6.1 C
Rapla
Neljapäev, 26 dets. 2024
PersoonÕpetaja Evelyn Kurg: Mulle meeldib see tunne, kui suudad teismelise enda paati...

Õpetaja Evelyn Kurg: Mulle meeldib see tunne, kui suudad teismelise enda paati saada

Neliteist aastat õpetajana töötanud Evelyn Kurg usub, et on õpilaste usalduse võitnud, kuna huvitub siiralt sellest, kuidas noor end tunneb ja millest mõtleb.

Viimane aasta on olnud väljakutseterohke aeg ka õpetajatele, kes on pidanud kohanema ekraani vahendusel õpetamisega. Rapla Kesklinna kooli kollektiivis on oma lahendustele suunatud suhtumisega silma paistnud inglise keele õpetaja ja 5.a klassi klassijuhataja Evelyn Kurg.

Vestleme Evelyniga samuti interneti teel, kuna ta viibis vaheajal oma teises kodus Inglismaal. „Kui mõni sõidab puhkuse ajal Tartusse, lähen mina Inglismaale,“ ütleb ta lõbusalt. Inglismaa ja Eesti vahel on Evelyn pidevalt rännanud juba neliteist aastat. Sama kaua on ta olnud ka õpetaja.

Õpetajaameti poole tõmbas Evelyni juba keskkooli lõppedes, kuid kuna talle tundus, et sõbrad ja tuttavad pedagoogitööd heaks mõtteks ei pidanud, suundus ta hoopis turundusalale. Kui aga siiski toonases kodukohas Viljandis neliteist aastat tagasi Holstre kooli asendusõpetajat otsiti, läks ta ametit proovima.

„Sain aru, et tunne on õige,“ tõdeb ta. Kohe asus ta ka usinasti end kursustel ja koolitustel täiendama. Kuigi ega ka turundusvaldkonnas omandatu mööda külgi maha jooksnud ole. Evelyn võib täna öelda, et süsteemne ja analüütiline mõtlemine ning organisatsioonikäitumise mõistmine on igati ära kulunud haridussüsteemis töötades.

Kui Viljandis leping kahe aasta möödudes läbi sai, oli Evelyn aasta Inglismaal ning tagasi tulles kandideeris kolme kooli õpetajaks – Rakverre, Võrru ja Kehtnasse. „Minu puhul on palju valikuid olnud juhuslikud, tagantjärele saan aru, miks need vajalikud olid,“ tunnistab ta. Kuna Evelynile on alati meeldinud palju reisida, arvas ta, et Raplamaalt on hea lähedal lennujaama sõita. Kehtna põhikoolis õpetas Evelyn kokku kümme aastat. Rapla Kesklinna koolis on Evelyn õpetanud 2019. aastast.

Paigalseisu ei saa olla

„Mis mulle kohe õpetajaameti juures meeldima hakkas, oli see, et rutiini kui sellist ei ole,“ ütleb Evelyn ja lisab: „Kui ma mõtlen selle neljateistkümne aasta peale, kui palju on tegelikult hariduses muutunud. Paigalseisu ei saa olla ja mulle muutumine hästi meeldib.“ Lisaks kannustab Evelyni psühholoogiline huvi inimeste vastu.

„Mulle väga meeldib see tunne, kui suudad teismelise enda paati saada ja keerata seda õigesse suunda,“ räägib ta. Evelyn kinnitab, et ta on siiralt huvitatud, mida noor mõtleb ja kuidas end tunneb ning usub, et kui õpilane tajub, et õpetajal on huvi, tullakse ka rääkima.

Aastate jooksul on Evelynile kogunenud suur hulk mälestusi, mida ta endaga kaasas kannab. Mõned neist on klassidega ette võetud reisid, toredad koosviibimised või muul moel armsad kokkupuuted, aga teised neist ka eriliselt võidukad hetked. Nii näiteks meenutab Evelyn üht õpilast, kes ei rääkinud põhikooli ajal tundides mitte ühegi õpetajaga. Ühel hetkel tabas Evelyn, et seda õpilast huvitavad laevad ning õpetaja hakkas üha enam tundides just laevadest juttu tegema. Õpilane avanes ning kuigi algul levis ühtne arusaam, et see õpilane kuigi kaugele ei jõua, läbis ta siiski ka gümnaasiumiastme ja läks edasi laevakapteniks õppima. See kokkupuude meenutab Evelynile, et õpetajal on võimalus olla positiivne mõjutaja.

