OlemusluguTagatoa Kusti tunnetab olnut, et luua tulevikku

Tagatoa Kusti tunnetab olnut, et luua tulevikku

Stina Andok

Rapla vaimuelus ja kultuuriruumis on Valter Uusbergi nimi kรตigile tuttav. Lรคbi aastakรผmnete on ta oma mรตtete sรผgavuse suunanud just siia. Ta on olnud paljude edukate projektide taustajรตud. Ta on ideede generaator, innustaja ja tasakaalustaja, aga ka mรคletaja ja talletaja. Ta on tagatoa Kusti.

Valter on pรคrit, nagu ta ise รผtleb, Keila alt, Leholast. Ta on kรผlapoiss. Sealt pรคrineb tema varajane identiteet. โ€žMingi osa minust ongi kรผlapoiss,โ€ รผtleb ta. Seoses lapsepรตlvega meenub talle helge pilt รผmbritsevast, ta on nรคinud tรตelist maaelu. Nรคiteks rakendas ta veel keskkooli ajal hobust ette ning oli isal abiks seatapu juures. โ€žKรผla naturalism on mul kogetud.โ€
Kuigi elurada on teda kรผlaelust eemale viinud, rรตhutab Valter, et tal ei ole kunagi olnud kรผlaelu vastu mitte mingisugust protesti, et tahaks รคra vรตi olla vaba. โ€žSee on mulle hรคsti vรตรตras,โ€ sรตnab ta sellise mรตtteviisi kohta. Tema eeskujuks lapsena oli tema รผmbrus. Inimesed, keda ta nรคgi, olid kรตrgharitud spetsialistid, mehaanikud, loomakasvatajad. โ€žKรตik olid positiivsed, meeldivad, intelligentsed,โ€ meenutab ta.
Kooliajal tekkis talle hรผรผdnimi Kusti. Mismoodi see tรคpselt kรผlge hakkas, Valter ise ei mรคletagi, aga saatnud on see teda kogu elu. Sellel Kustil oli igatahes keskkoolis pinginaaber, sรตber, kellega kรคidi koos nรคiteks langevarjuhรผpete kursustel ja ehitati tandemjalgratas, et koos sรตita ning koos pidid nad ka minema maakorraldust รตppima.
รœhel pรคeval aga jalutasid kooli koridoris Valtrile vastu kaks meesรตpetajat, kunstiรตpetaja ja muusikaรตpetaja, kes pรคrisid: โ€žUusberg, mida te edasi teete?โ€ Kunstiรตpetaja pakkus, et Valter mingu pedagoogiks. Nii lรคkski. Valter sai pedagoogilisest instituudist kunstiรตpetaja paberi, kuid tรตdeb, et kui poleks olnud neid รตpetajaid, oleks ta praegu ehk ka ise lapsepรตlvest tuttava kรผlaelu keskkonna osa.
Tema รตnneks oli tal aga รตpetajaid, kes mรคrkasid annet ning andsid selle kohta viite. Valter rรครคgib, et tegi juba kooliajal kujundusi ning ju jรคi sealt รตpetajale silma. Ise tรถรถtas ta kunstiรตpetajana 1970-ndatel Juuru keskkoolis, kus ta pรผsis enda sรตnutsi osalt ka seetรตttu, et nรตukogude armee kaheaastastest รตppustest pรครคsesid need alla 27-aastased mehed, kes olid maakoolis รตpetajad. Tรคnu kursavend Heiki Ernitsale รตnnestus tal aga รผsna pea tรถรถle saada kunstniku-lavastajana Rein Raamatu juurde filmi โ€žSuur Tรตllโ€ tegemisel, mis valmis 1980. aastal. Filminduses tรถรถtas ta ka edaspidi.

