21.7 C
Rapla
Laupäev, 2 juuli 2022
spot_imgspot_img

Rapla ralli avaldas muljet kompaktse olemusega

Rapla ralli pakkub sellist vaatemängu, mida siinsetel teedel pole nähtud alates 2010. aastast. Kahe päeva jooksul sõideti Rapla ja Märjamaa valla teedel kaksteist kiiruskatset. Suurfavoriidina läks starti ekipaaž Georg Gross – Raigo Mõlder ning kaheksal esimesel kiiruskatsel just nemad tempot dikteerisidki.

Suurfavoriidid olid siiski sunnitud ralli pooleli jätma, sest nende Ford Fiesta WRC ralliauto gaasipedaali anduril tekkis rike. See avas võimaluse teistele ning üldarvestuses saavutasid Rapla rallil võidu Raul Jeets ja Timo Taniel.

Rapla ralli sõideti ära kahe päevaga. Start anti Rapla keskväljakule rajatud poodiumilt reede, 30. juuli õhtul ning põhiline võistluspäev oli laupäev, 31. juuli. Tegemist oli autoralli Terminal Oil Eesti meistrivõistluste teise etapiga. Kaheteistkümne kiiruskatse kogupikkus oli 102 kilomeetrit ja 580 meetrit. Reedel sadanud vihma tõttu olid võistlustingimused mõnevõrra keerulised, sest kohati katsid rada lombid. Vaatamata sellele läks rajale 72 rallipaari. Korraldajad ütlesid, et arvestades keerulisi koroonaolusid käesoleval aastal on see number igati korralik.

Rääkides koroonaoludest, siis tegelikult oleks Rapla ralli pidanud toimuma juba 2020. aasta kevadel. Toona polnud see viiruse leviku tõttu võimalik. Seejärel lootsid korraldajad, et ralli saab ära sõita 2021. aasta kevadel, kuid ka see ei osutunud võimalikuks. Juuli lõpp oli aga realistlik tähtaeg ja siis saigi võistluse ära pidada.

Võitjate Raul Jeetsi ja tema kaardilugeja Timo Taniel järel saavutasid absoluutarvestuse teise koha Ford Fiesta Rally2 autol sõitnud Priit Koik – Ken Järveoja, kes kaotasid liidritele 23.4 sekundit. Poodiumi kolmanda astme hõivasid Ranno Bundsen – Robert Lõštšenikov (Mitsubishi Lancer EVOVII), kes kaotasid võitjatele 2:26.5.

Start Rapla keskväljakul

Juba neljapäeval, 29. juulil oli Rapla linnapildis näha rallimasinaid, kuid õige hoo sai võistlus sisse ikkagi reedel. Kauaoodatud Rapla rallile anti start 30. juuli õhtul kell 17:40. Üle Rapla keskväljakul asuva poodiumi sõitis 72 masinat, kes kõik ka samal õhtul esimesele kiiruskatsele siirdusid. Numbri all 1 sõitsid esimesena üle poodiumi Georg Gross ja Raigo Mõlder autoga Ford Fiesta WRC. Juba kell 18:06 asusid nad esimesele kiiruskatsele.

Reede õhtul toimunud avaüritusele oli võistlejaid tervitama tulnud julgelt paarsada inimest. Enim elevust tekitas pealtvaatajates see, kui üle poodiumi sõitsid kohalikud Rapla rallimehed Kaspar Kasari ja Rainis Raidma masinal Ford Fiesta Rally 4. Kodupubliku tervitamiseks tulid nad korraks isegi autost välja. Sõiduautode liiklus Tallinna maanteel oli avaürituse ajaks suletud, nii said ralliautod sõita otse esimesele kiiruskatsele.

Õhus oli nii ootusärevust kui põlenud bensiini lõhna. Viimati toimus ralli Eesti meistrivõistluste etapp Raplas aastal 2010 ehk üksteist aastat tagasi. Toona olid selle taga küll teised korraldajad. Sel aastal tegi oma debüüdi peakorraldajana Kaido Vilu, kes on ettevõtte Kaivi Trans OÜ vedaja. Tähelepanuväärne oli see, et lisaks eestlastele olid stardis ka Soome, Läti, Venemaa ja Poola rallipaarid.

Rapla ralli 2022?

Kaido Vilu rääkis, et peale võistlust on korraldajad saanud põhiliselt positiivset tagasisidet. Juba on korraldajatega ühendust võtnud kohalikud ettevõtjad ja pakkunud abi järgmise aasta võistluse korraldamisel. Kui see tuleb. Tõsi on, et korraldajad planeerisid juba tänavust üritust selle ambitsiooniga, et ralli kujuneks aastatega traditsiooniks. Kiitust on korraldajatele tulnud nii sõitjate, pealtvaatajate kui ka Eesti Autospordi liidu poolt.

