Mind liigutas vรคga Mรคhe baptistikoguduse pastori Raido Orase jutlus, mida ta esimese advendi jumalateenistusel pidas.
โMina usun, et Eesti rahvana oleme me erakordselt abivalmid. Igal aastal on saated ja programmid, mis tรตdevad, et taas kord on kedagi aidatud. Aga mitte ainult jรตulude ajal,โ รผtles pastor ning rรครคkis รผhest episoodist.
โSeisin Riias hotelli vastuvรตtulaua รครคres ja nรคgin, et minu jรคrel tuli รผks vรคsinud mees. Oli kaugele aru saada, et tema reis ei ole lรคinud hรคsti ja ma lubasin ta endast jรคrjekorras ette. Ta vaatas mulle otsa ja kรผsis, kust ma tulen? Ma vastasin, et Tallinnast, ja tema รผtles, et see seletab kรตik. Ma olin vรคga รผllatunud,โ rรครคkis pastor.
See mees oli talle siis jutustanud, kuidas ta oli tulnud laevaga Soomest ning pรผรผdnud Tallinnas autot parkida, aga parkimiskorraldus oli tema jaoks olnud liialt segane. โMa kรผsisin abi ja mind aidati kohe,โ rรครคkis mees. โNende inimeste pรคrast, kellega ma kohtusin Tallinnas ja kes olid mind, vรคlismaalast, valmis aitama, tulen ma kindlasti Tallinnasse tagasi,โ oli mees lubanud. โOli september, mitte jรตulud,โ rรตhutas pastor.
โSee episood pani mind mรตtlema, et รคkki oleks aeg ennast รผmber defineerida. รkki oleks aeg รถelda, et jah, me eestlased oleme valmis aitama ka pรคrast kolmekuninga pรคeva – ka siis, kui on kevad, soe suvi vรตi kรผlm sรผgisรตhtu,โ vรตttis pastor selle loo kokku.
Vaatasin palvuse รผlekannet kodus, aga mul tuli seda kuulatas kananahk kรคtele ja klomp kurku. Tรตepoolest, miks me eestlastena peame ennast kibestunuks, ebasรตbralikuks ja vaenulikuks rahvaks? Miks me oleme loonud iseendale iseendast sellise kuvandi ja kipume selle jรคrgi ka kรคituma? Ma haarasin pliiatsi ja kirjutasin endale sildi: โProovi hea ja armastusega.โ See silt on mul tรคnaseni laua peal ja tuletab meelde tolle รตhtu taipamist, et palju eestlaslikum on olla inimlik ja abivalmis.
Kirikuรตpetaja Jaan Tammsalu kirjutab oma raamatus โIgaviku hรครคlโ รผhest episoodist, kui ta oli vรคsinuna sรตitnud otsa รผhe elumaja ees parkinud autole. Sรผndmusest toibununa teatas ta juhtunust politseile. Politsei kรตne peale astus majast vรคlja inimene, kelle autole oli ta otsa sรตitnud. โSelle noore naise esimene kรผsimus oli: โEga te viga ei saanud?โ, mitte โMis te minu autoga tegite?โ vรตi โKas te olete loll vรค?โ Kui ta nรคgi, et ma pole viga saanud ja oli mu vabandused รคra kuulanud, kรผsis ta, kas tohib mulle kuuma kohvi pakkuda. Kรผmne minuti pรคrast tuli ta aurava kohvitassi ja muffiniga,โ kirjutab Tammsalu. See lugu on tegelikult pikem, aga iga kord kui seda loen, liigutab selles peituv inimlik soojus mind pisarateni.
Sรตimamine ja rusikatega vehkimine ei ole meile omane, see ei ole meie kultuur. Me oleme sadu aastaid elanud kรผlg kรผlje kรตrval mitu pรตlvkonda koos ja vastupidiselt arusaamale, nagu eestlane pรตgeneks esimesel vรตimalusel metsatallu, et ei peaks kellegagi suhtlema, rรครคgivad meie rahvakalendritavad hoopis sellest, et aasta ringi on nimme otsitud pรตhjust, miks koos olla ja kokku kรคia. Me ei ole kibestunud ja kรผlm rahvas, nagu me sageli endast mรตtleme. Meie tasakaaluka talupojamรตistuse kรตrval tuksub soe sรผda, mis ei tรตuka รคra abipalvet – ka vรตรตra oma. Ehk oleks meil tรตepoolest aeg end รผmber defineerida, heita turjalt kurja eestlase kuvand ja vรตtta omaks tรตsiasi, et palju eestlaslikum on olla hea ja inimlik.
Palju eestlaslikum on olla hea ja inimlik
Mari Tammar
1 Kommentaar