Reklaam:

Rapla vรคravad

1993. aastal otsustas Valter Rapยญlasse kultuurinรตunikuna tรถรถle asuda ja esimese asjana hakkas ta Rapla pรผsiasju esile tooma. Sel perioodil jรตudis temani teadmine, et kirik on oluline mรคrk kultuurmaastikul. โ€žรœks Rapla vรคravaid. Sรผmboolselt,โ€ รผtleb ta. See on รผks Valtri lemmikskeeme. Ta on mรตtestanud, et Raplal on sรผmboolselt kolm vรคravat: Okta Centrum kui ettevรตtluse vรคrav, raudteejaam kui transpordivรคrav ja side maailmaga ning kirik kui vรคrav Euroopa klassikalisse kultuuri oma arhitektuuri ja sisu poolest.
Ta selgitab, et kรตige varem tuli talle teadmine just seoses kirikuga, et see on midagi, mida peab hakkama sรตnastama, miks ta vรครคrtuslik on. โ€žEi ole ainult kirikuinimesed ja kirik, vaid ta on fรผรผsiliselt vรคga veenev mรคrk. Kirik on meie kultuurmaastiku vรคga kindel jรคlg. Me ei rรครคgi religioossetest momentidest, vaid see on รผldkultuuriline pรคrand,โ€ รผtleb Valter.
Viieteistkรผmne aasta pikkusest perioodist, mil ta Rapla vallavalitsuses ametnikuna tรถรถtas, meenutab Valter, kuidas 1990-ndatel uude elukorraldusse sisenedes tekkis kultuurivaldkonna tรคiesti uus osapool, mille moodustasid sรตltumatud, omaalgatuslikud รผhendused. Nรตukogude vรตimu ja รผlevalt alla juhtimise alt vabanedes tekkis vรตimalus hakata end ise mรครคratlema ning hakati harjutama partnerlussuhteid. Valter tรตdeb heal meelel, et see toimib vallas siiani ning on vรคlja kujunenud toetussรผsteem partneritele kultuuris ja spordis.
Ta meenutab, kuidas ta ametnikuna oli juures, kui lรตpetati รคra Rapla legendaarse spordikooli tegevus. โ€žSee oli vรคga valus,โ€ รผtleb ta. Samas tรตdes ta, et vaade oli hรคsti selge โ€“ teenus anti partnerile ehk korvpalliklubile, kes ei tegelenud mitte ainult tippvรตistlemisega, vaid ka koolitas. Vald maksab aga arveid. Valter selgitab, et selliselt on รตigem, kuna vรตit tรคhendab nรผรผd tunnustust klubile. โ€žSee on hรคsti nรคhtav. Meie tรถรถ tulemus, meie vรตistkond,โ€ รผtleb Valter, pidades โ€žmeieโ€ all silmas siis korvpalliklubi. โ€žTรคna on Rapla korvpalli poole omamoodi lausa kaldu. Esindusvรตistkond hoiab Raplat nรคhtaval,โ€ nendib ta.
Raplat korvpallipealinnaks nimetamist Valter heaks mรตtteks ei pea. รœhest kรผljest ei pruugi meie nรคhtavus korvpallis olla sugugi pรผsiv ja teisalt tundub talle igasugune pealinnatamine natuke รผlepakutud. โ€žVรตtame rahulikumalt,โ€ รผtleb ta. Samal ajal ei alavรครคrtusta ta korvpalli panust Raplale. โ€žKorvpallimotiiv on tore. Tippsport on omamoodi mรผรผgiartikkel, ta on nรคhtav,โ€ รผtleb ta. Valter meenutab heldimusega, kuidas suvel sai laulupeo rongkรคigus korvpallurite kรตrval kรคia vรตi kuidas Mari Tammari eestvedamisel sai loodud omanรคoline kalender, kus olid omavahel pรตimunud rahvakultuur ja sport.
Seda, et teised kultuurivaldkonnad peaksid end sarnasel moel nรคhtavaks tegema, Valter vajalikuks ei pea. โ€žMassikultuur rรครคgib omas keeles,โ€ รผtleb ta. Valter nรคeb siin kahte erinevat kultuuri levitamise viisi, millest รผhte tรคhistab staarikultuur ja teist diskreetsus. โ€žNeid ei tohi รคra vahetada,โ€ on ta kindel.

