Maa-amet, kes vastutab Rail Balticu jaoks maade kokkuostmise ja vahetamise eest, on alustanud pakkumiste tegemisega Kohila vallas. Esimestena on saanud pakkumise Vilivere, Urge, Salutaguse ja Loone kรผla elanikud.
Kohila vallavanem Heiki Hepner sรตnas, et valda ei olnud informeeritud, millal pakkumiste tegemisega alustatakse. Praeguseks on lรคbirรครคkimised peetud ja eelprojekt tehtud, kuid pakkumistest teavad tรคpsemalt vaid maaomanikud ise. Hepner sรตnas, et seni on tulnud valda รผks metsaomanik, kes ei olnud rahul talle pakutava tehinguga (see lugu leidis kajastamist 18. oktoobri Maalehes). Tรคpsemaid detaile Hepner ei tea, nii et ta ei oska hinnangut anda, kas pakkumine oli mรตistlik vรตi mitte, kuid kaldub arvama, et arvestades metsa eest pakutava hinna vรคljaarvutamise valemit, pigem mitte.
Pakkumine tehakse kolme viimase aasta keskmise puiduhinna alusel, kuid 2015 ja 2016 oli puidu hind vรคga madal, hakates kerkima 2017. aasta alguses. Tรคnavu on aga puidu hind lรคbi aegade kรตige kรตrgem. Hepner soovitas neil raiekรผpse metsa omanikel, kel suuremad kogemused metsa รผlestรถรถtamisest olemas, see tรถรถ ise รคra teha enne maa Rail Balticu tarbeks mรผรผmist. Kuid neile, kellel kogemused puuduvad, ei julge ta seda soovitada, kuna kulud vรตivad tulla ootamatult suured.
Kรผsimusele, kas vastab tรตele, et inimesed on rohkem nรตus maatรผkke vahetama, vastas Hepner jaatavalt. Kuid nii palju, kui ta on kuulnud, ei pakuta enamasti vahetuseks maatรผkki ostetava kinnistu kรตrvale, vaid kaugemale. Kui see tรตele vastab, on see Hepneri arvates paras seatemp.
Majaomanik ei ole veel
pakkumist saanud
Kohila vallas jรครคb Rail Balticu trassile ka รผks maja Mรคliveres, mille omanik pole veel pakkumist saanud, kuigi tema arvates vรตiksid majaomanikud olla just esimesed, kellele pakkumine tehakse. Seda, et tema maja jรครคb trassile, teadis omanik juba ammu, kuna see asub mitme vรตimaliku trassi ristumiskohas. Olukord on tema jaoks aga vรตrdlemisi frustreeriv, kuna juba niigi pikalt on oodatud, mis edasi saab.
Milline vรตiks tema 90-ndatel ehitatud elumaja vรครคrtus olla, ei ole veel teada, kuna riiklik hindaja ei ole maja uurimas kรคinud. Lammutamine teeb kรผll omaniku meele mรตruks, kuid olukorraga tuleb leppida. Tema puhul pakutakse ilmselt taastamisvรครคrtust, kuid on ka neid maju, mis pรครคsevad kรผll lammutusest, kuid jรครคvad Rail Balticu trassile vรคgagi lรคhedale. Hepner toob nรคiteks รผhe Kohila sissesรตidul oleva maja, mille kรตrvalt hakkab lisaks olemasolevale maanteele jooksma ka raudteetrass.
Kรผsimustele vastas Maa-ameti maakorralduse osakonna juhataja ja Rail Balticu projektijuht Merje Krinal
Miks ostmise-vahetamisega just Kohila vallast alustatakse?
Maade omandamisega on alustatud selles jรคrjekorras, nagu on kavandatud raudtee pรตhiprojekti valmimine ja ehitamine.
Kui palju maaomanikud oma soove ja arvamusi selles protsessis saavad avaldada ja kui palju nendega arvestatakse?
Maa-amet on maaomanikega kohtunud ja selgitanud maade omandamist. Samuti on รคra kuulatud maaomanike soovid. Pakkumuse tegemisel arvestatakse maaomaniku soovidega, kuid ka riigi vรตimalustega ning sรตltuvalt sellest tehakse pakkumine kas rahas vรคljaostmiseks, pakutakse maakorraldust vรตi maade vahetamist. Kui maaomanikul on pakkumuse vรตi hindamise kohta vastuvรคited vรตi kรผsimused, siis antakse lรคbirรครคkimiste kรคigus tรคiendavaid selgitusi ning lepitakse kokku sobivas alternatiivis.
Mis on need vahendid, millega maaomanikke motiveeritakse?
Riik pakub maaomanikele erinevaid lahendusi. Paljud maaomanikud on huvitatud maakorraldusest ja piiride muutmisest, et maakasutus ei killustuks. Seega on maa kaotust vรตimalik kompenseerida teise maatรผki andmisega. Rahas maa vรคljaostmisel lisandub kokkuleppe saavutamise korral ka tรคiendav motivatsioonitasu, mis on 20% tasust, kuid mitte vรคhem kui 0,8 kordne ja mitte suurem kui 50 kordne eelneva aasta keskmine brutokuupalk. Kรคesoleval hetkel nรคiteks on minimaalne motivatsioonitasu 1007 eurot.