“Muidugi teame, et palju on veel teha. Loodetavasti saame järgmise Rapla ralli korraldada 2022. aasta mais ning siis oleks see Eesti meistrivõistluste esimene etapp,” rääkis Kaido Vilu. Temaga on ühendust võtnud ka kohalikud elanikud, kes raja ääres elavad. Osa neist on avaldanud ralli üle headmeelt, aga teised on kurtnud, et kiiruskatsete käigus lendas auto rataste alt nende aeda kive. Vilu tõi välja, et korraldajate jaoks on oluline ka see, et kruusateed jääksid vähemalt sama heasse korda, kui need olid enne võistluse algust. Ta sõitis esmaspäeval rajad üle ning vaatas, kus oleks vaja teed parandada.

Positiivne oli muidugi see, et enne kiiruskatsete algust sadas vihma. See tähendas, et teedelt ei kiskunud üles eriti palju tolmu, kui autod sealt üle kihutasid.

Kompaktne ralli

Kiiruskatsed toimusid Rapla ja Märjamaa valla teedel Riidakul, Sikeldis, Raikkülas, Kabalas, Ohukotsul ja Metskülas. Kõik kiiruskatsed sõideti läbi kaks korda. Kui iseloomustada Rapla rallit ühe sõnaga, siis oli tegemist kompaktse võistlusega. Seda saab öelda nii geograafilises kui ajalises plaanis. Kõik kiiruskatsed sõideti ära sisuliselt ühe ööpäeva jooksul. Reedel õhtul kell 17:40 sai kogu möll alguse ning 24 tundi hiljem oli võitja teada.

Ka geograafiliselt ei valgutud laiali. Lihtne näide on see, et kahe päeva peale oli kõige pikem ülesõit umbes 27 kilomeetrit. See oli Märjamaa Olerexi juurest tagasi Raplasse, kus asus teeninduspark. Lühemad ülesõidud olid kõigest üheksa või isegi seitse kilomeetrit. Kaido Vilu sõnas, et see oligi korraldajate eesmärk – hoida kõike kompaktsena. Kui tuua näiteid mõnelt teiselt rallilt, siis pole haruldane, kui mõni ülesõit võib olla kuni 70 kilomeetrit pikk. Võistlejate jaoks on nii pikad ülesõidud väsitavad.

Üks asi, mille kohta on pealtvaatajad küsinud, puudutab linnakatset. See on tavapäraselt rallide puhul kõige efektsem vaatepilt, kui masinad majade vahel kihutavad. Rapla rallil seda ei olnud. Päris alguses see tegelikult oli plaanis. Kui oleks saanud võistluse ära pidada eelmisel aastal, oleks olnud ka linnakatse, aga siis tuli koroonaviirus vahele. Linnakatse on kindlasti ka kõige kallim ja korraldajate jaoks ehk kõige tülikam. Tuleb ju terve kohapealne liiklus selleks ajaks sulgeda. Ja veenduda, et koduloomad oleksid aedades kinni. Vilu ütles aga välja, et järgmise aasta kavasse tahetakse see sisse mahutada.

Kindlasti tahetakse üritus säilitada kahepäevasena. Kogu möllu ja põnevuse juures ei ole vähetähtis ka see, kui palju huvilisi see üle Eesti ja tegelikult ka välismaalt kokku toob. Kaido Vilu abiline ralli korraldamisel Kerli Mängel ütles, et pealtvaatajate arvu on keeruline kokku arvutada, kuid kindlasti oli neid raja ääres üle tuhande. Seal võis kuulda ka võõrkeeli. “Kõige populaarsemaks ehk rahvarohkemaks olid SS 2/4 Sikeldi ja SS 6/8 Kabala katsed,” rääkis Mängel. See omakorda tähendas, et hea päev oli kohalikel kauplustel ja tanklatel, kus klientide järjekorrad venisid tavapärasest pikemaks.

Ettearvamatu spordiala

Ralli alguses võis pidada suurfavoriidiks Georg Grossi, kes sõitis ikkagi WRC masinaga. Tehniline viperus tal siiski finišisse jõuda ei lubanud. Seega oli pjedestaali kõrgeimale astmele tee avatud. Selle napsas omale Raul Jeets. Ta rääkis, et kuna Grossi hea hoog oli teada, ta üldarvestuse esikoha peale enne starti ei mõelnud. Küll aga soovis ta napsata kõrgeima koha oma võistlusklassis. “Minu eesmärk oli teha hea võistlus, aga esikohta küll kuidagi ennustada ei osanud,” sõnas Jeets.