Kehtna põhikooli ajast meenutab Evelyn üht poisteklassi, kellega oli algul väga raske. „Kusagil kuuenda klassi poole pealt nad hakkasid juba kuulama ja kaheksandas-üheksandas klassis käisime juba kõigiga koos Londonis,“ kirjeldab ta arengut. Nn murelastest olid kujunenud head kaaslased.

Raskused Evelyni ei heiduta, kuigi aeg-ajalt jääb mõni asi hinge kriipima ka, ütleb Evelyn. „Hästi palju aitab see, et mu enda laps on nüüd kaheksateist. Ma olen temaga need etapid läbi teinud, saan hoopis paremini aru, mis on algklasside mured ja mis on teismeearaskused,“ räägib Evelyn.

Kõik on võimalik

Tavapäraste murede kõrval tõstis eelmisel kevadel pead uus probleem ning kõigil tuli kohaneda koroonapandeemias töötamise ja õppimisega. „Ega väga palju sellest enam praeguseks alles ole, kuidas eelmisel kevadel õppetööd läbi viisin,“ ütleb Evelyn muigega. Algul saatis ta õpilastele kirjalikke juhiseid, õppevideosid ja helifaile õppimiseks. „Sel kevadel olen teinud peaaegu kõik tunnid videotundidena,“ ütleb ta.

Ka klassijuhataja tööd teeb ta videotundidena. „Mulle tundub see vajalik, et küsida õpilastelt, kuidas neil teistes ainetes läheb, ja toetada neid päevaplaani koostamisel,“ selgitab Evelyn. Iga paari nädala tagant liituvad klassijuhatajatunniga ka lapsevanemad.

„Kodune vaade on hästi tähtis. Õpetajana võin mõelda, et see asi töötab, aga ei pruugi nii olla ja samal ajal saan ka vahel vanematele selgitada, miks on vaja just nii midagi teha.“ Lisaks tavapärasele vestlusele, kasutab Evelyn tagasiside saamiseks vahel ka paari küsimusega küsimustikku, kuhu õpilased saavad kohe ise vastused kirjutada.

Uudne olukord on andnud võimaluse õpetamisse veelgi loovamalt suhtuda. „Mulle ei meeldi väga, kui keegi ütleb, et see ei ole võimalik. On ikka küll, mõtlen mina. Või vähemalt proovime kuidagi teisiti,“ selgitab Evelyn oma mõttekäike. Ühe peamise väljakutsena õpetajatöös näeb Evelyn praegu just arvamuste paljusust ja seeläbi ühtse lahenduse saavutamise keerukust.

„Kõigil on eriarvamused ja kui kõik jäävad enda eriarvamuse juurde, siis kus see lahendus on,“ arutleb Evelyn. Siin tajub ta ka üht erinevust oma kodukandi vahel Inglismaal ja Eesti vahel. „Siinses Inglismaa piirkonnas, kus kõik teineteist teavad, tullakse kokku ja arutatakse, kuidas edasi minna. Seal ei ole nii palju sellist suhtumist, et keegi teine peaks midagi ära tegema,“ räägib ta.

Kui pidevalt tuleb olla valmis muutusteks ning samal ajal olla tundlik õpilaste suhtes, ei ole raske mõista, miks õpetajad on kiired end läbi põletama. Ka Evelyn kinnitab, et õpetajaamet on midagi, mida naljalt koolimajja ei jäta ning töö kipub ikka koju kaasa tulema.

„Mulle meeldib teatris käia,“ ütleb Evelyn jutu jätkuks ning lisab: „Äkki oled kellegi teise maailmas ja mõtled hoopis teiste asjade peale.“ Lisaks meeldib õpetajal käia jalutamas ja matkamas. Nii õnnestub tal murekoormat õlgadelt raputada.

Kuigi kodumaised RMK rajad on ka armsad, on rännukihk viinud Evelyni peaaegu 50 riiki. „Saan ennast erinevatesse rollidesse panna ja palju on ootamatut. Lisaks emotsionaalne pool, värvid, lõhnad, maitsed ja teistmoodi inimesed, olukorrad – see kõik on põnev kogemus. Mulle väga meeldib,“ kirjeldab Evelyn oma reisikihku. Kuigi reisida praegu väga mugav ei ole, pakub elu pandeemias põnevust ja väljakutseid iga päev.

