Stina Andok / Foto: Ulvi Blande.
Viimase aja suunad alaealiste seaduserikkujatega tegelemisel viivad pigem eemale lihtsalt karistamisest ning รผha enam keskendutakse teole endale ning pรผรผtakse noori suunata oma tegusid mรตistma ja nende tagajรคrgi heastama.
Vestlesime Rapla politseijaoskonna uurija Triin Tรคhtla ja noorsoopolitseinik Kristel Pรตhjalaga, millised on nende kogemused Rapla piirkonna noorte ja nende korrale kutsumisega.
Kuidas info alaealiste poolt toime pandud rikkumiste kohta politseini jรตuab?
KP: รnneks mรคrkamist on piisavalt. Ka liikluses kodanik mรคrkab ja annab teada. Sellest antakse ka teada, kui kuskil noortepundid ringi liiguvad.
TT: See, kui palju tegusid avastatakse, sรตltub vรคga palju meist endist ka. Kui inimesel midagi รคra varastatakse, siis inimene teatab. Kui alaealised joovad, suitsetavad vรตi tarvitavad narkootikume, siis selle kohta laialt meil helistamisi ei ole. Kui palju me seda avastame, sรตltub sellest, kui palju me ise kรคime vรคljas ja vaatame. Politseinikud kรคivad ka รตhtuti vรคljas, et olla noortele lรคhemal.
Ma tean, et vahepeal oli probleem noortepundiga Konsumis, kes seal aega veetis ja justkui inimesi segas. See olukord on nรผรผdseks lahenenud?
TT: See punt mitte ainult ei seganud tรถรถtajaid ja poekรผlastajaid, vaid nad kรคisid ka varastamas. Sellega sai pรคris palju tรถรถd tehtud. Kauplus tuli ka hรคsti kaasa. Kauplus ise mรครคras sisenemiskeelu nendele noortele ja meie teavitasime lapsi ning nende vanemaid, et need lapsed ei ole sinna poodi oodatud. Nii hakkas probleem vaikselt lahenema.
KP: Sisenemiskeelule eelnes pรคris pikk protsess, รผmarlauad ja kohtumised. Eelnevalt pรผรผti lihtsamalt olukorda lahendada. Noored pidid poes vabandama, aga kuna vargused ikka jรคtkusid, vรตeti kasutusele selline mitte kรตige tavalisem meede.
Miks lapsed varastavad?
KP: Erinev vajadus. Kui lapsel on nรคlg, siis ta varastab endale saiakest. Kui lapsel on tรคhelepanupuudus, siis on vaja seda kuidagi kompenseerida. Ta ei mรตtle, et ma nรผรผd varastan, ta lihtsalt mรตtleb, et ma nรผรผd teen midagi. On loomulikult neid, kes nรคevad, et รผks teeb ees ja proovivad jรคrele.
Kord ma nรคgin รผhes kaupluses, kuidas mรผรผjad olid kimpus noortega, kes vรตtsid limonaadipudelist lonksu ja panid selle riiulile tagasi. See tundus ka justkui mรคng nende jaoks.
KP: Tรคpselt, nad vaatavadki, mis nรผรผd edasi saab.
TT: Nad teevad seda tunnustuse saamiseks ka. Lรคhevad pundiga koos ja siis ergutavad, kas sina julged seda teha, mina julgen. Teevad seda selleks, et kuhugi kuuluda vรตi oma sรตpradelt tunnustust saada.
Aga vรคga paljudel noortel, kes teevad pahandusi, on tagataustal asju, mis on korrast รคra. On peres probleemid, vanemad joovad alkoholi, keegi neist ei hooli. Muidugi on neid noori ka, kellel on kรตik korras, aga siis on see rikkumine pigem รผksikjuhtum. Ta saab aru, et tegu oli vale, ja ta enam seda ei tee. Need, kes teevad pahandust tรคna, homme ja edaspidi, on vรคga keerulistest perekondadest ja koostรถรถs vallaga tuleb neid perekondi aidata.
Tรคnaseks me oleme jรตudnud arusaamisele, et selliste keerulisemate juhtumite puhul ei ole klassikalises mรตistes karistamine kรตige efektiivsem?