Punk-kรคitumine

Me kohtume Valtriga Rapla kultuurikeskuse tagatoas. See on vรคike laua ja toolidega ruum, mille aknast avaneb vaade peatรคnavale. Ta selgitab, et see on ruum, kus talle ikka meeldib viibida ning et selles toas on รตige mitu pead arutanud pรคris mitut mรตtet. Mรตtteid Valtril jagub. On need siis Rapla vรคravad vรตi muud motiivid, aga oma mรตtteid on ta ikka Rapla suunas mรตlgutanud. Et mis siis ikka on Raplale omane ja kuidas seda tรคhistada.
Valter rรครคgib, kuidas รผks hetk oli temal ja heal sรตbral Toomas Tรตnissonil โ€žhoog seesโ€ ja nad asusid genereerima igasugu ideid, mida Raplas teostada. ร„sja oli vana hollivuudi maja maha vรตetud ja keskvรคljak seisis tรผhjana. Nii tekkisid kaks peamist motiivi, mida sooviti รคra teha. Esiteks tuli keskvรคljak รผmber nimetada kadedusevรคljakuks, kuna kadedus on eesti vaimu รผks kandjaid, mis ei kao kunagi, nagu รผtleb Valter. Selleks oleks keskvรคljakule loodud ruutmeetrine tรคhistatud ala ja sellele kaks pisikest figuuri, kes teineteist kadestavad. Valter muigab. Vรคikese vimkaga iseennast mitte liiga tรตsiselt vรตtva alatooniga on need ideed, mรตtlen teda kuulates.
Valtri sรตnul on nad Toomasega nagu rakend. Lisaks paljudele ideedele, mis ei ole realiseerunud, on รผsna mitu sellist, mis on kuju vรตtnud. Mรตni on aga lihtsalt kรคitumisviis. Nรคiteks meenutab Valter, kuidas nad linna sรผnnipรคeval sรผgisel avasid Rapla kaarsilla all kohviku. โ€žTรตmbasime suured kalamehesaapad jalga, panime plastist toolid-lauad, valasime konjaki vรคlja ja pidasime kohvikut,โ€ รผtleb ta naerdes. Nemad olid siis sillaalused sellised.
Siis kรคisid nad Rapla linna territooriumi tรคhistamas. Valter selgitab, et maapiirkonnas on linn kรตigi tรตusiklikemate inimeste unistus. โ€žEt jรตuaks รผkskord linna,โ€ รผtleb ta. Niisiis kรคidi linna sรผnnipรคeval mรถรถda linnapiiri ja toksiti maha piiriposte, kelleltki luba kรผsimata. Valter nimetab seda punk-kรคitumiseks. รœhtegi ametlikku kooskรตlastust ei olnud, aga vรคga รผle piiri ka ei mindud. Paigaldati ikkagi korralikud prussid, kaldjoontega punavalgeks vรตรตbatud, linnavapiga.
Jalutuskรคike Rapla peal tehti ka sรตber Margus Mikomรคgiga. โ€žMeil kujunes Margusega just kรผlmemal ajal nรคdalalรตppudel tavaks end soojalt riidesse panna ja Rapla piiridel kรตndides lรตputult arutleda,โ€ rรครคgib Valter.

Reklaam:

Maastiku kujundamine

Kรตiki pรตletavaid ideid ja tegemisi laiem รผldsus nรคinud ei ole, aga mรตned Kusti ja Toomase รผhisprojektid on see-eest vรคga hรคsti tuntud. รœks esimesi asju, mida Kusti ja Toomas koos vรคlja tรถรถtasid, on Alu mรตisahรคrra, kes praegugi peatรคnava รครคres meile lahkelt aega รผtleb. Idee tรถรถtasid vรคlja Kusti ja Toomas, aga valmis sai ta siiski Valtri sรตnul tรคnu Tรตnu Susile, kes arvas samuti, et see on tore mรตte, ja kui hakati Tallinna maanteed remontima, pani Tรตnu rattad veerema ja vajalikud kaablid veeti รคra. Tรคnaseni tuleb Rapla kultuurikeskusest signaal, mis sunnib Kusti-hรครคlset mรตisahรคrrat aega รผtlema. Samas muigab Valter, et algul oli neil plaanis, et ta รผtleks รผksnes, et รผks tund on mรถรถdas ja ei midagi muud.
Seejรคrel sรผndisid pingid. Toomas kujundas Toivo Kurmeti pingi ja Kusti lรตi selles protsessis kaasa. Siis tuli Andres Ehini pink, mis kavatseti esialgu Vesiroosi kooli taha parki paigutada, aga tรคnu raamatukogu tรถรถtajate ettepanekule tuli hoopis raamatukogu ette. โ€žToomas visandas, mina olin kรตrval ja nii ta sรผndis,โ€ kirjeldab Valter. Kusti panus oli suurem Hugo Lepnurme pingi kujundamisel, mis paikneb Rapla kiriku aias. Selle joonistas Kusti lรคbi, enne kui ta tรถรถsse sai.
Nรผรผd on jรตutud jรคrjepanu Riinimanda skulptuuri juurde, mille idee sรผndis Riinimanda juhtkonnas. Pille Kuldkepp, Urve Uusberg ja Valter Uusberg arutasid teemat, kui Riinimanda tรคhistas 30. tegutsemisaastat paar aastat tagasi. Vaikselt kujunes idee, et vรตiks olla tuulekell ja kera, et tuulekell liiguks. Praegu on idee รผles pandud ka rahvahรครคletusele. Nimelt pรผรผtakse Rapla valla kaasava eelarve konkursi kaudu saada oma projekti elluviimiseks toetust. Kui Riinimanda skulptuur รผles saaks, oleks see eesmรคrgipรคraselt esimene mitmetest, sest vรคlja on hรตigatud ka mรตte luua Rapla Kesklinna kooli jรตeรครคrsele platsile skulptuuripark.
Niimoodi vรคhehaaval on Kusti koostรถรถs teistega puhtalt omaalgatuslikult mรตtestanud, mida Raplale oleks vaja, ja neid mรตtteid ka tasapisi ellu viinud. Ilma suurema kรคrata, ilma liialt esile tungimata on ta tegutsenud, on loonud uusi kohti, et meenutada seda, mis olnud ja kes on olnud.

Seltsielu

Meenutades neid, kes on olnud, rรครคgime Valtriga ka Rapla Teatritegemise Seltsist, mille hiilgeajad jรคid 90-ndatesse aastatesse. โ€žOli omamoodi hรคsti aktiivne aeg, tegin koostรถรถd Lea Purgaga,โ€ meenutab ta. Seltsil oli kaks suurt vรคljundit. รœks oli suured vabaรตhuetendused Alu ja Raikkรผla mรตisaparkides, kus osales massisteenides vahel kuni 100 inimest ning mille kรคsikirju telliti Enn Vetemaalt vรตi Andres Ehinilt.
Teine selline suur vรคljund oli festival. Nimelt hoidis Rapla kant omal ajal vรคga populaarset festivali Mitte-Teater. Valter meenutab, et รผks festival algas nรคiteks pooleliolevas lumises hollivuudis. Seal kรผll ei mรคngitud, aga toimus รผrituse avamine ja lรตpus jagati auhindu. โ€žOleme Pakamรคel andnud รผle auhindu. Hรตikasime vรตitja ja siis ta tuli kelguga,โ€ jutustab Valter. Festival rรคndas, oli kord Alus, pรคrast Raikkรผlas.
Samal perioodil oli Valter toeks Mikk Sarvele, kes lรตi Alu Rahvaรตpistu, mille idee oli tuua Eestisse vรตimalikult jรตuliselt Pรตhjamaades vรคlja kujunenud praktikaid tรคiskasvanute rahvaรตpingute vormis รตppe tarvis. Valter on organisatsioonis endiselt juhatuse liige, kuid on varem andnud seal nรคiteks meediakursust.
Ja siis on veel Rapla Haridusselts, mille loomise idee peitub mรตttes tuua kunagine Rapla Haridusselts taas pildile, teadvustada, et niisugune asi oli olemas. Nimelt tegutses juba enne sรตda siinmail haridusselts, mida vedasid ettevรตtjad, mitte ametnikud. Valter rรครคgib, et ka praegu tegutsev haridusselts kรคivitati nii, et kampa vรตeti ka mรตned ettevรตtete juhtfiguurid, nรคiteks Rapla Tarbijate รœhistu juht Vรคino Sassi.
Haridusseltsi รผks motiiv on teha nรคhtavaks seda, millest nรตukogude ajal ei rรครคgitud ehk mรคletada seda, mis eelnes okupatsioonile. Valter toob nรคitena Rรผtmani galerii. Rรผtman oli nimelt haridusseltsi esimees ja siinse tarbijate รผhistu pealik kunagi. Teine nimi on Weinberg, kellenimeline saal on kultuurikeskuses olemas. Haridusselts on abivahendiks ja toetuseks vabaรผhendusena kultuurikeskuse kรตrval, et รผhise jรตuna toimetada kultuurivaldkonnas. รœks haridusseltsi peamisi tegevusi on olnud regulaarne kogunemine, et arutada Rapla ideed, kuna Valter nรคeb, et keegi ametnike tasandilt sellega justkui otseselt ei tegele.

