Kui Drakadeemia korraldatud Eesti esimese loovkirjutamiskonverentsi โMis on hea teksti valem?โ registreerimine kuu varem algas, ei oodanud nad, et huvi nii suur on. Paika pandud osalejate arv oli esimese 16 tunniga kolmekordselt รผletatud.
Kuigi tundub, et loovkirjutamine on niลกiasi, kรตnetab see tegelikult paljusid. Loovkirjutamise รตpetajaid on viimastel aastatel aina enam, kuid koostรถรถ nende vahel on nรตrk. Drakadeemia loovjuhi Siret Campbelli sรตnul oligi nende eesmรคrk 26. oktoobril toimunud konverentsil tuua kokku nii loovkirjutamise รตpetajad kui sellest huvitujad. Kriitikud on kรผll รถelnud, et loovus on midagi, mis on kaasa sรผndinud, kuid Campbell sellesse ei usu ja seetรตttu tekkis kรผmme aastat tagasi Drakadeemia, mis รตpetab nรคidendite, stsenaariumite ja proosa kirjutamist.
Esimeseks ettekandeks oligi teatriteadlase Madli Pesti โDrakadeemia 10 aastatโ, kus ta lahkas, miks Drakadeemia on olnud nii edukas. Mรคrksรตnadena tรตi Pesti vรคlja: praktiline lรคhenemine, koostรถรถ ja individuaalne tagasiside. Kursuse lรตpus valmib igal osalejal viimistletud tekst ja vรคga mitmed kursustel osalenud on saavutanud kirjutamiskonkurssidel hรคid tulemusi.
Loovusest tรคpsemalt rรครคkis Airi Liimets oma ettekandes โLoovusest ja loovuse รตpetamisestโ. Liimetsa seisukoht oli, et tegelikult rรครคgitakse meil loovusest liiga palju. Loovaks sildistatakse peaaegu kogu tegevus, mis on tavapรคrasest aktiivsem.
Loovust lรคhemalt uurinud psรผhholoogid on teada saanud nรคiteks, et loovus ja andekus ei pruugi omavahel รผldse seotud olla ning loov inimene keskendub protsessile, mitte eesmรคrgile. Selleks, et protsessi saaks nimetada loovaks, peab see sisaldama nelja faasi. Kรตik algab info kogumisest, sellele jรคrgneb inkubatsioon, mille kรคigus info settib. Kolmas faas on taipamine, pรคrast mida tuleb avastatu kirja panna. See faas on loova inimese jaoks kรตige tรผรผtum.
Filosoofilisest vaatenurgast lรคhtudes aitab loovusele kaasa oma surelikkusega leppimine ja vaikuses olemine. โVaikuses hakkame tรตeliselt mรตistma kunstide sรตnumit, oma surelikkust, seost teiste inimestega ja olemise olemust,โ seletas Liimets lahti vaikuse tรคhtsuse.
Lรคti dramaturgi Lauris Gundarsi ettekanne โJa siis ma kohtasin oma isa ehk Kรตige tรคhtsam on tegelaneโ lรคks detailsemaks ja andis neli olulist punkti, mida tegelast luues tรคhele panna. Esiteks vanus, teiseks tema pรคritolu ehk juured, kolmandaks elukutse ja neljandaks unistus. Iga lugu algab sellest, et tegelane teeb sammu oma unistuse poole. Nii et kรตige olulisem on leida tegelase see unistus, mis on peaaegu saavutatav, kuid mis nรตuab pingutamist.
Paneeldiskussioonis osalesid Meelike Saarna, Jim Ashilevi, Siret Campbell ja Margit Keerdo-Dawson. Vestlust modereeris Mihkel Seeder. Diskussioon algas mรตttekรคigust, et kui tahad hรคsti kirjutada, siis tuleb palju lugeda. Samuti tuleb palju harjutada. Inspiratsioon peab leidma sind tรถรถd tegemast, selle ootamise peale oma kirjanikukarjรครคri รผles ei ehita. Igal kirjutajal tekib aga aeg-ajalt blokk, millest รผlesaamiseks soovitati nรคiteks koguda rohkem infot teema kohta. รhteainsat soovitust anda aga ei saa, kuna iga teos nรตuab oma kรผtust. Lisaks soovitati anda oma kirjutisi kellelegi lugeda.
Iga osaleja sai valida endale viie tรถรถtoa hulgast kaks, kus teemale lรคheneti veelgi detailsemalt ja praktiliselt. Peale inspireerivaid tรถรถtube kokkuvรตtteid tehes tuli tunnistada, et kuigi me oleme kรตik erinevad, on kรตigil kirjutajatel samad probleemid ja mured, mida me sageli ei julge tunnistada.
Kokkuvรตttes vรตib รถelda, et hea teksti valem on kirglik suhtumine oma ideesse, pidev ja pรตhjalik tรถรถ ning kรตrvalseisja kriitiline pilk.


