Helerin Vรคronen
Hiljuti kรผsis laps, kus ma parema meelega elaks, kas korteris vรตi oma majas. Vastasin, et oma majas muidugi, korterielu pole ikka pรคris see, mida ma tahaks. Sellele jรคrgnes kรผsimus, millises kohas ma tรคpsemalt elada tahaks. Mรตtlesin hetke ja vastasin siis lapsele, et tegelikult ei ole koha nimel ega asupaigal tรคhtust. Oluline on aga see, et eluks vajalikud asutused ja teenused (kool, pood, raamatukogu, apteek, arstiabi, postkontor) oleksid umbes pooletunnise tee kaugusel kodunt. Ja kaugusest veel olulisem on see, et teed, millel igapรคevaselt liikuda tuleb, oleksid korras ja hooldatud.
Kahjuks on just sel kevadel nรคha erakordselt palju teid, mis on halvas vรตi lausa vรคga halvas seisukorras. Enamasti on need kรผll maapiirkondades asuvad kรตrvalteed, kuid ma arvan, et igaรผks meist teab kas Raplas vรตi mรตnes suuremas maakonna asulas teed, mis on nagu Ameerika mรคed.
Huvi pรคrast kรคisin sรตitmas Raka kรผla Rรคtsepa teel, mida nรผรผd rahvasuus Tammsaare teena teatakse. Ilus tรตesti, kuni kurvini, kus eelmisel aastal mustkatte saanud tee รคra lรตpeb. Tee, mille รครคrde jรครคvad mitmed elumajad, on juba praegu paras porimรผlgas.
Neljapรคeval, kui ma seda teksti kirjutasin, ei olnud kogu jรครค ja lumi sellel teel sulanud ja nii vรตib arvata, et olukord lรคheb seal lรคhima nรคdala jooksul veel hullemaks. Huvi pรคrast sai sรตidetud Raka kรผlast Sikeldi kรผla poole, et nรคha, mis olukord seal on. Pori oli kรผll vรคhem, kuid enamus teest on paras lรคbi aukude loksumine. Mรถรถda sellist teed loksudes tekib kรผll tunne, et รผks korralik maastur peab kuuluma maainimese pรตhivarustuse hulka, madalapรตhjalise auto lรตhuks sellistel teedel pรคris ruttu รคra.
Igal kรผlainimesel ja maksumaksjal on รตigus saada korralik tee, kuid sellest รตigusest on vรคga paljud ilma jรคetud. Vallad laiutavad kรคsi, kuna eelarves pole teehoolduseks piisavalt raha, ja riik on nina upsakalt pรผsti ajanud ja รถelnud, et nemad juurde ka ei anna, vaadake ise, kuidas hakkama saate. Samas leitakse rahasid muidu tรคitsa korras olevate teede suuremaks tegemiseks. Kas prioriteediks on see, et kรตik inimesed saaksid tรถรถle-(kooli)-koju marsruuยญdi lรคbida kuiva jala, puhta auto ja tervete nรคrvidega vรตi see, et Tallinn-Tartu teel oleks veel rohkem kihutajaid (keda siis trahvida saaks)?
Valju hรครคlega rรครคgitakse ka tasuta maakonnabussiliinide tulekust. Kuskohas need bussid aga liiguvad, kui kruusateede olukord jรคtab pehmelt รถeldes soovida?
Ja kust tulevad need sรตitjad, kui peatusesse tuleb kรตndida lรคbi porimรผlka? Ma ei ole ainus, kes arvab, et tasuta transpordi peale minev raha vรตiks minna hoopis teede kordategemiseks. Need kรผlavahe kruusateed ei ole ju lihtsalt mingid suvalised teed. Mรถรถda neid kรคivad inimesed koju ja tรถรถle, sealt peavad liikuda saama pรครคste, kiirabi ja politsei. Sisuliselt on korralik tee majanduse ja eduka elu alus.
Mรตelgem nรคiteks sellele, mis turiste siia Eestisse vรตiks tรตmmata. Rahu, vaikus, puhas รตhk ja looduskeskkond. Selleni jรตudmiseks aga ei ole turist nรตus sรตitma lรคbi porimรผlka ja kuumaastiku. Ma usun, et investeerimine kruusateede hooldusesse ja korrashoidu tekitaks juurde nii mรตnegi turismitalu ja ettevรตtte, mis laiemas plaanis tooks parema elu meile kรตigile.