Pรคrimusteave

Reklaam:

Rapla enesetunnetusest kรตneldes ei saa รผle ega รผmber Rapla muuseumi ideest. Valtergi teab nendest mรตtetest, mis on ringelnud. Ta rรครคgib, kuidas mรคngiti mรตttega vabanenud vallamajja muuseum luua, kui see peaks vabanema, vรตi kui hollivuud oli veel pรผsti, oli mรตte sinna muuseum viia. Mรตlemal juhul olid ideed vรคga lennukad, alustades teematubadest, kus nรคitlejad etendasid rolle, ning lรตpetades suurte ekspositsioonidega, kus ekraanidel oleks laialdane informatsioon. โ€žSee on utoopia, vรคga luksuslik,โ€ รผtleb ta.
Valter kรตneleb hajutatud muuseumi ideest. Ta toob vรคlja, et Rapla kultuurikeskuses see juba toimub, praegu arendatakse Weinbergi saali. Seal on paari sรตnaga รถeldud, kes ta on ja sisustus toetab mรตningal mรครคral temaga seonduvat, kuid รผleรผldiselt on see tavapรคrane saal, mida saab mitmel otstarbel kasutada. โ€žIdee on, et avaliku keskkonna juurde, kus me liigume – asutused, maastik -, kuulub normina mingi protsent ajalugu,โ€ selgitab ta. Iga ajaloolise hoone juures vรตiks olla informatsioon sellega seonduva ajaloo kohta. Saaks loobuda muuseumi mรตistest, mis on kรตigest รผks vรคljund ning kasutada hoopis terminit pรคrimusteave, selgitab ta.
Mida oleks Valtri sรตnul vaja, on รผlevaade. Et informatsioon oleks kรคeulatuses, et see jรตuaks trรผkistesse. Selleks oleks tema nรคgemuse jรคrgi tarvis luua tรถรถkoht pรคrimusspetsialistile, kes teaks une pealt, mis siinkandis toimub. Valtri sรตnul oleks vaja teha kolme asja. On vaja mitteametlikku omakultuuri instituuti, mis koguks. Jรคrgmine tรถรถ oleks sรผstematiseerimine, uurimine ning kolmas รผlesanne oleks eksponeerimine. Valter rรตhutab, et รคgedate teematubadega muuseum ei saa olla esimene samm, vaid enne peaks olema all need kaks eelnevat kihti ka.
รœks vรคljund on ka Rapla vรคlismรคlestiste juurde mรตelda tegevusi. Valter meenutab, et seda sai kunagi tehtud koos Lea Purgaga. โ€žKui on avalikus ruumis vรคhegi nรคhtav asi, siis ta ei saa tukkuda lihtsalt nii, et tal on juures vรคike silt,โ€ rรครคgib ta. Lea Purgaga loodi tegevused kahe mรคlestise juurde. Rapla pastoraadi ees kasvab tamm, mis on vรคidetavalt istutatud pรคrisorjuse lรตpetamise puhul 1816. aastal. Seal korraldati sรผgiseti sรผndmust โ€žLugemised tamme allโ€. Teine mรคlestis, millega tegevusi seoti, oli Kalevipoja luisukivi, mille mรตtestamiseks korraldati etlemisvรตistlus.

