Raplamaa arengustrateegiast 2035+ jรตuavad Eesti arengustrateegiasse punktid Raplamaa Omavalitsuste Liidu ettepanekutest lรคhtudes, kokku on strateegias kirjas 70 ootust. Rapla maakonna arengustraยญteegia hakkas kehtima 15. jaanuaril, kui hakkasid kehtima Raplamaa valdade volikogude otsused, kes need heaks olid kiitnud. Raplamaa Omavalitsuse Liidu (ROL) arendusjuht Tavo Kikas rรครคkis, et ta on saatnud rahandusministeeriumile, kes Eestis regionaalse arengu eest vastutab, strateegia erinevate teemade seisukohti รผleriigilise strateegia Eesti 2035+ sisendiks.
โTรตenรคoliselt รผritab ministeerium kรตigi maakondade ettepanekutest kokku panna รผldistuse,โ รผtles Kikas. Veebruari jooksul on rahandusministeerium lubanud ka korraldada teemade kaupa kokkusaamised, lisas ta.
Raplamaa omavalitsuste ootused riigile on vรคlja toodud maakonna arengustrateegias eraldi peatรผkis, kus on kokku kirjas 70 ootust kaheksa teema kaupa, mille hulgas on nรคiteks rahvastikku ja asustust, elukeskkonda ja teenuseid, majandust ja ettevรตtlust ning haridust kรคsitlevad teemad. Kikas mรคrkis, et Raplamaal peetud arutelude kรคigus tulid teistest ehk rohkem esile teede ja transpordiรผhendusega seotud teemad, sest Raplamaa inimeste jaoks on oluline liikuma pรครคseda. Riigile seatud ootuste peatรผkis on need vรคlja toodud fรผรผsilise ja sotsiaalse sidususe teemas. Seal on kirjas nรคiteks Rail Balticu vรคljaehitamist puudutav punkt, samuti Tallinna-Rapla-Tรผri maantee esimese klassi nรตuete kohane projekteerimine ja vรคljaehitamine.
Kikas selgitas, et varem tรคhendasid esimese klassi nรตuded neljarealist ehk kaks-pluss-kaks-maanteed, nรผรผd aga pole see enam kohustuslik ja vรตib piirduda ka kaks-pluss-รผks-maanteega, kui ohutusnรตuded on tรคidetud.
Koos maakonna arengustraยญteegiaga kiitsid Raplamaa omavalitsused heaks ka selle tegevuskava aastateks 2019โ2022. Seal on 25 lehekรผljel punktide kaupa vรคlja toodud tegevused, mida neil aastatel tuleb teha strateegia elluviimiseks.
Nรคiteks on kirjas tegevus โRail Balticu ehitusprojekti koostamine, arvestades loodus- ja elukeskkonna ning kohalike kogukondade huvidega. Projekteerimise kรคigus lahendatakse mh Rapla kiirrongipeatus, regionaalsed peatused Kohilas ja Jรคrvakandis ning tรถรถstust toetavad haruteed Jรคrvakandisโ. Kikas tรตdes, et Raplamaa arengustrateegia tegevuskava nรคeb tรตepoolest Raplasse ette kiirrongipeatuse, samal ajal kui riigi tasandil kรคsitletakse Rapla peatust viimasel ajal pigem regionaalsena, samas reas Kohila ja Jรคrvakandi peatustega.
Tegevuskava nรคeb ette ka munitsipaalelamispindade ehitamise, soetamise ja korrastamise. Kikas nentis, et kรตigis Raplamaa valdades tuntakse tรตepoolest puudust elamispindadest, kuid eriti terav on see Kohilas.
Tegevussuuna โLoodusressursside sรครคstlik kasutamineโ all on teiste seas kirjas rahvusmaastike mรครคramine, kus vastutavaks organisatsiooniks on mรคrgitud rahandusministeerium. Kikas selgitas, et vรครคrtuslikud maastikud, millel vรตiks olla potentsiaali saada rahvusmaastikeks, on tรคhistatud ka Rapla maakonnaplaneeringus. Selliste maastike puhul peetakse lisaks loodusvรครคrtusele silmas ka kultuuri-, ajaloo-, puhke- ja muid vรครคrtusi ja mida rohkem erinevaid vรครคrtusi kuskil kokku saab, seda rohkem on sel maastikul vรตimalust saada rahvusmaastikuks.
Paljud punktid tegevuskavas on รผldised, kogu maakonda hรตlmavad, osa aga peab silmas konkreetset kohta, nagu nรคiteks Aespa teenuskeskuse vรคljaehitamine Kohila vallas. Kรตnealune keskus peaks sisaldama lasteaeda, kogukonnakeskust, raamatute laenutust, postipunkti, mรคnguvรคljakut, spordirajatisi jne. Kikas รผtles, et konkreetsed kohad on jรตudnud maakonna tegevuskavasse siis, kui neil on laiem tรคhtsus kui vaid รผhele kรผlale. Sageli on aga jรครคdud รผldiseks sellepรคrast, et maakonna arengustrateegia on aluseks riigieelarvest kohaliku omavalitsuse รผksustele juhtumipรตhiste toetuste andmisel ja riiklike investeeringute kavandamisel โ et kรตik paigad oleksid hรตlmatud.
Kikas kinnitas, et ROL ka jรคlgib, kuidas riigi ja omavalitsuste tasandil tegevuskava punkte ellu viiakse, see on strateegia elluviimise korralduse ja seire peatรผkis kirjas. Kuna alates eelmise aasta algusest, mil maavalitsused kaotati, nรคeb kohaliku omavalitsuse korralduse seadus ette maakondade arengustrateegiate koostamise, on Kikase sรตnutsi varasemast rohkem lootust, et neid ka riigi tasandil tรคidetakse. Kohalike omavalitsuste puhul aga peaks tรคitmise tagama kasvรตi see, et neid puudutavad punktid on enamasti sees ka valdade arengukavades, valdadele รผldjuhul midagi peale ei surutud.
Osa punktide puhul on aga vastutaja ROL ise. Nรคiteks vastutab ta kriisitubade vรตrgustiku vรคljaarendamise, maakondliku kultuurinรตukoja tegevuse kรคivitamise ning uue toimiva maakonna maine- ja kohaturundustrateegia kokkupanemise eest.