Eluaseme kaotuse eest lisandub tรคiendav hรผvitis 10% tasust. Menetluse osalisele makstakse ka asjaajamise kulu, mis on kahele tรถรถpรคevale vastav keskmine palk. Maa omandamisel makstav tasu ja hรผvitised on tulumaksuvabad.
Mismoodi on seadust muudetud nii, et see lihtsustaks maade ostmist ja vรตรตrandamist Rail Balticu rajamiseks?
Kinnisasja avalikes huvides omandamise seadus pole vaid Rail Balticu jaoks. Kinnisasja avalikes huvides omandamise seadust kohaldatakse kรตigi riigi ja kohaliku omavalitsuse avalikes huvides vajaminevate maade soetamiseks. Nรคiteks vรตib riigi avalik huvi olla seotud maanteede rajamisega, riigikaitse vajadustega, maavara kaevandamise vรตi riigipiiri vรคljaehitamisega jne. Rail Baltic on suurim ja rohkem kรตneainet tekitav projekt.
Eelmine, kinnisasja sundvรตรตrandamise seadus oli ajale jalgu jรครคnud nii maaomaniku kui ka riigi vaatevinklist. Uuenenud seadus annab kokkuleppemenetluseks erinevaid alternatiive ning see soodustab kokkuleppe saavutamist maaomanikega. Kui lรคbirรครคkimiste kรคigus vรตimalik hinnavaidlus ja maaomaniku vastuvรคited saavad lahendatud, kuid kokkulepet ikkagi ei sรตlmita, vรตib riik otsustada sundvรตรตrandamise varasemas menetluses vรคlja selgitatud tasust lรคhtuvalt. Seega tehakse sundvรตรตrandamise otsus sama menetluse loogilise jรคtkuna ja ei ole eraldi menetlus.
Kui maaomanikega ei jรตuta kokkuleppele kolme kuu jooksul, kas siis maa sundvรตรตrandatakse?
Kui kolme kuu jooksul kokkulepet ei saavutata, siis vรตib riik sundvรตรตrandamise otsustada. Kui maaomanik teeb lรคbirรครคkimiste kรคigus koostรถรถd ja selgub, et on vaja teha veel tรคiendavaid menetlustoiminguid, vรตib riik lรคbirรครคkimiste tรคhtaega pikendada. Kui maaomanik pakkumusele ei vasta ega esita ka omapoolseid vastuvรคiteid ning seetรตttu ei ole vรตimalik pidada lรคbirรครคkimisi, tuleb riigil rakendada sundvรตรตrandamist.
Maalehes ilmunud artiklist jรคi silma, et รผks metsaomanik ei olnud rahul selle hinnapakkumisega, mis talle tehti, arvates, et ise metsa รผles tรถรถtades saaks ta rohkem kasu. Kuidas metsamaa eest pakutud hind tekib ja kas see konkreetne pakkumine oli teie arvates รตiglane?
Metsaga kinnisasja vรครคrtuse arvutamisel tuginetakse Vabariigi Valitsuse 08.07.2004 mรครคrusega nr 242 kehtestatud metoodikale. Kasvava metsa vรครคrtuse leidmisel vรตetakse aluseks kasvava metsa inventeerimise andmed ja RMK kolme eelneva aasta sortimentide mรผรผgitehingute keskmine hind. Arvutusmudel kasvatab metsa raiekรผpsuseni, arvutab raiest saadavate tulude ja metsa รผlestรถรถtamiseks tehtavate kulude nรผรผdisvรครคrtused, mis summeeritakse. Tulemusest arvatakse maha maamaksu kulu metsakasvatamise perioodi eest ja kultiveerimiskulu. Seega mรครคratakse metsa vรครคrtus arvutuslikult ning arvestatakse ka metsa รผlestรถรถtamise ja kasvatamise kuludega.
Nimetatud metoodikat on aastaid kasutatud looduskaitsealuste maade omandamisel. Kuivรตrd tรคnases puidu turusituatsioonis on hinnad kasvanud, siis vรตib vaieldav olla eelnenud kolme kalendriaasta metsamaterjali mรผรผgitehingute keskmise hinna kasutamine. Samas kรตigub puiduturg mรตlemas suunas ja รผhtlustamaks vรคga suuri hinna muutusi ning kaitsmaks neid omanikke, kelle kinnistu riik omandab hindade langemise perioodil, ongi mรครคruses kasutatav kinnisasja omandamisele eelneva kolme kalendriaasta keskmine hind. Erinevalt looduskaitsealuste maade omanikest jรครคb metsaomanikul praeguses olukorras vรตimalus mets ise รผles tรถรถtada, hoida kokku raiekuludelt ja mรผรผa puit tรคnaste turuhindadega.
Selgitame, et metsaga kinnisasjade turuvรครคrtuse mรครคramine รผheselt ei ole lihtne, sest ilma metsata kinnistute puhul on vรตimalik rakendada tehingute vรตrdlemise meetodit ja hindaja otsibki hinnatava objektiga sarnased tehingud turult.
Metsaga kinnistute puhul ei saa tehingute vรตrdlemist rakendada, sest tehingus osalevatel kinnisasjadel kasvav mets vรตib olla vรคga erineva vรครคrtusega. Kasvava metsa hindamine on oluliselt keerukam ning hinnavaidluse korral tuleb kaasata lisaekspert. Kรคesoleva ajani ei ole konkreetne metsaomanik menetluse lรคbiviijale oma vastuvรคiteid esitanud, kuid kui need esitatakse, saab asuda neid lahendama.



