Siim Jõgis
Driftisõitja Andri Raudva (28) valmistub parajasti oma neljandaks hooajaks RXT Drift tiimis. Ees ootavad etapid Baltikumi ja Põhjamaade meistrivõistlustel. Praegu on kahe hooaja vaheline aeg, aga rahulikuks puhkuseks seda kuidagi pidada ei saa. Terve talve on käinud uue projektiauto ehitamine ning nüüd hakkab see jõudma lõpusirgele.
Uut võistlusautot ehitab Raudva koos oma tiimikaaslaste ja sõpradega Raikkülas asuvas garaažis. Sinna kutsus ta ka Raplamaa Sõnumid, et uue hooaja plaanidest ja eesmärkidest rääkida. Baltikumi meistrivõistluste avaetapini “Baltic Drift Opening” jääb praeguse seisuga pisut rohkem kui kuu aega. See sõidetakse laupäeval, 27. aprillil Riias Bikernieki rajal.
Driftisõidu avaetapp on alati suur sündmus, mida tulevad vaatama sajad kui mitte tuhanded pealtvaatajad. Raudva rääkis, et uue võistlusauto ehitamine on graafikus ning Riia etapil ollakse kindlasti rajal ja loodetakse võistelda poodiumikohtade nimel.
RXT Drift
Driftisõit ei ole kindlasti odav lõbu. Pigem vastupidi, tegemist on igati kuluka spordialaga. Seetõttu ütleski Raudva, et niisama osalema ei minda – etappidel seatakse eesmärgiks poodiumikoht ning kõikide tegurite kokkulangemisel soovitakse heidelda esikoha nimel.
Raudva on selgelt oma eesmärgile pühendunud motosportlane. Seljataga on tal kolm hooaega kogemusi, võisteldes Pro ja Pro-AM klassides. See võimaldab seada endale ühteaegu nii kõrgeid, kuid samas ka realistlikke eesmärke. Kuigi võistluste ajal istub roolis just Raudva, põhineb driftimine, nagu iga motosport, loomulikult ikkagi tiimitööl. Nii võistlusnädalavahetuse käigus kui ka etappide vahelisel ajal on tal abiks sõbrad RXT Drift tiimist – Matis Maltsar, Martin Maltsar, Jaan Puidet, Indrek Reimann ja Karl Kilter. Lisaks käivad etappidel kaasas veel meeste elukaaslased ja sõbrad.
Nagu öeldud, ei ole driftisport kaugeltki odav lõbu. Raudva ütles otse ja ausalt välja, kui palju see kõik maksma läheb. Ühel etapil osalemine läheb maksma keskmiselt 2000 eurot. Mõnikord on see number 1800, teinekord jällegi 2200, kuid keskmiselt võib öelda 2000. Selle summa sisse on arvestatud osalustasu, söögid, rehvid ja kütus. Kui arvestada, et ühe hooaja jooksul osaleb noormees kaheksal või üheksal etapil, siis pole raske aimata, et ühe hooaja kulu võibki olla ligikaudu 20 000 eurot. Raudva sõnas, et sellist väljaminekut on võimalik kanda ainult sponsorite toel ning seni on häid toetajaid ka leidunud. Samas lisas ta, et on valmis ka uuteks koostöösuheteks, et ühiselt edasi liikuda.
Ise võtab ta driftimist hobina, millega ta tegeleb oma põhitöö ning pereelu kõrvalt. Küll aga on see aeganõudev hobi. Tema enda sõnul lähebki tihti nii, et suurem osa vabast ajast kulub garaažis, et auto õigeks ajaks võistluskonditsiooni saada.
Jõuline ja vaatemänguline sport
Eelmisel, 2018. aasta hooajal sõitis Raudva Pro-klassis kaasa kõik Baltimaade ja Põhjamaade meistrivõistluste etapid. Eesti arvestuses saavutati hooaja kokkuvõttes viies ning Põhjamaade arvestuses neljas koht. “Esimene aasta Pro-klassis oli igati õpetlik. Saime kogemusi juurde. Ka 2019. aasta hooajal tahame võimalikult palju õppida, et jõuda Eestist välja. Me kohe kindlasti ei plaani seista ühe koha peal,” rääkis Raudva.
Praegu peab ta enda jaoks kõige olulisemaks Eesti Pro-arvestust, aga tulevikuperspektiivis unistab Raplast sirgunud motosportlane üle-euroopalisest sarjast. See eeldab muidugi ka toetust sponsoritelt, keda noormees leida soovib. Mis sellest välja tuleb, näitab aeg, kuid praegu on Andri Raudva ja tema tiim valmis selle unistuse nimel pingutama. Kõigepealt tuleb muidugi edukalt läbida 27. aprillil algav 2019. aasta hooaeg. Raudva ütles, et esmane ja põhiline eesmärk on osaleda kõigil Eesti etappidel. Niisama võistlema ei minda, eesmärgiks võetakse ikkagi poodiumikoht, võimalusel ka esikoht.
Drift on jõuline ja vaatemänguline motospordiala. Varasematel aastatel on üks etapp peetud Rapla kardirajal ning siis on publikut olnud nii palju, et peaaegu võimatu on leida vaba parkimiskohta. Aga see jõulisus ja vaatemängulisus tähendavad ka seda, et piloot peab olema vigade vältimiseks äärmiselt tähelepanelik. Oma nõrgemaks küljeks peab Raudva tandemsõidus tagumisel positsioonil sõitmist. Seda soovibki ta algaval hooajal parandada. “Driftis on väga oluline oskus sõita taga. Minul vajab see veel treenimist, aga ma teen kõik endast oleneva, et selles paremaks saada,” sõnas ta.
Tagumise sõitja ülesande teeb keeruliseks see, et temal tuleb täpselt kopeerida ees sõitva piloodi trajektoori. Ühest küljest on risk suur, sest lihtne on eksida. Kui kõik õnnestub, on tulemus pealtvaatajate jaoks igati vaatemänguline. Raudva tunnistas, et nendel hetkedel voolab kehas adrenaliini ohtralt. Pole mingi ime, kui ta ütleb, et pärast võistlusnädalavahetust koju tagasi jõudes on ta vaimselt täiesti läbi.
Perekonna toetus
“Minu kõige suurem eelis ja pluss on perekond, kes mind toetab,” vastas Raudva küsimusele, kuidas hobi mahub ära tema töö- ja pereelu kõrvale. Mööduv talv on nõudnud palju garaažitunde, et uus auto valmis saaks. Samas lisas ta, et kui sellega on ühel pool, loodab ta rohkem aega leida ka pere jaoks. Kodus kasvab tal väike poeg, kellega saab koos aega veeta nii ujumas käies kui ka kinos. “Olen perele toetuse eest tänulik. Ilma nendeta ma selle alaga tegeleda ei saaks. Samuti tänan seniseid sponsoreid ja meeskonda,” sõnas Raudva.
Veel enne hooaja avavõistlust Riias korraldab RXT Drift avaliku treeningpäeva sponsoritele ja toetajatele. See toimub pühapäeval, 21. aprillil Laitse rallipargi rajal. Seal saab tutvust teha nii RXT Drifti uue hooaja auto kui ka piloodi Andri Raudvaga. Nagu tänapäeval tavaks, saab nende tegemistega end kõige operatiivsemalt kursis hoida sotsiaalmeedia vahendusel Facebookis ja Instagramis.