ร•petaja Valter

Pรคrast ametnikuna tรถรถtamist jรคtkas Valter tรถรถd kunstnikuna filmide juures ning selle tรถรถ kรตrvalt hakkas ta ka รผha enam รตpetama. Riinimanda koori lastele รตpetas ta igasuvistes laagrites ikka kunsti, fotot ja filmi, aga hiljem on ta รตpetanud ka Rapla Vesiroosi gรผmnaasiumi noori, kui seal tekkis vabaainete vรตimalus. รœheskoos fotokunstniku Jaan Kurmiga รตpetati noortele fotot ja filmimist. Sellest ajast on meeles eriti pรตnev visuaalantroploogia, mille sisu said รตpetajad ise vรคlja mรตelda. Ta selgitab, et pรผรผdis noori suunata ikka mรคrkama eellaste jรคlgi: โ€žElukeskkonna, kus me liigume, on enne meid keegi valmistanud.โ€
Lea Purga pรคrandas talle ka kooliteatri trupi, kellest sai alguse Valtri teatriringi juhendamise teekond. Ka tema oma pojad Uku ja Pรคrt kuulusid sinna. ร•pilaste jaoks kujunes vรคlja eesmรคrk mitte รผksnes etendust teha, vaid ka seda nรคidata vabariiklikul festivalil ja teha seda vรตimalikult heal tasemel, selgitab Valter. รœks peamisi sihte oli jรตuda Saaremaa miniteatripรคevadele. โ€žKui seal olid รคra kรคinud, siis olid pildil,โ€ รผtleb ta muiates. Ja Riinimanda koori lastest koondatud Rapla Riinimanda teatri nimelise teatritrupiga olid nad pildil mitu head aastat. Aastatel 2002-2004 vรตideti peaauhind. Vahepeal pidas Valter juhendamisest mรตned aastad pausi.
2012. aastal aga tulid kolm Riinimanda kooripoissi ja รผtlesid, et tahavad teatrit teha. Ja nii lรคkski. Viimasel ajal on olnud trupid vรคikesed, on olnud ka monoetendusi. Tรผkkide tekstid kujundab olemasolevate tekstide pรตhjal Valter ise ning lavastamise rolli on ta samuti enda kanda vรตtnud. Vรคike kooliteatritrupp on suutnud endale luua vรคikese niลกi kui intellektuaalse huumori viljelejad ning senini hinnatakse nende etteasteid kรตrgelt.
Kooliteatri juhendajana toob Valter hea kolleegina esile Krista Oleski, kes tegeleb mitme trupiga ja kรตige olulisemalt just vรคiksemate lastega. โ€žSee on traditsiooni vundament,โ€ รผtleb Valter. Ta rรครคgib, et Keava kandis Linnaaluste kรผlas Tarsi talus on Krista perenaisena pidanud pikki aastaid kooliteatrite suvekooli, mille eest on Valter talle vรคga tรคnulik. Valter astub suvekoolis รผles enamasti suure terviku kokkusidujana.
Valter on tasakaalukas, rahumeelse hรครคletooniga รตpetaja, kes ei tรตuku eemale teisitimรตtlejatest ning leiab tรคhelepanelikult vaadeldes รผles selle sรตna, mis teist inimest kรตige paremini toetab. Tema รตpilased on edukad. Pojad on tal kรตik tuntud omal alal ning tugisambaks on isa neil ka veel praegu. Ursel Tilk, kellega veel mรตned aastad tagasi Rapla Riinimanda teatrit tehti, on tรคnaseks Paide Teatri รผks loojatest ja juhtidest. Nimekiri edukatest รตpilastest on pikk, aga Ursel on silmapaistev, kuna Valtri sรตnul eeldasid kรตik, et ta jรครคb muusikaga tegelema ning nรคitlemise rada oli pigem รผllatus.
Ta leiab, et ei ole ise รตpetajana pidanud sarnaselt enda kunstiรตpetajaga kedagi รตigele teele suunama, sest tema รตpilased on olnud vรคga fokusseeritud, ning leiab, et kui selleks on loodud soodne pinnas, saavad noored tunnetada ise, mis on nende kutsumus.