Stina Andok / foto: Aare Hindremรคe.
Rapla kirikumuusika festivali ajal aset leidma pidanud keelpilliorkestri kontsert jรคi 3. augustil รคra, selle asemel astusid รผles kaks maailmakuulsat keelpillimรคngijat.
Juulikuu viimasel pรคeval saabusid Eestisse oma valdkonna tipptegijad, viiulimรคngija ja dirigent Sergei Stadler Venemaalt ja vioolamรคngija ning รตppejรตud Marco Misciagna Itaaliast. Nad viisid lรคbi keelpillimรคngijate suvekooli ja olid juhendajaks kรผmmekonnale รตpilasele, kes olid teadmisi omandama tulnud kogu maailmast, nรคiteks USA-st ja Hiinast.
Stadler ja Misciagna saabusid Eestisse noori tegijaid juhendama suuresti tรคnu koostรถรถpartnerile, kellega Rapla kirikumuusika festivali kunstiline juht esmakordselt otsustas jรตud รผhendada. Suured nimed saabusid, aga koostรถรถpartner oli suvekooli kutsunud ka mรคrksa nooremaid juhendatavaid, kui oli ootuspรคrane, ning seetรตttu ei saadud keelpilliorkestrit kontserdi pรคevaks kokku ja รผhtsena mรคngima.
Orkestrit ei olnud ja see oli vรตib-olla mรตnele umbkaudu kolmekรผmnest kuulajast, kes olid kohale tulnud, ka pettumuseks. Vรคhemasti esialgu. Pettumuseks ei olnud siiski mingisugust pรตhjust, vaid sootuks vastupidi. Stadler oleks orkestrit รผksnes dirigeerinud, aga nรผรผd astus ta publiku ette viiuliga ja esitas ise muusikat.
Muusikaliselt oli esimeseks palaks aga hoopis Tiia Tenno orelil mรคngitud J.ย S. Bachi โToccata ja fuuga d-mollโ. See konkreetne Bachi loodud helistik on ilmselt paljudele tuttav, kuna seda on รผsna tublisti kasutatud filmides. Hoobilt meenub R. Mamouliani 1931. aasta film โDr Jekyll ja Mr Hydeโ. Sรผnge ja sรผgav algus, ma รผtleks.
Kuna sellele jรคrgnes Stadleri esitatud J.ย S. Bachi โPartiita nr 3 E-duur sooloviiulileโ, mis viis meid hoopis รผhe vรตi mitme fantaasiategelase rรตรตmsameelsesse igapรคeva, hakkas muusikaline elamus meenutama pisut โMidsomeri mรตrvadeโ episoodi. Algab see traditsiooniliselt halvaendeliselt, keegi sureb ja stseene toetab tume muusika. Seejรคrel on kรตik jรคlle รตnnis, sest keegi veel ei tea, et midagi koledat on toime pandud.
Misciagna esituses viis H.ย I.ย F. Biberi โPassakalja soolovioolaleโ meid aga sootuks teise spektrisse. Enam ei saanud tuua paralleeli justkui mitte millegagi, muusika viis iseenda hinge sรผgavamatesse soppidesse, pannes unustama muu maailma selleks hetkeks.
Kahe virtuoosi koos mรคngitud W.ย A. Mozarti pala โDuo nr 1 viiulile ja vioolaleโ oli jรคllegi pigem optimistliku kรตla ja meeleoluga ning laskis taas jรคlgida laval toimuvat. Stadler on juba keskealine hรคrrasmees, hallipรคine, turske ja tรตsimeelne, laskmata รผhelgi emotsioonil vรคlja paista, Misciagna aga nooremapoolsem, samuti tรตsine, aga kรตneles silmade ja hoogsate, vรตimendatud liigutustega. Dueti ajal pรผรผdis Misciagna pidevalt pilguga Stadlerit, kes kordagi, vรคhemalt mรคrgatavalt, ei vastanud.
Kontserdi lรตpetas G. Tartini sonaat โIl trillo del Diavoloโ ehk โkuraditrillerโ, mille esitasid orelil Tenno ja viiulil Stadler. Sedapuhku mรคngis Stadler publiku selja taga, oreli juures rรตdul. See andis vรตimaluse piiluda selja taga istuvate inimeste poole. Hajali istuv rahvas oli meelekindlalt vaikne. Hea oli vaadata, et nii mรตnelgi olid silmad suletud, et veelgi enam olla selles hetkes kohal. รhel proual tuli ka silmnรคhtavalt tukk peale. Kes saab talle seda pahaks panna, soojad kirikuseinad รผmber, รตhtune aeg ka juba. Olgu see siis kiituseks, et Stadler suudab โkuraditrilleristkiโ hella unelaulu vรคlja mรคngida.
Kui oli aplausi aeg, oli piinlikult hรคsti tunda, kui vรคhe oli rahvast kohale tulnud. Meie ees seisis maailma klassikalise muusika koorekiht, aga saalis ei paistnud kohalikku koorekihti kuskilt. Kรผllap oleks vaatepilt teistsugune olnud, kui kuulajad oleks osanud oodata Stadlerit viiulil, aga kindel ei saa olla. Minul igatahes oli raske sellelt kontserdilt lahkuda ja edasi minna oma tavapรคrase, triviaalse eluga. Oleks tahtnud selle muusika kรผtkeis kauemgi olla. Tahaks loota, et need vรคhesed, kes tol รตhtul kirikus kohal olid, oskavad hinnata seda kingitust, mille osaliseks me saime.


