11.1 C
Rapla
Laupäev, 25 juuni 2022
spot_img

Põhjakotkas: Seitse soovitust, kuidas praeguses olukorras hakkama saada

Valjo Tooming, Tallinna Ülikooli psühholoogiamagister 2010

24. veebruaril algas koletu sõda, mis tahtmatult mõjutab ka meie igapäevast elu. Kuni selleni välja, et nähtu-loetu ei lase uinuda, et hirm tuleviku ees halvab tegevuse, et kartus, kuidas ellu jääda siis, kui sõda siin toimuks, halvab kogu mõttetöö. Kuidas siis ikkagi selles olukorras hakkama saada? Äkki mõned alljärgnevad soovitused aitavad eesmärke paremini fokusseerida.

Mõtle, mis on kõige hullem, mis sinuga juhtub!

Oled kaotanud koroona pärast töö? Lapsed koduõppel või kodus üldse käivad närvidele? Ei suuda kodukontoris tööd korralikult teha? Nakatud? Kõik käib närvidele? Nüüd mõtle ennast suuremasse plaani – kas seda teksti lugedes on käed-jalad terved, kas sul on kodu, kas lastel on kõht täis ja katus pea kohal, kui paljud on haiguse juba tänaseks läbi põdenud… Elul pole ju häda midagi. Ära põe!

Mine välja!

Need neli seina, mis paljudel on üheaegselt kodu-, kooli- ja töökohaks, mõjuvad rusuvalt.

Tee kas üksi või perega jalutuskäik vabas looduses. Ma ise olen selle aastaga avastanud Eestimaad rohkem kui terve eelmise elu jooksul kokku. Jalutamine mõjub ka füüsilise koormusena ja aju saab hapnikku. Boonusena on ka rahustav linnulaul kõrvus. Kui ei tea, kuhu minna, siis vaata https://www.loodusegakoos.ee/ ja https://sinililleseiklus.voog.com/

Mine meediapaastule!

On vähemalt kolm valdkonda, kus iga inimene arvab, et ta on ekspert: poliitika, meditsiin ja sõjapidamine. Vaieldi maskide poolt või vastu, vaieldi vaktsiini poolt või vastu, vaieldakse põgenike poolt või vastu, vaieldakse elanikkonnakaitse tegemata asjade üle, arutletakse riigikaitse kõige olulisemate ja tähtsamate võimelünkade üle – ära pea ennast eksperdiks, ära küta ennast üles, ära mõtle üle ja ära usu isehakanud eksperte. Sotsiaalmeedia ja lihtsustatud alternatiivide pakkujate salasoov ongi, et sa üha rohkem neid loeksid, usuksid, segadusse satuksid.

Mitte midagi ei juhtu, kui lähed ekraani juurest eemale. Pikemaks ajaks. Elu läheb edasi.

Tee endale sidrunist limps.

Kuidas kriis enda heaks tööle panna? Kas oled perega midagi vahvat viimasel ajal teinud? Kas vaba aega on pisut rohkem? Alusta siis uue hobiga, turguta keha ja vaimu. Alusta kasvõi iga päev pikendavate jalutuskäikudega või talisuplusega. Tähtis pole, kui palju ja pikalt, tähtis on stabiilsus ja järjepidevus.

Kui sina ei kuluta aega, ei kuluta aeg sind.

Meil kõigil on 24 tundi ööpäevas. See on 1440 minutit. Teisendame aja rahaks. Kujutle, et mingi pank annab iga päev sulle laenuks 1440 eurot. Sa pead selle laenu kuhugi ära paigutama samal päeval. Järgmisel päeval antakse juba järgmise päeva laen. Kuidas kulutada laenuraha, et selle kasutegur oleks suurim? Kuidas sa kulutad 1440 minutit, on ju sama: internetikommentaarid, teleka vahtimine, sotsiaalmeedia või eneseareng, head suhted, head emotsioonid?

Haara härjal sarvist!

Kumb sa oled, kas see, kes arvab, et sinuga mingid asjad lihtsalt juhtuvad ja keegi meelega „keerab käkki“ või – „iga mees on oma saatuse sepp ja oma õnne valaja“?

Ole see, kelle pärast, kelle tõttu asjad hakkavad liikuma – võta ette kaua edasi lükatud perekoosolek, helista ülemusele ja räägi oma plaanidest, tee asjad ära: vaata, kas saab juba aiamaal toimetama hakata, korista kodus ja viska ebavajalik minema, võta julgus kokku ja lõpeta ära edasilükatud või pooleliolevad tööd!

Tee ennast tugevaks!

Arenda oma distsipliinilihaseid! Tee ära asjad, mis on vastumeelsed, rasked, keerulised. Just nende lihastega arendad oma võimet hakkama saada raskustega oma elus. Parim päev uue harjumuse tekitamiseks oli eile, paremuselt järgmine päev on käes just nüüd, täna.

Kunagi tulevikus mõtled praegusele ajale ja ütled endale: Ma olin tubli! Ma sain hakkama!

Me kõik saame hakkama!

spot_img
0 Kommentaari
Inline Feedbacks
Vaata kõiki kommentaare
5,680JälgijatLike
1,179JälgijatFollow

Viimased uudised