Õpilane oma õpetajast: „Evelyn on üks erilistest.”

„Evelyn on väga hea õpetaja. Ta on abivalmis,“ ütleb üks õpilane. „Kui teda esimest korda nägin, tundus ta lahke. Ta leiab alati aega meie jaoks,“ lisab ta.


„Mul oli kontrolltöö ja ta natukene vihjas mulle vastuseid. Seda teised õpetajad väga ei tee,“ räägib teine õpilane.


„Ükskõik, mis on, alati võib minna rääkima. Ta alati aitab. Väga vähe on selliseid õpetajaid. Evelyn on üks erilistest,“ ütleb kolmas õpilane.


„Ta ei ole väga range. Ei karju, kui valesti teeme. Ta hoiatab. Ta on range, aga ei ole kuri,“ toob neljas õpilane välja.


Kui Rapla Kesklinna kooli juhtkond sai teada, et kirjutame õpetaja Evelyn Kurest loo, olid nad kohe lahked jagama oma mõtteid ja kogemusi. Selleks, et ka õpilased ja lapsevanemad saaksid oma sõna sekka öelda, viisime läbi suisa ühe videokõne.
Noortega vesteldes on selge, et õpetaja on neile armas. Ajakirjaniku kohati ootamatutele küsimustele vastavad nad siiralt ja otsekoheselt. Nad kirjeldavad Evelyni kui sõbraliku loomuga, kuid kindla käega õpetajat, kes hoiab korda, kuid ei tõrele ning on täpselt nii lahke, kui näost paistab.


Õpilastele on eredalt meelde jäänud eelkõige kooliväline tegevus. Klassiekskursioonid, kui neid veel sai teha, ning muud ühised tegevused. Nad meenutavad, et viimati käidi pealinnas teatris, uisutamas ja restoranis söömas. Söögikohad valib õpetaja alati erilised. Korra on käidud näiteks Itaalia restoranis, kord aga India toitu maitsmas. Kõik tegevused jäädvustatakse fotode ja juttudega, mis omakorda jõuavad kõik klassi blogisse, mida õpetaja peab. Pärast iga üritust uurib õpetaja, kuidas õpilastele meeldis, ning jagab vastuseid samas blogis.

Blogist võib näiteks lugeda klassi ühest eelmise aasta päevast Tallinnas ning mida õpilased sellest arvasid: „Kiidan õpetajat, et leidis aega meiega toreda päeva teha ja jaksas otsida kohti, kuhu minna ja mida teha.“ Samas paistab kiituste rivist silma ka üks tänuavaldus ühelt klassikaaslaselt teistele: „Ma tahaks tänada kõiki selle toreda sünnipäevaüllatuse eest, ja see, et te mulle rongis laulsite, oli väga südantsoojendav.“


Ka meie videokõnest kajab läbi, et õpetaja Evelyn kannab hoolt selle eest, et klassikaaslased hoiaksid ühte. Sünnipäevalaulude kõrval on lapsed meisterdanud õnnitluskaardid, mida sünnipäevalistele kõigi klassikaaslaste nimedega jagatakse. Ka praegusel distantsõppe perioodil on sünnipäevalastele kaardid postkasti potsatanud. Lisaks üllatas õpetaja oma kahtekümmend üht õpilast personaalsete jõulukaartidega, mis ta oli teele pannud Inglismaalt. Üks lapsevanem, kelle kaksikutest tütred Evelyni klassis käivad, kinnitab, et kaardid ei olnud ühesugused ning õpetaja oli panustanud aega, et oma siiraid soove igale õpilasele eraldi edastada.

Lapsevanemad usaldavad
Nii lapsed kui ka lapsevanemad on ühel nõul, et Evelyn on üks aktiivsemaid klassijuhatajaid, kes mitte ainult ei suhtle tihedalt oma õpilastega, vaid hoiab sidet ka lapsevanematega. Kohe meenub lapsevanemale olukord, mil kaks õpilast läksid omavahel tülli. Üks õpilastest läks ka õpetaja Evelyni jutule oma murega, kes omakorda suhtles nii lastega kui võttis kohe ühendust ka lapsevanematega. Üks lapsevanematest, kes on ka kooli hoolekogu liige, kinnitab, et selline suhtlusviis ei ole ühesugune kõikide õpetajate seas.


