Ma olen alati pigem kaastundlik inimene olnud. Ma ei รผtle seda sugugi pรตleva uhkusega, vaid enda meelsuses kahtlevana. Kohtupingis sรผรผdistatavaid vaadates hakkas mul tihtipeale neist hale. Valdavalt on neil sel hetkel juba kรตigil saba jalge vahel, pea norgus, silmad kui kutsikal ja suu vaid vabandusi tรคis.
On igati inimlik otsida ja leida pรตhjuseid. Meil on vaja, et kรตigel oleks mingisugune selgitus. Ei saa ju lihtsalt olla, et asjad juhtuvad ja keegi ei tea miks. Kui me suudame enese jaoks vรคlja mรตelda usutava pรตhjenduse, siis saame endale peeglis otsa vaadates noogutada โ minuga nii ei juhtu.
Alles hiljuti vapustas meid juhtum, kus 80-aastane mees tappis kolme relvalasuga oma 36-aastase naabri, kahe vรคikese lapse ema. Polina suri oma laste silme ees. Midagi nii jรตhkrat annab vรคlja mรตelda. Minu esimene, teine ega ka kolmas mรตte selle juhtumi peale mรตeldes ei olnud, millega Polina selle รคra teenis. Kui รผks laseb maha teise ning teeb seda niivรตrd julmal viisil, ei huvita mind miks.
Millal, kus, kuidas ja miks on kรผsimused, millega tegelevad juba vastavad ametiasutused. Kรผllap nad suudavad ka lรตpuks mingisugusele tulemusele jรตuda ning kรตigi eelduste kohaselt saab sรผรผdlane รตiglase karistuse. รhel vรตi teisel moel saab ta seda kindlasti. Minu kui tavakodaniku jaoks on lugu รครคretult lihtne. Igasugune vรคgivald on vale, julmal viisil tapmine on tuhandekordselt vale ning see inimene, kes teo toime pani, ei vรครคri mitte mingil viisil tagajรคrgedega toime tulemisel pehmendust.
Eesti Ekspressist vรตib lugeda suurelt ja rasvaselt, kuidas nimetu tulistaja tรผtar rรครคgib, et tema isal lรคks katus sรตitu ning et ta tahtis end kohe maha lasta. Mis reaktsiooni selline pealkiri esile kutsub? Kahju. Vaene tรผtar. Tema igati normaalne isa keeras korraks รคra. Kohe kahetses. Miks ta muidu end maha lasta tahtis?
Tasuta saab veel sama vรคljaande usutlusest lugeda, et vana mees ei suutnud aastaid harjuda laste mรคngimisest tekkiva mรผraga. See viis meeleheitele. Mida me kujutleme vanade inimeste puhul? Kรผllap oli haige, vรคetike, kurnatud. Ei suutnud harjuda on ikka vรคga armsasti ja soojalt รถeldud. Viis meeleheitele on eriti nunnu vรคljend โ lapsed on sรผรผdi. Vaene vana ebaseadusliku relvaga onu viidi tรคiesti endast vรคlja. Jah, endast vรคlja, sest tรผtar kinnitab, et aastavahetusel ja jรตulude ajal oli kรตik vรคga hรคsti ja isa igati โendasโ.
Rรตveda kuriteo toime pannud isikule suunatakse meid kaasa tundma veelgi enam, kirjeldades, kuidas nii tรผtar kui ka tema vana ema, mรตrtsukast Mati abikaasa on meeleheitel. Vaesekesed. Loomulikult, nemad ei ole sรผรผdi ja neile vรตibki kaasa tunda, aga see ei peaks kรคima kรคsikรคes pรผรผdlusega mรตista vastuvรตetamatu kรคitumise tagamaid.
Kogu see narratiiv, et tulistaja on ka inimene, kes kuidagi vรคliste mรตjude toel sunniti relva haarama, on รผdini jรคlk. Matil oli see relv juba enne olemas, ebaseaduslikult. Ta olevat ka hoiatanud Polinat oma kรคitumise eest. Mis ei tรคhenda, et Polina oleks edaspidi pidanud kuulivestiga ringi kรคima, vaid et Mati oli tรตsiselt hรคiritud inimene juba enne. Mitte ootamatult aru kaotanud tรคiesti terve indiviid.
Meedia on nii oluline ja mรตjuvรตimas ning mรตne teema puhul, iseรคranis, mis puudutab niivรตrd rรคmedat teguviisi, tuleks rakendada viimnegi ettevaatus. Kรตikide osapoolte kuulamine on vajalik teatud lugude puhul, aga see narratiiv, kus keskendutakse Mati isikule ja tema perekonnale, on valitud.
See mรผรผb. Inimesed tahavad lugeda ja tunda kaasa, valutada sรผdant nii รผhe kui ka teise poole pรคrast. Vahel tasuks kaks korda mรตelda, kas kรตike on vaja mรผรผa. Kurjategija rรตveda kรคitumisviisi tรตttu talle langeva hoobi pehmendamise รตigustamine on รผlimalt ebavajalik ning kahjustab otseselt Polina lรคhedasi.




