Mari Tammar
Kuivรตrd seekord on fookuses fotograafia, annab see mulle ettekรครคnde haarata hea kolleegi Siim Solmani objektiivist kinni ja kรผsida, mida tema pildistades oluliseks peab ja kaamera taga mรตtleb. Olgugi et teda on pรผรผtud meelitada ka suurte meediavรคljaannete koosseisu, on ta truuks jรครคnud Raplamaa Sรตnumitele, kus ta on tรถรถtanud fotograafina viimased 10 aastat.

Hard Rock Laagris. Foto: Siim Solman
Mis sinu jaoks on รผldse fotograafia?
Fotograafia on minu arvates ennekรตike hetke tabamine. Fotograaf peaks suutma leida igast olukorrast รผles need hetked, mis annavad seda situatsiooni kรตige tรคpsemini edasi. รeldakse, et heas fotos on 80% juhus ja 20% tehnilised teadmised ehk oluline on just see รตige hetk รคra nรคha. Kui sa rahulikult jรคlgid ja keskendud, siis kipuvad need juhused sind paremini ka รตnnistama. Seega on fotograafia selline rahulikult hetkede otsimise kunst.
Mis teeb sinu jaoks fotost hea foto?
Ma arvan, et valdav osa fotograafe vastaksid รผheselt, et see on valgus. On selline kuldne lause, et fotograafia on valgusega joonistamine. Ka vรคhene vรตi puudulik valgus on valgus. Saab teha ka vรคga hรคmarates tingimustes vรคga รคgedaid pilte.
Teine suur asi, mis tohutult muudab pilti, on pildistamisnurk. Vรคga igavaid asju annab vรคga รคgedaks pildistada, kui panna fotoaparaat pรคris maa ligi ja alt pildistada vรตi siis pildistada diagonaalis nurga alt vรตi ronida kรตrgemale ja pildistada รผlevalt alla. Kรตige igavam on see nn pulli silma kรตrgus ehk kui inimene pildistab pรผsti seistes otse enda nรคo kรตrguselt. Mingites olukordades on ka see รตigustatud, kui hetk on vaja kiiresti jรครคdvustada, aga vahel ma olen ise mรตnda enda pilti vaadates mรตelnud, et oleks vรตinud astuda ikka kaks sammu vasakule vรตi paremale.
Mida sulle meeldib kรตige enam pildistada?
รldiselt mulle meeldib pildistada kontserte. Seal valgus meeletult mรคngib. รhel hetkel on sul kottpime, teisel hetkel lausvalge, siis viskab valgust kรผlje pealt, siis รผlevalt ja alt ja on รผldjuhul ka vรคrviline. Just vรคljakutse teeb selle minu jaoks รคgedaks. Tuleb vaeva nรคha ja selle valgusega tegeleda. รks minu kirg on kahtlemata ka hรผljatud hooned.
Suhteliselt hea meelega pildistan ka sporti. Spordis on emotsioon ja spordiga kaasneb inimlik pingutus. Kui sa suudad selle kuidagi jรครคdvustada, siis ongi รคge. Kรผmme aastat olen ma korvpalli pildistanud. Kui lรคhen vรคljaku รครคrde koos teiste fotograafidega, kuulen tihtipeale, et sellel ajal, kui mina teen kolm pilti, on teine vend teinud 40-50 pilti. Ma juba nรคen korvpallis seda hetke, mis on pildistamist vรครคrt. Kui sa oled seda nii palju teinud, siis hakkad tajuma asju teistmoodi ja sa nรคed neid hetki, mis on fotoka katiku kulutamist vรครคrt. Pigem keskendun nendele hetkedele.
Oma tรถรถga seoses pead ju ka palju inimesi pildistama.
Kui ma tulin ajalehetoimetusse fotograafiks, oli minu jaoks kรตige suurem peavalu pildistada inimest. See tundus kuidagi vรคga vastutusrikas. Aga aastatega on lรคinud nii, et isikufotod on vaat et รผhed mu lemmikud. รldiselt on pressifotograafia dokumenteeriv ja sa ei tohi liiga loominguliseks minna, pead jรครคdvustama asju nii, nagu nad on, aga persoonifoto on see koht, kus saab olla tรคielikult loov.
Kui vรคhegi vรตimalik, pรผรผan inimest pildistades ikka inimese olemust vรคlja tuua. Kui ta on nรคiteks autoremondilukksepp, proovin teda tema keskkonnas pildistada, et anda seda hรตngu edasi, aga alati pole see vรตimalik. Kuna ajalehetรถรถs ei ole kunagi aega liiga palju, lรคhen persoonifotot tegema nii, et lasen ennast pildistamise paigal รผllatada. Pรผรผan teha minimaalse ajaga maksimaalse pildi, vรตtta, mis konkreetsest paigast vรตtta annab. Seni, kuni ajakirjanik rรครคgib inimesega, teen mina vaikselt luuret ja mingi koha leiab alati, kus saab korraliku pildi tehtud.
Lรคhtun sellest, et pรผรผan pilti vaadates mรตelda, kas see inimene on sellega rahul. Pรผรผan teha pildi nii, et ma julgeks sellele inimesele pรคrast tรคnaval vastu tulla. Enamasti on รตnnestunud ka.



