Siim Jõgis
Rapla Ralli stardini on jäänud kolm kuud, kuid juba praegu tekitab see parajat elevust. 15. ja 16. mail saab Rapla ja Märjamaa valla teedel näha mootorispordi vaatemängu, mida pole siinmail viimased kümme aastat nähtud. MTÜ GAZ ralliklubi eesotsas peakorraldaja Kaido Viluga korraldab tänavuste autospordi Eesti meistrivõistluste esimest etappi, mis kannab nime Rapla Ralli 2020.
Eesti meistrivõistluste kontekstis saab see ralli olema samal pulgal nii Viru ralli, Saaremaa ralli kui tegelikult ka Rally Estoniaga. Raplamaa teedele tulevad hooaja avaetapi paremusjärjestust selgitama loodetavasti parimad Eesti sõitjad. Kaido Vilu rääkis, et osalejate arvu ja koosseisu on praegu raske öelda. Minimaalselt võiks rajale minna 80 sõitjat, aga korraldajad loodavad stardis näha isegi üle saja sõitja.
Ettevalmistustööd kahepäevase võistluse õnnestumiseks on kestnud eelmise aasta suvest. Sellekohased mõtted said Vilu sõnul alguse peale Raplamaa rahvaralli toimumist 2019. aasta suvel. “Siis mulle öeldi, et nüüd peaks suure ralli ära tegema. Algul mõtlesin, et ei taha, aga kuna mu enda hooaeg ralliradadel tehnikaprobleemide tõttu välja ei tulnud, oli teine variant ise ralli korraldada – ehk see tuleb paremini välja,” sõnas Vilu naljatledes. Ta lisas, et juba praegu keerlevad mõtted ralli korraldamise ümber igapäevaselt. Loomulikult ei jõua üksinda kõike teha. Kokku tegeleb korraldamisega juba praegu umbes kümmekond inimest.
Tegemist on igal juhul julge ja ambitsioonika ettevõtmisega. “Kõik, kes sellega tegelevad, on autospordis sees. Praegu on korraldamise juures kõige olulisem leida sponsorid ja vajalik raha kokku saada,” rääkis Vilu. Ta lisas, et toetajate otsimine käib veel praegugi intensiivselt leidmaks inimesi ja ettevõtjaid, kes oleksid valmis ralli toimumisele õla alla panema. Korraldajate visioon on tegelikult suuremgi – et Rapla Ralli kujuneks traditsiooniks ning oleks iga-aastaselt üks osa Eesti meistrivõistlustest.
Tegelikult pidi hooaja avaetapp olema Aluksne lumeralli veebruaris, aga lumepuuduse tõttu jäi see ära.
Sada kilomeetrit
Rapla Ralli 2020 saab alguse reedel, 15. mail. Avapauk antakse Rapla kesklinnas, keskväljaku kõrval. Reede õhtul toimub neli kiiruskatset ja laupäevaks jäävad ülejäänud kaheksa katset. Vilu kiitis koostööd Rapla vallaga, mis on sujunud kenasti. “Õigeid teid on raske leida, sest ega kõik inimesed ole ralli pooldajad. Õnneks saime vallaga kenasti kokkuleppele. Meie töö on peale rallit teed korda seada ja taastada. Vastutus on suur,” rääkis Vilu.
Osa kiiruskatseid toimuvad Rapla valla ja teised Märjamaa valla territooriumil. Siiski ei ole veel Märjamaa valla juhtidega kõik teed sajaprotsendiliselt kokku lepitud. “Selle teeme lähipäevil ära,” lubas Vilu. Kindlasti saab Rapla Ralli olema suur sündmus mõlema valla jaoks. Oletatavasti toob see raja äärde rohkem kui paar tuhat pealtvaatajat. Täpset numbrit on praegu veel keeruline prognoosida. Sealjuures on kiiruskatsete jälgimine pealtvaatajatele tasuta.
