Stina Andok / foto: Siim Solman.
Raplamaa Arendus- ja Ettevõtluskeskus (RAEK) korraldas koostöös koolidega noortele ja ka õpetajatele Cashflow mängupäevi, kus osalised said arendada enda igapäevaseid majandusalaseid teadmisi.
Cashflow on jaapani päritolu maailmakuulsa USA finantsilise harija, ettevõtja ja autori Robert Toru Kiyosaki loodud finantskirjaoskust tõstev lauamäng, mis on tõlgitud eesti keelde ja mugandatud ka lastele eakohaseks mänguks. Kuigi lauamäng on kaubanduses müügil ja kättesaadav igaühele, on seda mängu peetud niivõrd harivaks ja oluliseks, et isegi mõned koolid on selle endale soetanud.
Tänu aktiivsele õpilasele Kelsi Nõlvakule sai mõni aasta tagasi selle mängu endale Rapla ühisgümnaasium, kus Nõlvak viis läbi isegi huviringi, et mängu tutvustada ja mängida. Nõlvak on mängu hariduslikest mõjudest kirjutanud ka uurimistöö.
Mai- ja juunikuus käis nüüdseks juba gümnaasiumi lõpetanud Nõlvak mööda maakonna koole, et sealsetele gümnasistidele majanduslikku mõtlemist arendavat mängu õpetada ja noori enese tuleviku peale senisest enam mõtlema innustada. Raplamaa Arendus- ja Ettevõtluskeskuse ettevõtluskonsultant-projektijuht Riin Pallon selgitas, et koos koolidega kirjutati talvel projekt Innovele, et soetada Cashflow mängud ja viia koolides läbi mängupäevi. „Koolid olid aktiivsed projekti kirjutamisel ja arvasid, et see oleks hea võimalus noortel proovida majandustehinguid mängulisel moel,” ütles ta.
Palloni sõnul mängis enamik mängupäevadel osalenud õpilasi majandusmängu esimest korda. „Kõige n-ö paremini läks Märjamaa gümnaasiumi 11. klassil, seal „pääses oravrattast välja”, mis on selle mängu eesmärk, kuus õpilast. Teiste gruppidega mängides jäi see arv tagasihoidlikumaks. Siiski peab ütlema, et enamik olid keskendunud ja mängisid põnevusega. Kindlasti õppisid noored seda mängides. Isegi kui nad ei jõudnud võiduni, võitsid nad siiski,” ütles Pallon.
Ühes koolis mängis mängu ka õpetajategrupp, kes kommenteeris, et olid algul pigem tagasihoidlikud, kuid otsustasid siis ikka kõiki mängu võimalusi proovida. Pärast seda muutus mäng oluliselt huvitamaks, rääkis Pallon. Mänge juhendanud Nõlvaku sõnul erinebki noorte ja täiskasvanute mängustiil selle poolest, et täiskasvanud tõmbavad oskuslikult paralleele päris elu ja oma kogemustega, püüdes riske vältida, samal ajal kui noored on julgemad riskima.
Nõlvak, kes on praegu 20-aastane, on enda sõnutsi mängu mänginud juba kaheksa aastat, sellest neli viimast on ta ka teisi juhendanud. Neiu tõdeb, et mäng on huvitav, aga küllaltki keeruline ning on vajalik, et keegi esimesel korral pisut juurde räägiks, mida ja kuidas teha. Mängus on ka palju majandusalaseid termineid, millega noored ei pruugi tuttavad olla. Kuid Nõlvaku sõnul saavad pärast esimest katseringi kohe kõik reeglitele pihta ja võivad mängimist nautida.
Nõlvak ise peab mänguga kokkupuutumist väga oluliseks osaks oma edasise elu kujunemisel. Mängust saadud teadmisi on ta edukalt rakendanud ning tõdeb, et enne Cashflow mängimist ei oleks ta osanud teatud asjade peale tullagi.
Palloni sõnul on noored mängu väga hästi vastu võtnud ning edaspidi kavatseb RAEK kooli majandusõpetajatega koostööd teha, et huvitatud klassid saaksid Cashflow mängu mängida.