Helerin Väronen / foto: Siim Solman.
Esmaspäeval, 17. septembril avati pidulikult Kohila kõige uuem, kõige pikem ja kõige kallim kergtee.
Uue tee alguspunkt on samuti värske ilme saanud Vabaduse väljak. 7,8 km pikkune kergtee ühendab omavahel Kohila, Hageri ja Sutlema.
Kohila vallavanem Heiki Hepner sõnas, et uus kergtee annab kindlasti kvalitatiivse tõuke liikumisharjumuste suurendamiseks. Et sellega algust teha, olid vaatamata vihmale väljakule kogunenud umbes kolmkümmend jalgratturit, kellest päris suur hulk olid lapsed. Lisaks oli neid, kes läbisid raja Kohilast Hagerisse joostes või rulluisutades. Peale tervisespordi tagab aga uus kergtee turvalise juurdepääsu töökohtadele, teenustele ning bussi- ja rongiliiklusele.
Kohila valla jaoks on kergtee seni suurim investeering ühte teesse. Projekti kogumaksumuseks koos projekteerimise ja ehitusjärelevalvega kujunes 1,5 miljonit eurot. 85% ehituskuludest saadi toetusena EAS-i meetmest “Piirkondade konkurentsivõime tugevdamine”.
Hepner sõnaski, et kui seda toetust ei oleks saadud, oleks jäänud tee ehitamata. Tee ehitaja oli YIT Infra Eesti AS, projekteeris FIE Anne Unt ning omaniku järelevalvet tegi Tarindiprof OÜ. Kuigi valdavalt läks ehitamine valutult, oli maade võõrandamise osas Hepneri sõnul paar keerulist situatsiooni ja selle tõttu tuli ka projekti muuta. Ehitamine pole kunagi hea ja mugav, kuid lõpptulemusega jäädakse loodetavasti rahule.
Selleks, et teel liiklejaid natuke ka harida, on Kohila keskkonnahariduse keskuse ja Hageri muuseumi koostöös valminud kodulooline virtuaalne matkarada. Selle leiab aadressilt avastusrada.ee. Matkarada tutvustab Kohila-Hageri-Sutlema ja Aandu piirkonna loodus- ja ajaloolisi objekte. Kodulooliste tekstide autor on Virve Õunapuu ning Kristi Solvak koostas loodusobjektide kirjeldused. Kergtee avamisel tutvustas Solvak matkarada ja luges ette esimese punkti, Vabaduse väljaku juurde kuuluva teksti. Matkarada valmis just sobival ajal, kuna käes on keskkonnasõbraliku liikumise kuu.
Vabaduse väljaku kohta sõnas Hepner, et ka järgnevatel aastatel on seal üht-teist teha, kuna esimese hooga ei hakanud hammas kõigele peale. Samuti on alustatud projekteerimistöödega Kohila-Urge lõigul ning maade omandamist Urge-Prillimäe-Salutaguse lõigul.