Rallikatseid on kokku ligikaudu saja kilomeetri jagu. Kõik kiiruskatsed sõidetakse läbi kaks korda ning enamasti kulgevad need kruusateedel, kuid ette tuleb ka asfaldilõike. Raplas sees toimub samuti linnakatse. “Suhteliselt kompaktne ralli tuleb, vähe on ülesõite ja service-plats asub vana autobaasi territooriumil. Enn Kasari tuli meile vastu ja lubas oma platsi kasutada. Muidu oleks tulnud see teha Purkusse ja see oleks liiga pikk sõitmine,” rääkis Vilu. Ta lisas, et suure töö oli valmis enda peale võtma Landhe Trade OÜ eesotsas Allan Ringoga, kes toetab teede hööveldamisega.
Veoautod
Ka logistiliselt saab tegu olema suure ettevõtmisega. Mõlemal võistluspäeval on väljas kuuskümmend turvatöötajat, päästeameti autosid peab olema kolm ja sama palju ka kiirabisid. Lisaks muidugi veel kohtunikud, ajavõtjad ja rajahooldajad. Vilu avaldas lootust, et kohal on kõik Eesti parimad sõitjad ning samuti loodab ta stardis näha noori tegijaid.
Õhus on võimalus, et juba esimesel korral võtab Rapla Ralli rahvusvahelised mõõtmed. Lada-klassis on praeguse seisuga tulemas sõitjaid nii Leedust kui Venemaalt. Võib-olla ka Lätist. Kavas on kõik võistlusklassid ja nende seas ka WRC, R5, R2 ja veoautod. Ideaalse stsenaariumi järgi võiks starti minna lausa paarkümmend veoautot. Selles võistlusklassis on pidevalt olnud esiotsas just Raplamaa sõitjad. Nüüd avaneb kohalikul publikul loodetavasti võimalus neid oma silmaga ka “kodukamaral” võistlemas näha. “Raplamaal on veoautode klass väga tugev. Nad võiksid kõik välja tulla,” pakkus Vilu.
Majutus
Kaido Vilul on praegu raske puhkehetke leida. Samaaegselt juhib ta oma ettevõtet Kaivi Trans OÜ ning valmistab ette ralli toimumist. Töö käib selle nimel iga päev. Kas või natukene. “Alles täna hommikul arutasime ohutuse asjad üle,” sõnas ta. 26. veebruariks on planeeritud kohtumine Rapla valla töötajatega, kui vaadatakse kiiruskatsete toimumine kindluse mõttes veel kord üle.
Mis puudutab pealtvaatajaid, siis ühe võimaliku kitsaskohana tõi Vilu välja majutuskohtade vähesuse. Juba on räägitud Rapla ja Kehtna õpilaskodudega, kas nemad oleksid valmis ralli ajal majutusteenust pakkuma. Kui kitsikus väga näpistama hakkab, siis ei ole ka pealinn ületamatult kaugel. “Kui ise rallidel käime, siis pole see kuuskümmend kilomeetrit üldse midagi sõita,” rääkis Vilu. Muide, ta ise osaleb samuti rallidel võistlejana. Plaanis on ka tänavu kahel etapil osaleda, kuid kindlasti mitte Rapla Rallil. Seal tuleb pilku peal hoida peakorraldajana. “Ma tahangi esimese ralli mööda lasta, et pinge maha saada, ja siis löön kaasa. Saaremaa on ahvatlev,” rääkis ta.
Milline võistlusklass kujuneb kõige põnevamaks? “Kõik,” kõlab Vilu resoluutne vastus. “Raplas on küll üritusi palju, aga mootoritega seoses on neid vähe. Nüüd tuleb üks juurde,” lisas ta. Juba praeguseks on see sündmus tekitanud parajalt elevust. Näiteks ütleb kiire pilk sotsiaalmeediasse, et Rapla Ralli 2020 Facebooki lehel on märkinud ennast huvilisteks rohkem kui 1500 kasutajat.