Ta kiitis Rapla ralli radasid ning ütles, et korraldajad olid nende planeerimisel mõelnud nii sõitjate kui pealtvaatajate peale. “Tean, et Raplas on juba pikka aega olnud rallispordi entusiastid koos ja seetõttu on mul hea meel, et see ralli peetud sai,” rääkis Jeets. Vihmase ilma ja märja raja kohta ütles ta, et erakordse ilma vastu ei ole tal midagi – ralli on ettearvamatu spordiala ning muutuv ilmastik on üks osa sellest. Esimestel kiiruskatsetel oli tal probleeme kojameestega, kuid see sai lahendatud. Ühtlasi ütles ta, et oleks hea, kui Rapla ralli saaks toimuma ka järgmisel aastal ning seekordsed korraldajad saaksid oma tööd jätkata.Kohalik Rapla sõitja Kaspar Kasari koos oma kaardilugeja Rainis Raidmaga (Ford Fiesta Rally4) saavutasid kokkuvõttes üheksanda koha. Igati korralik tulemus noortele rallimeestele. Kodupubliku häälekat toetust said nad nautida juba reede õhtul enne starti. Toetajaid tuli pöialt hoidma ka raja äärde. Kasari rääkis, et kodurajal võistlemine oli ühest küljest toetav, kuid samas kohustas head sõitu tegema. “Tänan väga fänne, kes aitasid palju kaasa. Nende toetus oli tõesti südantsoojendav,” rääkis Kasari. Üheksanda kohaga oli ta väga rahul ning ütles, et siht oligi sõita kümne tugevama sekka ja see õnnestus. Ühtlasi kiitis ta Rapla ralli rada ning lisas, et vihmasadu teda ei häirinud ning pigem talle just meeldib sõita vihmaga.

Sarnaselt Raul Jeetsile tõi ka Kasari Rapla ralli tugevusena välja selle, et ei ole pikki ülesõite. “Tahaks väga loota, et Rapla ralli toimub ka 2022. aastal,” sõnas Kasari. Eriti magus oli nende jaoks esikoht EMV4 esiveoliste autode arvestuses. Seal edestasid nad poolakaid Tymoteusz Jocz – Maciej Judyckit (Ford Fiesta R2) 1 minuti ja 53.4 sekundiga. Klassi kolmanda koha saavutasid Joosep Ralf Nõgene – Simo Koskinen (Ford Fiesta Rally4), kes kaotasid Kasari – Raidmale 2:35.7.

Populaarse veokaklassi, ehk EMV9 arvestuses startis rajale kokku 16 ekipaaži, nendehulgas üks žürii eriloa alusel väljaspool arvestust sõitnud BMW mootoriga prototüüp. Ralli lõpupoodiumi ületas kokku 13 masinat, kellest kiireimaks osutus sel korral võistluspaar Tarmo Silt – Raido Loel. Klassi teine koht läks vendadele Veiko ja Toivo Liukanen, kes kaotasid Silt – Loelile 1 minuti ja 15,1 sekundit, ning kolmandale kohale platseerusid Rainer Tuberik – Allar Heina, kaotades klassivõitjatele 2 minutit ja 50,2 sekundit.

Rapla ralli katkestas viisteist ekipaaži. Autoralli Terminal Oil Eesti meistrivõistluste sari jätkub 28. – 29. august 2021 Võrumaa teedel, kui sõidetakse 19. Lõuna-Eesti ralli.

Infokasti:

Ralli parimad

Lisaks võistlusklasside esikolmikute autasustamisele lisas Rapla Ralli toetaja Rallipood.ee auhinnalauale laupäeva hommikuse SS5 katse kõige kiiremale 4wd, 2wd esiveole ja 2wd tagaveole eriauhinnad.

SS5 2wd kiireim esivedu oli David Sultanjants / Siim Oja

SS5 2wd kiireim tagavedu oli Raiko Aru / Veiko Kullamäe

SS5 4wd kiireim oli Georg Gross / Raigo Mõlder

Absoluutarvestuse kümme parimat:

1. Raul Jeets – Timo Taniel Škoda Fabia R5 55:17.0

2. Priit Koik – Ken Järveoja Ford Fiesta MKII Rally2 +23,4

3. Ranno Bundsen – Robert Loštšenikov Mitsubishi Lancer EVO8 +2:26,5

4. Radik Shaymiev – Maxim Tsvetkov Hyundai NG i20 R5 +2:48,3

5. Mikolaj Kempa – Marcin Szeja Ford Fiesta Proto +3:13,4

6. Kristo Subi – Raido Subi Mitsubishi Lancer EVO9 +3:19,3

7. Allan Popov – Aleksander Prõttšikov Mitsubishi Lancer EVO +3:20,8

8. Siim Liivamägi – Edvin Parisalu Mitsubishi Lancer EVO9 +3:43,6

9. Kaspar Kasari – Rainis Raidma Ford Fiesta Rally4 +5:06,4

10. Toomas Vask – Taaniel Tigas BMW M3 +5:33,8

spot_img
0 Kommentaari
Inline Feedbacks
Vaata kõiki kommentaare
5,680JälgijatLike
1,179JälgijatFollow

Viimased uudised