KP: Lรตppkokkuvรตttes, mis see karistamine annab? Esimesena tuleb proovida teisi lรคhenemisi. Kui mรตjutusvahendid ei aita, siis viimase abinรตuna vรตiks kaaluda karistamist. Nรคiteks vรตib lapse suunata huviringidesse vรตi siis pakkuda psรผhholoogiteenust nii lapsele kui ka lapsevanemale. On ka koolivahetus aidanud.
Kui koolis on hinded kehvad, tekivad puudumised, on palju vaba aega, siis minnakse vargile. Tekib adrenaliinihetk juurde. Siis toimub nรคiteks koolivahetus, vรคiksem kool, kaob ka vargus รคra. Sellistel juhtudel ei aita karistamine, vaid on vaja probleemiga tegeleda. Kui laps on hรคdas ja ta muudmoodi ei oska, siis laps kรคitub halvasti. Kui lapsele tรคhelepanu pรถรถrata, teda aidata ja รตpetada, kuidas รตigemini kรคituda, on vรตimalus paremale kรคitumisele suurem.
Kui vรตrrelda ajateljel karistusmeetmeid, mida on kasutatud varem rohkem ja mida nรผรผd kohaldatakse. Mis on erinevus?
TT: Varem karistati noori rohkem. รra on kadunud alaealiste komisjonid, muud vรตimalused on kรตik alles. Tegelikult on meil vรตimalusi nรผรผd just juurde tulnud. Vรตimalus alaealisele rahatrahvi mรครคrata on ka endiselt alles, aga seda kasutatakse pigem viimase variandina. Esimeste รตigusrikkumiste korral me pigem hoiatame, teeme vestlusringe, noored kirjutavad esseesid.
Muutus seisneb siis selles, et valitakse leebemaid vรตi teistsuguseid meetmeid kui varem?
KP: Rahatrahvi tegemine on kรตige lihtsam variant. Seega see, mida me praegu teeme, on tegelikult tรผlikam, aeganรตudvam kรตikide osapoolte jaoks. Laps peab oma teo heastamisel sellele tegevusele keskenduma. Nรคiteks, kui noored sodisid ja lรตhkusid hoonet, pidid nad hiljem seda puhastama, pesema, koristama. Nad pidid selle ise oma kรคtega korda tegema ja rohkem ei ole kaebusi tulnud. Mina leian, et praegu on noorele pigem ebamugavam. Nad peavad tรถรถd tegema selleks, et oma tegu heastada.
รhel juhul andsin lapsele raamatu lugeda ja oli teada, et talle ei meeldi lugeda ja see on tegelikult tema jaoks pingutus. Ta luges selle teemakohase raamatu lรคbi, mis on vรคga positiivne. Hiljem toimub meil kohtumine, kus ta peab raamatust รผlevaate andma.
TT: See on vanematele ka tรผlikam. Kui รผmarlaudu korraldame, peab vanem ka siia kohale tulema. Tal on tรถรถd ja muud kohustused, tal oleks lihtsam maksta รผlekandega see rahatrahv.
Praegu tegeletakse noortega rohkem?KP: Ei saaks รถelda, et tegeletakse rohkem. Enne ka tegeleti, agaโฆ
TT: Vรตib-olla me keskendume rohkem teole ja selle heastamisele, mitte sellele, et seda noort karistada.
TT: Jah, et noor saaks ise ka aru, mida ta nรผรผd valesti teinud on.
KP: Lapsevanem ju vastutab alaealise eest. Mina pooldan seda, et kuigi vanem kontrollib, et laps oma teo heastaks, on laps see, kes peab ise vastutama ja lรคheb siis vabandab vรตi heastab oma teo.
Nii kui laps kergemini pรครคseb, ema lรคheb vabandama vรตi maksab kinni, siis ta ei tunneta seda, et ta on midagi teinud. Alles oli รผks kogemus, kus inimene rรครคkis, et laps tuli ja vabandas mu ees, ise vรคrises. See tunne jรครคb lapsele sisse. Teinekord mรตtleb kaks korda, kas tasub midagi lรตhkuda vรตi mitte. Vรตib-olla รผldsusele ei paista see niivรตrd silma. Palju kรคib meediast lรคbi, et noori ei karistata vรตi nendega ei tehta midagi, aga tegelikult ei ole ju nii.