Selle aasta jooksul, mil Evelyn on oma klassiga tööd saanud teha, on jäänud vanematele mulje, et õpetaja on igati kiitmist väärt. „Ta on avatud ja positiivne,” ütleb üks vanem. „Targalt tasakaalukas. Tal on kogemus ja nägemus,” lisab teine. „Ta tahab kõikide arvamust teada,” ütleb kolmas. Lisaks tuuakse välja, et Evelyni tegevused on alati läbimõeldud ja planeeritud: „Ta teeb asjad alati ära, midagi tegemata ei jää.” See tekitab usaldust. Vanematel on hea meel ka tõdeda, et õpetaja on end kehtestanud ning nad ei pea muret tundma, kui minnakse ühiselt ekskursioonile. Kõik lapsed kuulavad Evelyni.


„Evelyn on väga suur jagaja. Ta on nõus oma teadmisi ja oskusi jagama. Ta leiab ise lahendusi, juhib ise oma aega ja tegevusi. Tema jaoks ei ole lahendamatuid probleeme,” räägib lapsevanem. Õpilaste ja lapsevanematega on Evelyn innukalt jaganud just oma planeerimisoskust.


„Oleme saanud väga häid suuniseid, näpunäiteid, mille peale poleks ise tulnud,” ütleb vanem. Ta toob näitena õpilaspäeviku kasutamise ka distantsõppe perioodil. Päevikusse pannakse kirja tunniplaan, millal toimuvad videotunnid ning märgitakse ära, kui asjad on tehtud. „Nii kui seda ei tee, tekib kohe üllatusmomente,” tõdeb vanem. Vanemad on tänulikud, et Evelyn tegeleb sihikindlalt õpilaste oskuste arendamisega.


Anely Pedai on Rapla Kesklinna koolis õppejuht ning Evelyni kolleeg, aga tema poeg õpib Evelyni klassis, mis annab talle mitu vaadet õpetajale: „Õppejuhile paistab Evelyn silma ennastjuhtiva õpetajana ja klassijuhatajana, kellel on väga suur töövõime. Evelynil on olemas kõrgema eneseregulatsiooni oskused, mis aitavad tal oma töös paremini toime tulla. Tema ainetunnid ja klassijuhatajatunnid on mitmekesised ja ta küsib õppijate käest palju tagasisidet. See omakorda aitab tal õpet korraldada paindlikumalt ja õppijatele jääb alati pingutuse moment alles. Usun, et klassijuhatajana saab ta uusi teadmisi ja mõtteid Tulevikukooli programmis osaledes. Ta on meie kooli esindajana programmi eestvedaja.”

Evelyni optimismi ja asjalikke ideid jagub kõigile

Tõnis Blank, Rapla Kesklinna kooli direktor

Evelyn Kurg asus meie koolis tööle 2019 sügisel. Olles ametis alles teist aastat, on ta täielikult sisse elanud kooli elusse ja melusse. Kõigis oma ettevõtmistes on ta väga pühendunud. Ta on väga hea klassijuhataja, teda kiidavad õpilased ja lapsevanemad. Ta suudab oma viiendikke vahel vahvalt üllatada. Vähemalt üks noor kolleeg on tunnistanud, et Evelyn on talle eeskujuks klassijuhataja rollis. Õpilased tänavad teda ka sisukate tundide ja väga hea tagasiside eest distantsõppel. Tal on oma metoodika inglise keele õpetamiseks.


Evelyn on tõeline entusiast meie Tulevikukooli meeskonnas, meeskonna mootor. Tallinna Ülikooli Tulevikukooli programmis õpime, kuidas õpilastele enese juhtimist, eesmärgistamist ja aja planeerimist õpetada. Nagu oleme öelnud – meie kool käib ülikoolis. Evelyn on aidanud ka kolleege videotundide sisseviimisel. Tema optimismi, asjalikke ideid ja mõtteid ning head tuju jagub kõigile.

Subscribe
Notify of
0 Kommentaari
Inline Feedbacks
Vaata kõiki kommentaare