeks tehtud, mis vanast hoonest sรคilima peab. Uut รผhiskondlikku narratiivi ei saa luua mรตistmata, mida aja senisest loost alles peab jรคtma โ vรตi muidu kustub kogu me teekond ja kulg. Raske on mรตista ennast, kui keegi teine meid meile ei peegelda; ometigi ei saa me kedagi teist mรตista enne, kui oleme iseendast aru saanud.
Eesti riik on eestlastele รผhteaegu nii peegel kui ka enesejaatus. See on abivahend keele, rahva, maa, kultuuri hoidmiseks โ ja peegel jรคlgimaks, kui hรคsti oleme seda eesmรคrki seni teostada suutnud. Selles peeglis vรตiksimegi hinnata ka oma seniseid ja edasisi otsuseid, pidada meeles kaugemat perspektiivi. Maa hoiab meid, kui hoiame teda โ maad, mulda, kรตike seda, mis sealt vรตrsub ja toe saab. Vรตim vรตib kuuluda รผhele vรตi teisele ladvikule. Aga Eesti idee peab jรครคma poliitiliselt sรตltumatuks.



