ArtikkelKultuurilisa KUKITEMUKI: Millist loomingut, millist kultuuri tuleks meie aega luua?

Kultuurilisa KUKITEMUKI: Millist loomingut, millist kultuuri tuleks meie aega luua?

13.-14. septembril tuleb Raplas taas kultuurifestival โ€žSรคrinโ€. Festivali programmist leiab teiste seas Tรตnu ร•nnepalu ja Toomas Pauli. Lรคhtuvalt seekordsest KuKiTeMuKi teemast, pรถรถrdun oma pรตletava kรผsimusega just nende meeste poole ja palun neil mรตtiskleda selle รผle, millist kultuuri ja loomingut tuleks meie aega luua.
On rรตรตm neid mehi sรผgisel Raplas kohata.

Tรตnu ร•nnepalu, kirjanik

See on tรตsi, et igasugune looming peab kรตigepealt kรตnelema oma ajale, omast ajast ja omas ajas. Sama tรตsi on ka see, et ta peab olema oma ajast ees. Vastuolu. รœks neist nรคilistest, millest loominguvald kubiseb. Kui lรคhemalt vaadata, vastuolu pole. Ajast ees olek tรคhendab tegelikult seda, et aeg ise on alati endast maas. Inimesed, kui nad ei sรผvene ja elavad oma igapรคevast tรถรถ- ja murederohket elu (mis on รผks paratamatustest), vaatavad oma aega ikka mineviku ja harjumuste tagurpidibinokliga: see teeb kรตik lรคhedase kaugeks.
Kunstniku tรถรถks ja missiooniks on ennast teistmoodi pingutada, tรตusta sellest igapรคevast vรคlja ja vaadata seda nii, nagu ta on, otse. See tundub lihtsamast lihtsam, aga pole sugugi. Vรตi noh, lรตpuks muidugi on, niisamuti kui mรผรผriladumine on lihtsamast lihtsam, kui seda oskad. Kui veel ei oska, pole.
Kunstniku (kirjaniku, luuletaja, lavastaja, filmitegija jne) รผlesanne on olla siin ja praegu, vaadata otsa oma ajale, silma pilgutamata ja pilku รคra keeramata. Ja anda sellest tunnistust. Ses mรตttes vajab iga aeg aina uut kunsti, uut tunnistust, tahab enda kohta teada, mis ta on (no tahab ja ei taha, eks piinlik ole ju ka!). Sellele vajadusele ei vasta ei ajakirjandus ega muu meedia, kuigi vรตib nรคida vastavat. Aga ei, needki on ennem pilgu kรตrvalejuhtijad. Kuid samas on see oma ajale tunnistajaks olemine kunsti รผks ja รตieti alles teine รผlesanne.
Esimene on luua ilu. Ja ilu on ajatu. Kuid imelikul kombel sรผnnib ikka ja jรคlle sellestsamast ajast. Ilugi, et ta oleks ilu, et ta meie hinge vabastaks ja รผlendaks, peab olema vรคrske, just sรผndinud. Otse meie silme all. Nagu looduses. Mida me seal mรคrkame? Uut. Esimest pรครคsukest, esimest รตunapuuรตit, esimest punast pihlakakobarat, esimest kirjut lehte, esimest lund. Kunstnik peab olema see vรตlur, kes need igavesed uued asjad meie hinges ikka ja jรคlle elavaks teeb. Ja meid รผhes nendega.

Reklaam:

Toomas Paul, teoloog

Omast kohast on intrigeeriv, et sรตna โ€œkultuurโ€ on pรคrit samast ladina tรผvest, kust tuleb ka โ€œkultusโ€ โ€“ verbist colo (colui, cultum, colere). Keskajal kasutati sรตna cultura peamiselt pรตlluharimise kohta.
Kultuur on harimine ja arendamine. Midagi, mis ei ole loomult looduslik ega teki iseenesest, vaid eeldab hoolt ja viljelemist. Nagu pรตld vajab harimist, nii ka vaimne kultuur.
Tuleks luua kultuuri, mis on ajatu. Mis kรตnetab inimesi ka teistel aegadel vรตi isegi teistes kultuurides. Loomulikult, seda ei ole kerge teha. Ei saa vรตtta kรคtte ja รถelda vรตi mรตelda, et โ€œnรผรผd ma kirjutan igavikulise oopuseโ€. ล edรถรถvrid saavad otsekui juhuslikult tekkida. Paljud peavad proovima, kuigi รตnnestub vรคhestel. Aga kultuurikiht peab olemas olema, ka โ€œvรคhemvรครคrtuslikโ€ on vajalik, et sellest pinnasest vรตiks midagi suurepรคrast sugeneda.
Semiootik Juri Lotman on rรตhutanud kunstiloomingu erinevust teadustekstist. ร•nnestunud kunstiยญteosed paistavad silma oma keeruka informatsiooni sรคilitamise รถkonoomsusega. Enamgi veel โ€“ nad vรตivad ajaga suurendada neis sisalduva informatsiooni hulka.
Ei ole รผkskรตik, mida taotleda: kas pelka publiku meelelahutust vรตi hoopis meeleparandust. Olen teoloog ja see mรครคrab รคra mu hoiaku ja vastuse kรผsimusele: millist loominยญgut, millist kultuuri tuleks meie aega luua? Vaja lรคheks sรผgavuse dimensiooni, filosoofilise terminiga: transtsendentse taju. Inimene ei jรครค viimselt rahule pelgalt komfordi kasvuga. Seda enam, et vรคltimatu kollaps juhtub รผsna kindlalt ja peatselt (vt minu โ€œMooreโ€™i seadus ja Seneca efektโ€, ML 27.06.2019).
Semiootik Mihkel Kunnus lรตpetab paavst Franciscuse entsรผklikat โ€œLaudato siโ€ arvustades mรตtlikult: โ€œKahtlus on inimese pรคrisosa ja Jeesus, kes oli tรตeline inimene ja tรตeline Jumal, kahtles veel ristilgi. Kui meie รถkoloogiline pรครคsteprojekt siiski luhtub ja inimesel tuleb miljardite kaupa kรตngeda, siis kuluks hรคdasti รคra see vana hea surmajรคrgsusele orienteeritud kristlus, mille edu ja tugevus seisneski naeratuse toomiยญses surijate nรคgudele.โ€
Olen Mihkliga sama meelt.

0 Kommentaari
Inline Feedbacks
Vaata kรตiki kommentaare