TT: Meil on Raplas puudus sotsiaalprogrammidest, kuhu lapsi suunata, ja seetรตttu me peamegi ise vรคga palju leiutama. Nagu Kristel siin รผtles, et laseb raamatut lugeda. Ta on ise selle vรคlja mรตtelnud. Seda ei ole kuskil seaduses kirjas, et vot sellise teo eest tuleb lugeda raamatut. See on ka mรตjutusvahend. Kristel ei andnud suvalist raamatut, vaid see oli teemakohane. Tegemist oli narkootikumide tarvitajaga ja raamat oli ka sellest, mida selline elu vรตib endaga kaasa tuua. Eesmรคrk on see, et noor รตpiks sellest teost, teeks รตigeid jรคreldusi ja pรผรผaks edaspidi seadusekuulekalt kรคituda.
Koostรถรถs vallaga on saanud รตigusrikkumisi toime pannud alaealisi suunata ka laagritesse. See ei ole kรผll otseselt sotsiaalprogramm, aga tรคidab sama eesmรคrki.
Ilmselt suvi ongi selline aeg, kus noortel on rohkem aega pahandusi teha?
KP: Ma olen tรคheldanud, et kooliaeg on noorte jaoks stressirohkem. รppepinge ja tunne, et ma ei saa รตppetรถรถga hakkama, mรตjub lapsele kooliajal rohkem. Kui peres ei osata seda tรคhele panna, tekivadki probleemid. Halvemal juhul elab laps end vรคlja kellegi lรถรถmisega vรตi varastamisega.
Oleme rรครคkinud, et noored rikuvad rahu, vandaalitsevad ja varastavad. Viimasel ajal on sotsiaalmeedias silma jรครคnud mitmeid teadaandeid rattavarguste kohta. Kas tundub ka teile, et praegusel perioodil on neid kuidagi sagedasti? On need teieni jรตudnud?
KP: Minu meelest sel suvel ei ole eriti รผldse olnud.
TT: Tegelikult on jagamine sotsiaalmeedias vรคga hea, info liigub kiiresti, aga samal ajal vรตiks info ka politseisse tulla. Facebook ei pruugi muret รคra lahendada. Muidugi, me ka hoiame aeg-ajalt Facebookis pilku peal, aga me ei jรตua alati sinna.
KP: Kui eelmisel suvel oli tรตukerattavargus, mis anti kohe politseisse, aga samas kajastati Facebookis, saadi see tรตukeratas vรคga kiiresti kรคtte, kuigi see tรตukeratas rรคndas Tallinnasse.
TT: Facebook on iseenesest vรคga hea koht jagamiseks. Meil on niiviisi mitmeid asju tulnud vรคlja. Oleme jaganud pilte, tahame teada, kes see inimene on, ja Facebookis tuleb see vรคga ruttu vรคlja. Samas on olnud nรคiteid, kus on sรผรผdistatud tรคiesti vale inimest.
Mida lapsevanemad saavad teha, et hoida oma lapsi pahandustesse sattumast?KP: Vรคga hรคsti aitab tรคnapรคeval see, kui vanemad on kursis, mida nende vรตsukesed teevad. Kahjuks tihti vรตetakse nii, et 1.-4. klassis on laps veel vรคike ja teatakse, kus ta kรคib ja kellega ta on. Nii kui lรคheb viiendasse, saab laps kuidagi hopsti suureks. Siis vanem ei tea, kus ta on, kes on tema lapse sรตbrad, ja sealt tekib vรคga palju arusaamatusi ja probleeme. Laps on ikkagi vรคike/noor ka pรตhikooliastmes.
Vanemad vรตiksid olla kursis ka internetimaailmaga. Vanem on see, kes suunab, รตpetab, jรคlgib, kontrollib. Tegelikult, olgem ausad, iga laps on รตnnelik, kui tema vastu huvi tuntakse. Ei pea iga natukese aja pรคrast helistama, aga peab tundma huvi, mida ta teeb ja kus ta on.
Kodanikud vรตiksid olla ka vastuvรตtlikumad sellele, et noor tuleb ja heastab oma teo. Las ta tuleb ja kasvรตi riisub lehti vรตi aitab midagi pesta. Tekitada selliseid olukordi rohkem. Mul on hea meel, et uue aasta algusest saati on neid juhtumeid, kus kodanik ise รผtleb, et tรผhja see 40 eurot, las ta tuleb aitab mind, mitte see, et olgu raha olla. Mina usun, et oma teo heastamine toob pikemas perspektiivis paremaid tulemusi kui karistamine.



